۰
plusresetminus
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۷

جولان خودروهای برقی در چین

 از ماه مه‌(اردیبهشت) ۲۰۲۴، نزدیک به ۲.۶ میلیون خودروی برقی در سراسر جهان فروخته شده است که درواقع سهم بزرگی به بازار داخلی چین می‌رسد.
جولان خودروهای برقی در چین

فروش خودروهای برقی به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های سوخت و بهبود فناوری به‌طور تصاعدی در حال رشد است. براساس گزارش‌ها، فروش جهانی خودروهای الکتریکی (EV) در ۳ماهه دوم سال ۲۰۲۴با افزایش ۱۹درصدی نسبت به ۳ماهه اول به بالاترین حد خود رسید.

 از ماه مه‌(اردیبهشت) ۲۰۲۴، نزدیک به ۲.۶ میلیون خودروی برقی در سراسر جهان فروخته شده است که درواقع سهم بزرگی به بازار داخلی چین می‌رسد.

چرا خودروی برقی؟
وسایل نقلیه برقی نسبت به‌ خودروهای موتور احتراق داخلی، مانند خودروهای بنزینی و دیزلی، گازهای گلخانه‌ای کمتری تولید می‌کنند. هنگامی که شبکه برق فعال می‌شود و مصرف کربن به صفر می‌رسد، انتشار گازهای گلخانه‌ای حتی کمتر خواهد شد؛ به همین دلیل، افزایش خودروهای الکتریکی یکی از مهم‌ترین گام‌ها در کاهش انتشار آلاینده‌های حمل‌ونقل خواهد بود.

چین؛ صدرنشین
در سال ۲۰۲۴، توانسته بیشترین سهم را از خودروهای الکتریکی در جهان به‌خود اختصاص دهد. این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ نیز ۴۱۷ میلیون وسیله نقلیه در چین ثبت شده بود که ۳۱۹میلیون آن خودروهای سواری بودند. در کل فروش خودروهای بنزینی و دیزلی برای ۵‌ ماه متوالی با کاهش ۲۰درصدی در ژوئن (تیر) نسبت به زمان مشابه در سال گذشته در چین رو به کاهش بوده است.

این روند نشان می‌دهد که خودروهای بنزینی ممکن است تا سال ۲۰۲۸ کاملا در کشورهایی که سیر استفاده از خودروهای برقی در آنجا صعودی است، منسوخ شود. ایالات‌متحده نیز رشد قابل‌توجهی را تجربه کرد و فروش ۳ماهه دوم سال ۲۰۲۴نسبت به ۳ماهه اول ۱۲درصد افزایش یافت. بیش از ۱.۱۵میلیون خودروی برقی در ایالات‌متحده در ۲۰۲۴ تا ژوئن فروخته شد که نسبت به ۱۲‌ ماه گذشته ۲۰۰هزار دستگاه افزایش داشته است.

اروپا در مسیر پیشرفت
در اروپا، تعرفه‌ خودروهای برقی چینی هنوز بر بازار تسلط نداشته است؛ به‌طوری که ۸۰درصد از کشورهای اتحادیه اروپا شاهد افزایش فروش خودروهای برقی ساخت اروپا و آمریکا بین‌ ماه مه ‌تا ژوئن بوده‌اند. باوجود چالش‌های متفاوت، آلمان و بریتانیا بالاترین سهم بازار خودروهای برقی خود را از دسامبر ۲۰۲۳گزارش و افزایش ۱۵درصدی را تجربه کرده‌اند.

البته نباید از آمار فروش خودروهای برقی در تایلند، هند، برزیل، شیلی و مکزیک غافل شد که در مجموع تا ژوئن ۲۰۲۴در مقایسه با ۱۲‌ماه قبل بیش از دوبرابر شده است. این بازارها در مسیر پیشی گرفتن از فروش خودروهای برقی بریتانیا تا پایان سال هستند.

رقابت تسلا و BYD
مدل‌های تسلا و برند چینی BYD در نیمه اول سال ۲۰۲۴بازار جهانی خودروهای برقی را رهبری کردند. مدل تسلا Y پرفروش‌ترین خودروی جهان در همه رده‌ها، ازجمله خودروهای ICE بود. یکی از دلایل این امر افزایش رقابت در بازار خودروهایی با باتری الکتریکی بود. این شامل ولوو EX۳۰، بی‌ام‌و iX۱و iX۲و همچنین هیوندای کونا می‌شود. اگرچه این مدل‌ها کوچک‌تر از مدل Y هستند، اما جایگزین جذابی برای خریدارانی‌اند که نگران اندازه خودرو نیستند.

چشم‌انداز جهانی
با روند صعودی خرید و فروش خودروهای برقی در دنیا، چشم‌انداز جهانی این است که سهم خودروهای برقی در سال ۲۰۲۵به ۲۲.۱درصد و سپس در سال ۲۰۳۰به ۴۴.۹درصد برسد و در سال ۲۰۳۵به ۶۹.۷درصد افزایش یابد.

منبع: همشهری آنلاین
کد مطلب: 80954
برچسب ها: خودروی برقی چین
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام