۰
plusresetminus
چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۳

انجام کارهای هنری و صنایع دستی به بهبود سلامت روان کمک می‌کند

ایتنا - آیا هنر و صنایع دستی می‌تواند به حفظ سلامت روان کمک کند؟ پژوهشی که به‌تازگی منتشر شده است شواهدی ارائه می‌دهد که پرداختن به بخش خلاقانه وجود سلامت روان را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بهبود می‌بخشد.
انجام کارهای هنری و صنایع دستی به بهبود سلامت روان کمک می‌کند

دکتر هلن کیز از دانشگاه انگلیا راسکین و نویسنده اصلی این پژوهش، توضیح می‌دهد تاثیر فعالیت‌های هنری و صنایع دستی در ایجاد حس ارزشمندی زندگی بیش از اشتغال است. صنایع دستی نه تنها حس موفقیت و داشتن دستاورد ایجاد می‌کند بلکه مسیری معنادار برای ابراز و بیان است. اما این مسئله همیشه در مورد اشتغال صادق نیست.

برخی پژوهش‌ها پیش‌تر نشان داده بودند که فعالیت‌‌های خاص صنایع دستی می‌تواند برای افراد مبتلا به عارضه‌های سلامت روان اثر درمانی داشته باشد.

دانشمندان در این پژوهش داده‌های گروهی متشکل از ۷۱۸۲ فرد شرکت‌کننده در نظرسنجی وزارت فرهنگ، رسانه، و ورزش بریتانیا را تجزیه و تحلیل کردند. در این نظرسنجی میزان مشارکت عمومی در فعالیت‌های فرهنگی، دیجیتال و ورزشی بررسی شده بود.

آن‌ها متغیرهای جمعیتی اجتماعی که بر سلامت روان و بهزیستی تاثیر دارند کنترل کردند: جنسیت، گروه سنی، وضعیت اشتغال و میزان محرومیت. به‌عنوان مثال، ضعف سلامت، بیکاری، و میزان بالای محرومیت همگی با سلامت روان و بهزیستی پایین‌تر ارتباط دارند.

از تمام شرکت‌کنندگان خواسته شد تا احساس شادی، اضطراب، و رضایتشان از زندگی را ارزیابی کنند و نظرشان درباره ارزشمندی زندگی را بیان کنند. از آن‌ها همچنین سوال شد که چقدر احساس تنهایی می‌کنند. وقتی در مورد انجام کارهای هنری سوال شد، ۳۷.۴ درصد شرکت‌‌کنندگان تایید کردند که در ۱۲ ماه گذشته دست‌کم یک فعالیت هنری داشته‌اند.

افرادی که فعالیت‌های هنری داشتند شادی و رضایتشان از زندگی بیشتر بود و احساس قوی‌تری در مورد ارزشمندی زندگی داشتند. این افزایش حس ارزشمندی زندگی در شرکت‌کنندگان به‌اندازه تاثیر شاغل بودن قابل‌ملاحظه بود.

گرچه این آثار کوچک‌اند، ابعادشان مشابه متغیرهای جمعیتی‌اجتماعی است که تغییرشان بسیار دشوارتر است. بنابراین، استفاده از آثار مثبت فعالیت‌های هنری فرصتی مهم برای بهبود سلامت روان و بهزیستی عمومی فراهم می‌کند.
کد مطلب: 80424
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام