۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۳

مصرف روزانه سرکه در بهبود افسردگی تاثیرگذار است

ایتنا - محققان دریافتند که مصرف روزانه سرکه می‌تواند علائم افسردگی را بهبود بخشد.
مصرف روزانه سرکه در بهبود افسردگی تاثیرگذار است

تیمی به رهبری دانشگاه ایالتی آریزونا نه‌تنها تاثیر مصرف منظم سرکه را آزمایش کردند، بلکه فعالیت‌های متابولیک‌‌ راــ فرایندهای شیمیایی که غذا را به انرژی و مواد بیولوژیکی دیگر تبدیل می‌کنند‌ــ نیز بررسی کردند تا دلایل فواید مشاهده‌شده در اثر مصرف سرکه را بیابند.

طبق نتایج این آزمایش، سطح نیکوتین‌آمید (نوعی ویتامین ب۳) شرکت‌کنندگانی که هر روز سرکه مصرف می‌کردند، به میزان قابل‌توجه ۸۶ درصد افزایش یافت. پیش از این به آثار ضد التهابی این ماده مغذی پی برده شده بود.

هیلی بارونگ و همکارانش در دانشگاه ایالتی آریزونا می‌نویسند: «داده‌های جدید این نظریه را که مصرف روزانه سرکه به مدت چهار هفته می‌تواند علائم افسردگی بزرگسالانی را که مشکل سلامتی جدی ندارند، بهبود بخشد و اینکه تغییرات در سوخت‌وساز [ویتامین ب۳] ممکن است در این بهبود نقش داشته باشد، بیشتر تایید می‌کند.»

در این کارآزمایی حدود ۲۸ بزرگسال دچار اضافه وزن که از نظر سلامتی کلی مشکلی نداشتند، شرکت کردند و به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه دو بار در روز دو قاشق غذا‌خوری سرکه شراب قرمز خورند و گروه دیگر روزی یک قرص حاوی مقدار بسیار کمی سرکه مصرف کردند. 

در طول این آزمایش چهار هفته‌ای، از شرکت‌کنندگان خواسته شد تا به سوالات دو نظرسنجی استاندارد سلامت روان پاسخ بدهند: یکی پرسشنامه مرکز اطلاعات اپیدمیولوژیک افسردگی (CES-D) و دیگری پرسشنامه سلامتی بیمار (PHQ-9). 

اگرچه در گروه‌‌هایی که به پرسشنامه مرکز اطلاعات اپیدمیولوژیک افسردگی پاسخ دادند، تفاوت قابل‌توجهی بین گروه‌ها مشاهده نشد، در پرسشنامه سلامتی بیمار، در گروهی که میزان بالایی سرکه مصرف کردند، به‌طور متوسط ۴۲ درصد کاهش علائم افسردگی دیده شد. این میزان در گروه کنترل که قرص حاوی سرکه مصرف کرده بودند، ۱۸ درصد بود.

البته این مطالعه محدودیت‌هایی داشت: حجم نمونه کوچک بود، بیماران در ابتدا سطح پایینی از افسردگی داشتند و در تحلیل دقیق‌تر و ثانویه پرسشنامه سلامتی بیمار که عوامل ابتدایی مثل شدت افسردگی اولیه افراد نیز مدنظر قرار گرفت، این تاثیر به آن اندازه که ابتدا تصور می‌شد، زیاد و قابل‌توجه نبود. اما بارونگ و تیمش می‌گویند این یافته‌ها نیاز به بررسی دقیق‌تر رابطه را نشان می‌دهد.

به باور محققان، اختلال افسردگی شایع‌ترین مشکل سلامت روان در جهان است. داروهای ضد افسردگی که معمولا تجویز می‌شوند، می‌توانند عوارض جانبی جدی به دنبال داشته باشد و البته اثربخشی آن‌ها هم متفاوت است، بنابراین به درمان‌های کمکی ساده و موثر نیز نیاز است. 

مطالعات برای شناخت بهتر افسردگی و همه عوامل مختلفی که می‌توانند در آن نقش داشته باشند، از کیفیت خواب گرفته تا دمای بدن، همچنان ادامه دارند. آنچه واضح است این است که افسردگی در افراد متفاوت است و به همین دلیل وجود طیف وسیع‌تری درمان‌های احتمالی می‌تواند بسیار موثر باشد. 

محققان تاکید می‌کنند که در تحقیقات آینده لازم است تاثیر مصرف سرکه بر جمعیت‌های مبتلا به افسردگی بالینی، افراد در معرض خطر و کسانی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند، نیز بررسی شود.
کد مطلب: 80421
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام