مرسدس بنز برقی مدل(EQS)؛ خودروی مدرن برای دنیای مدرن
طراحی اختصاصی این خودرو برقی سبب شده که بهعنوان یک خودرو لوکس بزرگ کارآیی خوبی داشته باشد، به طوری که با هر کیلووات ساعت برق حدود ۵.۸ کیلومتر طی میکند. این عملکرد به دلیل طراحی آیرودینامیکی و صاف خودرو است.
مرسدس بنز ئی.کیو.اس (EQS) یک دستاورد چشمگیر است، اما نتوانسته است بهعنوان یک کلاس اس برقی، انتظاراتی (را که در تبلیغات گفته شده بود) براورده کند. ما معتقدیم که مرسدس بنز ئیکیوئی (EQE) ارزانتر انتخاب بهتری است.
ئی.کیو.اس با برد بیش از ۷۷۲ کیلومتر در پیکربندی با برد بیشتر از بسیاری از رقبا پیشی میگیرد. این برد عالی برای رانندگانی مانند رانندگان خودروهای شرکتی برای مسافتهای طولانی (یا [کارمندانی که به ازای] حقوق کمتر مزایایی مانند خودرو دریافت میکنند) خبر خوبی است و مرسدس بنز ممکن است به دنبال جذب آنها باشد.
ئی.کیو.اس از بیرون ظاهری فوقپیشرفته دارد و در داخل نیز بسیار مدرن است. داشبورد آن از مجموعهای خیرهکننده از نمایشگرهای سرتاسر دیجیتال تشکیل شده است که همگی زیر یک قطعه شیشه نصب شدهاند. این خودرو همچنین پر از امکانات است و تماما به اینترنت متصل است و این حس بسیار پیشرفته را بیشتر تقویت میکند.
با این حال مقرونبهصرفه بودن در مرسدس بنز ئی.کیو.اس مفهومی نسبی است. علاوه بر این، این خودرو از نظر کیفیت، راحتی صندلیهای عقب، یا جدا شدن کامل سرنشینان از دنیای بیرون به استانداردهای کلاس اس نمیرسد. در این میان، بامو آی۷ (BMW i7) با وجود آنکه نمیتواند به برد فوقالعاده ئی.کیو.اس دست یابد، خودرو سواری چهاردر صندوقدار لوکس برقی قابلقبولتری است.
مرسدس بنز ئی.کیو.اس: از ۱۳۲ هزار دلار، Mercedes-benz.co.uk
• امتیاز مستقل: ۶ از ۱۰
نکات مثبت: برد طولانی، بسیار لوکس، فناوری پیشرفته نکات منفی: قیمت بسیار بالا، از نظر لوکس بودن نمیتواند با کلاس اِس رقابت کند محدوده قیمت: از ۱۳۲ هزار دلار تا ۲۱۳ هزار دلار ظرفیت باتری: ۹۰.۶ کیلووات ساعت، ۱۰۷.۸ کیلووات ساعت حداکثر برد اعلامشده: ۷۷۴ کیلومتر مسافت طیشده به ازای هر کیلووات ساعت: ۵.۸ کیلومتر حداکثر نرخ شارژ: ۲۰۰ کیلووات هزینه شارژ به ازای هر ۱۶۰ کیلومتر در ئی.آن درایو نکست (.ON Drive Next) : ۲.۵ دلار
باتری، برد، شارژ، عملکرد و رانندگی
مرسدس بنز ئی.کیو.اس با دو اندازه باتری عرضه میشود. ئی.کیو.اس۳۵۰ باتری ۹۰.۶ کیلووات ساعتی دارد و اگر این اندازه قابلتوجه کافی نباشد، ئی.کیو.اس ۴۵۰ پلاس از ظرفیت ۱۰۷.۸ کیلووات ساعت برخوردار است.
این ارقام سبب دستیابی این خودرو به بردهایی چشمگیر میشوند. مرسدس بنز ئی.کیو.اس۳۵۰ بردی تا ۶۵۸ کیلومتر دارد و ئی.کیو.اس۴۵۰ پلاس با برد فوقالعادهای تا ۷۷۴ کیلومتر همراه است. هر دو مدل قابلیت شارژ سریع ۲۰۰ کیلووات مستقیم (DC) دارند، بنابراین میتوانند در کمی بیش از نیم ساعت از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شوند.
مرسدس بنز ئی.کیو.اس۳۵۰ موتور برقی محرک چرخهای عقب دارد که ۲۹۲ اسب بخار قدرت تولید میکند و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۶.۷ ثانیه است. ئی.کیو.اس۴۵۰ پلاس نیز محرک عقب دارد و قدرت ۳۶۰ اسب بخاری آن شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را ظرف ۶.۲ ثانیه ممکن میکند. هر دو عدد نسبتا سریع به شمار میروند، اما بامو آی۷ و پورشه تایکان بسیار سریعترند.
ئی.کیو.اس پلاس ۵۳ فورماتیک (EQS 53 4Matic+) مرسدســایامجی قدرتمندترین مدل است. این خودرو با دو موتور و سیستم چهارچرخ محرک، ۶۵۸ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت آن ۳.۸ ثانیه است.
مرسدس بنز ئی.کیو.اس با داشتن تعلیق بادی بهصورت استاندارد در جادههای سریع و صاف، بسیار نرم و راحت حرکت میکند. رانندگان متوجه خواهند شد که فرماندهی دقیق است. اما در جادههای پرپیچ و خم و پرنوسان، نرمی تعلیق باعث میشود خودرو در پیچها کمی دچار نوسان شود. امکان سفت کردن تعلیق وجود دارد اما تعادل کلی بامو آی۷ بهتر است.
فضای داخلی، کاربری و فضای صندوق
در فضای داخلی مرسدس بنز ئی.کیو.اس، سه نمایشگر دیجیتال که در تمام عرض داشبورد را گرفتهاند، غالباند. این نمایشگرها زیر یک قطعه شیشه نصب شدهاند. این سیستم که هایپراسکرین نام دارد، در تمام مدلهای ئی.کیو.اس بهصورت استاندارد عرضه میشود و حسی بسیار پیشرفته میدهد.
با این حال، این ممکن است برای برخی مشتریان خودروهای لوکس کمی بیش از حد پیشرفته باشد. به نظر میرسد چوب طبیعی، چرم و دیگر مواد ممتاز کمی به پسزمینه رانده شدهاند. کیفیت کلی نیز بهطور کامل به سطح استانداردهای کلاس اس نمیرسد. از دستگیرههای در بیرونی قابل جمع شدن که کمی لق به نظر میرسند گرفته تا کلیدهای شیشه برقی که هنگام ورود و خروج از خودرو با دستتان برخورد میکنند و حس ارزانقیمتی دارند.
مرسدس بنز کلاس اس دارای موقعیت رانندگی چندگانه با صندلیهای راحت است. رانندگان قدبلند ممکن است به دلیل زاویه آیرودینامیکی شیشه جلو، سقف را کمی نزدیک حس کنند. در حالی که فضای عقب بهطور کلی مناسب است، به سطح کلاس اس نمیرسد و عجیب است که زاویه صندلی عقب کمی بیش از حد عمودی به نظر میرسد.
مرسدس بنز ئی.کیو.اس صندوق عقب به شکل هاچبک دارد، نه سدان. این موضوع اگرچه احتمال دارد سبب شود هنگام بارگیری صندوق، سرنشینان ویژه و مهم که در ماشین نشستهاند سردشان شود، فضای کاربردیتری ایجاد میکند و ۶۲۰ لیتر فضای بسیار بزرگ را در اختیار میگذارد. با خواباندن صندلیهای عقب، این فضا به یک هزار و ۷۰۰ لیتر افزایش مییابد که بیشتر شبیه به یک خودرو استیشن است.
فناوری، سیستم صوتی و سرگرمی
طراحی پیشرفته مرسدس بنز ئی.کیو.اس با فناوریهای زیادی انجام شده است. سیستم هایپراسکرین، شامل نمایشگرهای ۱۲.۳ اینچی برای راننده و سرنشین و یک نمایشگر بسیار چشمگیر ۱۷.۷ اینچی به شکل پرتره در وسط، همراه با بازخورد لمسی، بالاترین سطح از سیستم اطلاعات و سرگرمی امــبیــیوــاکس (MBUX) را اجرا میکند.
شما میتوانید سیستم امــبیــیوــاکس را از طریق لمس یا صدا با دستور «هی مرسدس» کنترل کنید. به نظر ما، این سیستم پر از امکانات و ابزارهای جذاب، بسیار روان و کاربردی بود. این سیستم با «اندروید اوتو» (Android Auto) و «اپل کارپلی» (Apple CarPlay) هم کاملا سازگار است. یافتن ایستگاههای شارژ عمومی حین حرکت بسیار آسان است و ناوبری ماهوارهای بهصورت خودکار ایستگاههای شارژ در مسیر را پیشنهاد میدهد. نمایشگر سرنشین نیز سبب میشود او بتواند مسئولیت هدایت مسیر یا نقشهیابی یا انتخاب موسیقی را بر عهده بگیردــ یا صرفا ویدیو تماشا کند.
اگر به موسیقی با کیفیت علاقهمندید، خوشحال خواهید شد که مرسدس بنز ئی.کیو.اس حتی در مدل ابتدایی ایامجی پریمیوم (AMG Line Premium) هم بهصورت استاندارد با سیستم صوتی برمستر تریدی (Burmester 3D) عرضه میشود. وضوح صدای آن فوقالعاده است و سیستم بسیار قدرتمندی نیز به شمار میرود.
قیمت و هزینههای جاری
انتظار دارید که مرسدس بنز ئی.کیو.اس بهعنوان یک خودرو برقی لوکس، گران باشد و دقیقا همین طور هم هست. قیمت آن از نزدیک به ۱۳۰ هزار دلار شروع میشود. تمایل به انتخاب مدل ئی.کیو.اس۴۵۰ پلاس با برد طولانیتر با توجه به اینکه قیمت آن از نزدیک به ۱۵۰ هزار دلار شروع میشود، ممکن است کمی کاهش یابد.
مدل ردهبالای ئی.کیو.اس پلاس ۵۳ فورمتیک (EQS 53 4Matic+) نزدیک به ۲۱۳ هزار دلار قیمت دارد. مرسدســبنز شاید اکنون این موضوع را با ارائه پیشنهادهای بسیار جذاب برای ئی.کیو.اس منعکس میکند، از جمله تامین مالی با نرخ بهره صفر درصد و تخفیفهای قابلتوجه.
طراحی اختصاصی این خودرو برقی سبب شده که بهعنوان یک خودرو لوکس بزرگ کارآیی خوبی داشته باشد، به طوری که با هر کیلووات ساعت برق حدود ۵.۸ کیلومتر طی میکند. این عملکرد به دلیل طراحی آیرودینامیکی و صاف خودرو است. هرگونه صرفهجویی به دلیل تخفیفها و شرایط فروش انجام میشود بهزودی با هزینههای بیمه خودرو و سایر هزینههای مربوط به نگهداری خودروهای لوکس جبران خواهد شد.
مرسدس بنز ئی.کیو.اس باتریهای بزرگی دارد اما به مدد قابلیت شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی برق مستقیم، همچنان میتواند در ۳۱ دقیقه از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود.
چقدر هزینه دارد؟ آیا ارزشش را دارد؟
مرسدس بنز ئی.کیو.اس بسیار گران است. تقریبا قطعا باید مبلغی ششرقمی پرداخت کنید. به نظر میرسد ئیکیوئی کوچکتر اما مشابه ئی.کیو.اس، ارزش بیشتری داشته باشد.
آیا مرسدس بنز باتریها را رایگان تعویض میکند؟
مرسدس بنز یک گارانتی باتری بسیار سخاوتمندانه دارد که تا ۲۵۰ هزار کیلومتر یا ۱۰ سال از تاریخ اولین ثبتنام اعتبار دارد.
قضاوت نهایی: مرسدس بنز ئی.کیو.اس
اگر مرسدس بنز کلاس اس بهطور معمول بهترین خودرو جهان بود، بنابراین مرسدس بنز ئی.کیو.اس باید قطعا بهترین خودرو برقی جهان باشد، اینطور نیست؟ افسوس؛ با وجود اینکه خوب است، آنقدرها هم خوب نیست و بامو آی۷ قدرتمند آن را شکست میدهد. اما مطمئن باشید مرسدس بنز این شکست را بدون واکنش نخواهد گذاشت.