۰
plusresetminus
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۴۲

​​​​​​​آیا داروهای ضد افسردگی می‌توانند حافظه را تقویت کنند؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروهای ضدافسردگی پتانسیل بهبود حافظه و مهارت‌های تفکر را دارند.
​​​​​​​آیا داروهای ضد افسردگی می‌توانند حافظه را تقویت کنند؟

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که داروهای ضدافسردگی پتانسیل بهبود حافظه و مهارت‌های تفکر را دارند.

برخی از بیماران پس از مصرف داروی ضد افسردگی اسیتالوپرام (Lexapro) آزمایش‌های مغزی را افزایش دادند.

بر اساس نتایجی که اخیراً در مجله روانپزشکی بیولوژیکی منتشر شد، به نظر می‌رسد اسیتالوپرام بر گیرنده سروتونین در مغز به نام گیرنده 5HT4 تأثیر می‌گذارد.

محققان در مقاله‌هایی اعلام کردند سروتونین به عنوان یک هورمون "احساس خوب" توصیف می‌شود. سطوح بالاتر سروتونین در مغز به احساس خوب بودن کمک می‌کند و ثابت داده شده است که افسردگی بالینی را کاهش می‌دهد.

 Vibeke Dam ، محقق ارشد نورولوژی و نوروبیولوژی در بیمارستان دانشگاه کپنهاگ، گفت: "به نظر می‌رسد که داروی SSRI در بهبود عملکرد شناختی تاثیر مثبتی دارد و همزمان به بهبود خلق و خوی نیز کمک می‌کند."

دام خاطرنشان می‌کند: تحریک مستقیم گیرنده سروتونین 4 ممکن است یک هدف مهم شناختی برای بهینه سازی نتایج درمان ضد افسردگی باشد. همچنین این ایده را تقویت می‌کند که سروتونین برای بهبود خلق و خو بسیار مهم است.

 

برای این مطالعه، محققان مغز ۹۰ بیمار افسرده را اسکن کردند تا عملکرد گیرنده 5HT4 در مغز آنها را اندازه گیری کنند. بیماران همچنین از نظر مشکلات خلقی و توانایی‌های شناختی مورد آزمایش قرار گرفتند.

سپس به مدت هشت هفته به بیماران روزانه اسیتالوپرام (لکساپرو) داده شد. در پایان مطالعه، ۴۰ بیمار مجددا اسکن شده و مورد آزمایش مجدد قرار گرفتند.

محققان به چه نتیجه‌ای رسیدند؟ عملکرد بیماران در تست‌های شناختی بهبود یافته بود - به ویژه توانایی آنها در به خاطر آوردن کلمات - و به نظر می‌رسید که این عملکرد با فعالیت بالاتر با گیرنده 5HT4 مرتبط باشد.

دکتر Vibe Froekjaer ، سرپرست تیم تحقیق، استاد بالینی عصب روانپزشکی بیمارستان کپنهاگ  گفت: «این کار به امکان تحریک این گیرنده خاص اشاره می‌کند تا بتوانیم مشکلات شناختی را درمان کنیم، حتی جدا از اینکه بیمار بر علائم اصلی افسردگی غلبه کرده است یا نه. 

گام بعدی این تیم، درمان بیماران با داروهایی است که به طور خاص گیرنده 5HT4 را هدف قرار می‌دهند و سپس تأثیر آن را بر عملکرد مغز آنها ارزیابی می‌کند. به گفته محققان، سروتونین در روده یافت می‌شود و داروهای سندرم روده تحریک پذیر وجود دارد که به طور خاص به گیرنده های 5HT4 متصل شده و آنها را تحریک می‌کند.

محققان این یافته ها را در نشست سالانه کالج اروپایی نوروسایکوفارماکولوژی در میلان ارائه کردند.

فیلیپ کوئن، استاد روانپزشکی در دانشگاه آکسفورد گفت: این مطالعه "نقش عمیق گیرنده‌های 5HT4 مغز را در عملکرد شناختی نشان می‌دهد."
کد مطلب: 80939
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام