۰
plusresetminus
جمعه ۱۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۰

تلاش برای کشف حیات در مریخ

ایرباس نسخه اولیه مریخ‌نوردهای خود را در معادن شرق بریتانیا آزمایش کرد
ایتنا - در ادامه تلاش پژوهشگران برای کشف حیات در سیاره سرخ، شرکت هواپیماسازی اروپایی ایرباس نخستین نمونه از مریخ‌نوردهای خود را در معادن بدفوردشایر در شرق بریتانیا آزمایش کرد.
تلاش برای کشف حیات در مریخ

این دو مریخ‌نورد «کودی» و «چارلی» نام دارند. کودی یک مریخ‌نورد چهار چرخ است که با دوربین‌های ناوبری و یک بازوی روباتیک می‌تواند به گرد‌آوری نمونه‌های سنگی بپردازد و بدون کمک اپراتور انسانی، آنها را در لوله‌های کوچک قرار دهد.

چارلی نیز یک روبات شش چرخ، دارای سیستم تعلیق است و می‌تواند موانعی به قطر دو برابر چرخهایش را، بدون گیرکردن یا افتادن به پهلو، حرکت دهد.

پانتلیس پولاکیس، یکی از پژوهشگران این گروه در توضیح چرایی آزمایش این مریخ‌نوردها در معادن زمینی گفت: «توانایی انجام آزمایش‌های میدانی، بخش بسیار مهمی از تحقیقات است و انجام مأموریت‌های روباتیکی تا حد زیادی به شبیه‌سازی و تعامل با محیط سیاره مورد نظر دارد.»

کریس دریپر، مدیر برنامه مریخ‌نورد ایرباس هم با بیان این که «می‌خواهیم از زمین به ماه و از ماه به مریخ برسیم» گفت: «ماه پله‌ای برای رسیدن به مریخ است. مریخ نوردها واقعاً می‌توانند از حمل و نقل وسایل در پایگاه پشتیبانی کنند و از فضانوردان در فعالیت‌های روزانه‌شان حمایت کنند و پس از آن، وقتی بتوانیم ثابت کنیم که می‌توانیم این کار را در ماه انجام دهیم، همین کار را در مریخ انجام خواهیم داد.»

اروپا در حالی سعی دارد به توانایی‌های اکتشاف حیات در مریخ دست پیدا کند که سازمان فضایی آمریکا، ناسا، بهار سال ۱۴۰۱ اعلام کرد مریخ‌نورد «استقامت»‌ که روی سطح سیاره سرخ در حال کاوش است، به دلتای یکی از رودخانه‌های این سیاره رسیده و در حال جمع‌آوری نمونه‌های سنگی منطقه‌ است تا نشانه‌هایی از حیات را در صخره‌های دلتای رودخانه و سنگ‌های اطراف پیدا کند.

مریخ‌نورد‌های «استقامت» و «کنجکاوی» از سال‌ها قبل در حال بررسی لایه‌های سنگی مریخ و به دنبال سرنخ‌هایی در مورد تغییر این سیاره از دنیایی نسبتا گرم و مرطوب به یک سیاره بیابانی و سرد هستند.
کد مطلب: 80645
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام