۰
plusresetminus
جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۳۱

آزمایش موفقیت‌آمیز دستگاهی که با تحریک مغز درد بدن را تسکین می‌دهد

ایتنا - دانشمندان یک دستگاه جدید و غیرتهاجمی تحریک مغز ساخته‌اند که می‌تواند پیام‌های مشکل‌ساز مرتبط با درد مزمن بدن را مختل کند.
آزمایش موفقیت‌آمیز دستگاهی که با تحریک مغز درد بدن را تسکین می‌دهد

در حالی که درد یک سیستم هشداردهنده حیاتی برای بدن است، برخی عارضه‌ها می‌توانند باعث اختلال در این پیام‌ها شوند.

به‌عنوان مثال، در افراد مبتلا به درد مزمن، پیام‌های معیوبی که از بخش عمیق مغز ارسال می‌شوند ممکن است هشدارهای اشتباه در مورد جراحتی که قبلا التیام یافته، عضوی قطع‌شده، یا سایر وضعیت‌های پیچیده مشابه ایجاد کنند.

در حالی که داروها می‌توانند به درمان درد کمک کنند، این داروها باید مکرر استفاده شوند و اغلب عوارض جانبی قابل‌ ملاحظه‌ای از جمله اعتیاد دارند.

پژوهشگران امیدوارند که دستگاه جدیدشان موسوم به «دیادم» (Diadem)، که در نشریه «درد» (Pain) شرح داده شده است، بتواند راه‌حلی عملی و غیرتهاجمی برای بیمارانی باشد که به این نوع عارضه‌های تغییردهنده زندگی دچارند و دنبال درمان‌های جدید می‌گردند.

دستگاه دیادم امواج فراصوت کم‌شدت تولید می‌کند تا نواحی عمیق مغز را تحریک کند، و پیام‌های معیوب عامل درد مزمن بدن را مختل کند. 

نتایج یک آزمایش بالینی جدید روی ۲۰ شرکت‌کننده دچار درد مزمن نشان داد افرادی که از این دستگاه استفاده کردند دردشان تسکین پیدا کرد.

هر یک از شرکت‌کنندگان دو جلسه ۴۰ دقیقه‌ای با دستگاه دیادم داشتند، و تحریک واقعی یا غیرواقعی فراصوت دریافت کردند. آن‌ها یک روز و یک هفته پس از این جلسات وضعیت دردشان را گزارش دادند.

حدود ۶۰ درصد گروه بیمارانی که درمان واقعی را دریافت کرده بودند گفتند که هر دو بار متوجه کاهش معنادار علائم بالینی شده‌اند.

توماس ریس، یکی از نویسندگان این پژوهش، گفت: «ما انتظار نداشتیم فقط یک جلسه درمان آثاری چنین فوری و قوی داشته باشد.»

دکتر ریس گفت: «آغاز سریع بهبود علائم درد و همچنین ماهیت پایدار آن جالب‌توجه است، و درها را برای به‌کارگیری این درمان‌های غیرتهاجمی برای بسیاری از بیمارانی که به درمان‌های فعلی مقاوم‌اند، باز می‌کند.»

پژوهشگران می‌گویند این دستگاه با تنظیم مستقیم فعالیت برخی مدارهای مغزی کار می‌کند.

در حالی که روش‌هایی برای تغییر مدارهای مغزی موجود است، دانشمندان می‌گویند این درمان‌ها نمی‌توانند به‌صورت گزینشی به ساختار قشر کمربندی قدامی مغز برسند که در احساس درد نقش دارد.

در این پژوهش، دانشمندان همچنین فرستنده‌های فراصوت دستگاه را دستکاری کردند تا نحوه بازتاب امواج صوتی از جمجمه را تنظیم کنند.

دانشمندان نوشتند: «تحریک فعال، بلافاصله پس از مداخله، درد را به‌‌طور میانگین ۶۰ درصد کاهش داد.» آن‌ها در ادامه افزودند که امواج صوتی به‌خوبی تحمل شدند و هیچ عارضه جانبی نامطلوبی در بیماران مشاهده نشد.

پژوهشگران گفتند: «تحریک مستقیم فراصوتی قشر کمربندی قدامی سبب بهبود سریع، موثر از لحاظ بالینی، و پایدار شدت درد می‌شود.»

با توجه به اینکه پژوهش فعلی روی تعداد محدودی شرکت‌کننده انجام شده است، دانشمندان خواستار انجام آزمایشی در مقیاس بزرگ شده‌اند تا اثربخشی و ایمنی دستگاه در جریان استفاده بلندمدت مشخص شود.

آن‌ها می‌گویند این دستگاه وقتی تایید شود، احتمالا می‌تواند به تلاش‌ها برای کاهش مصرف داروهای حاوی مخدر یا داروهای دارای عوارض جانبی عمومی کمک کند.
کد مطلب: 80644
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام