یک پژوهش میگوید باید در انتظار تغییرات گسترده در صنعت حمل و نقل بود. کامیونهای الکتریکی در ۱۵ سال آینده تقریباً به طور کامل دست بالا را خواهند داشت. با این حال این امر مستلزم تحقق یک پیششرط مهم است.
بر اساس یک پژوهش، تا چند سال آینده کامیونهای برقی در جادههای آلمان، خودروی باری رایج و استاندارد خواهند بود و تا سال ۲۰۴۰ تقریباً به طور کامل جایگزین کامیونهای دیزلی خواهند شد. این نتیجه پژوهش شرکت حسابرسی اقتصادی PwC در "نمایشگاه بینالمللی خودرو" (IAA) در شهر هانوفر است که هفته آینده گشایش مییابد.
به گزارش ایتنا و به نقل از دویجه وله، بر پایه تحلیل این شرکت، تا سال ۲۰۳۰ یک پنجم کل کامیونها و اتوبوسهای جهان از باتری برقی استفاده خواهند کرد. این رقم تا سال ۲۰۴۰ میتواند به ۹۰درصد برسد. کارشناسان انتظار دارند فروش جهانی کامیونهای برقی تا سال ۲۰۳۰ به ۶۰۰هزار دستگاه برسد و ده سال بعد این رقم به ۲میلیون و ۷۰۰هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
یورگن نویهائوزن، رئیس بخش ناوگان برقی این شرکت مشاوره استراتژیک اقتصادی در آلمان میگوید: «پس از اینکه بخش حمل و نقل برای مدت طولانی با تغییر به کامیونهای برقی مشکل داشت، اکنون شاهد دگرگونی عمیقی در این صنعت هستیم.» او افزود، پلتفرمهای جدید برای وسایل نقلیه تجاری الکتریکی راه را برای استفاده گسترده از سناریوهای کاربردی هموار خواهند کرد.
نویهائوزن گفت که "نقطه عطف" تا سال ۲۰۳۰ خواهد رسید، که از این مرحله به بعد تحول صنعت "شتاب قابل توجهی خواهد یافت". یک محرک مهم در اینجا، مقررات کاهش انتشار گازهای دیاکسیدکربن از کامیونها است که از سال ۲۰۳۰ در تمام مناطق مهم جهان به طرز محسوسی تشدید خواهد شد.
برد مسافت و سرعت شارژ افزایش مییابد
بر اساس این پژوهش، انتظار میرود برد مسافت کامیونهای برقی تا پایان دهه حاضر (یعنی تا پایان ۲۰۳۰) ۵۰درصد افزایش یابد و از ۶۰۰ به ۸۰۰ کیلومتر برسد. سرعت شارژ حتی سه برابر میشود و قیمت دستگاه رانش الکتریکی نیز ده درصد کاهش مییابد. در نتیجه، کامیونها و اتوبوسهای برقی میتوانند از لحاظ اقتصادی در حملونقل طولانی و در مسیرهای برنامهریزی شده مورد استفاده قرار گیرند و هزینه کل آنها حتی ارزانتر از خودروهای دیزلی تمام میشود.
با این حال، پیشنیاز این روند، گسترش مداوم زیرساختهای شارژ است. این امر مستلزم سرمایهگذاری قابل توجهی در سالهای آینده خواهد بود که هم باید از سوی دولت و هم به ویژه از سوی خود صنعت لجستیک مورد حمایت قرار گیرد، به طوری که پایگاههای شارژ بیشتری را در مراکز و ترمینالهای خود ایجاد کند.
نیاز سرمایه گذاری عمومی در اروپا تا سال ۲۰۲۵ بالغ بر ۶.۱ میلیارد یورو برای ساخت ۷۲۰ پارک شارژ و در نتیجه ایجاد زیرساخت شارژ جامع خواهد بود. علاوه بر این به ۲۸.۶ میلیارد یورو دیگر نیز نیاز است که شرکتهای حملونقل باید برای حدود ۲۸هزار و ۵۰۰ پایگاه شارژ خود جمعآوری و آن را تأمین کنند.
در "نمایشگاه نمایشگاه بینالمللی خودرو" که از دوشنبه ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور) با نشست مطبوعاتی آغاز میشود، خودروسازانی مانند دایملر بنز، اسکانیا و ولوو جدیدترین کامیونهای برقی و هیدروژنی خود را به نمایش خواهند گذاشت. شرکت چینی تولیدکننده خودروهای الکتریکی "بیوایدی" (BYD) نیز با یک اتوبوس دو طبقه برقی حضور خواهد داشت و تسلا نیمهکامیون کششی الکتریکی خود را به نمایش میگذارد.