۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۹

سرطان خون؛ آنچه باید بدانید

اول، سرطان‌های خون بسیار شایع‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید: هر سه دقیقه یک نفر در ایالات متحده به انواع سرطان خون، از جمله لوسمی، لنفوم یا میلوما مبتلا می‌شود.
سرطان خون؛ آنچه باید بدانید

یک متخصص می‌گوید تشخیص سرطان خون فقط باید به متخصص واگذار شود اما درک انواع مختلف این بیماری و بهترین روش تشخیص زودهنگام آن ضروری است.

به گزارش ایتنا، اول، سرطان‌های خون بسیار شایع‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنید: هر سه دقیقه یک نفر در ایالات متحده به انواع سرطان خون، از جمله لوسمی، لنفوم یا میلوما مبتلا می‌شود.

دکتر کلر یون کیونگ ریو تایگر، انکولوژیست پزشکی در برنامه سرطان خون، لنفوم، بدخیمی‌های خونی، گفت: اطلاع‌رسانی درباره سرطان خون بسیار مهم است، زیرا آگاهی و آموزش بهترین ابزار ما در مبارزه با این بیماری‌ و حمایت از بیماران در مسیر بهبودی است. "دانستن تمایزات هر نوع سرطان خون برای تشخیص دقیق و درمان موثر حیاتی است."
 

سه نوع اصلی سرطان خون چیست؟


لوسمی‌ها سرطان‌های گلبول‌های سفید خون در مغز استخوان و خون و به ندرت سیستم لنفاوی هستند. تولید غیرطبیعی گلبول‌های سفید می‌تواند توانایی بدن برای مبارزه با عفونت‌ها را مختل کند. انواع مختلفی از لوسمی وجود دارد، از جمله لوسمی لنفوبلاستیک حاد (ALL)، لوسمی میلوئید حاد (AML)، لوسمی لنفوسیتی مزمن (CLL) و لوسمی میلوئید مزمن (CML).

لنفوم‌ها سرطان‌های سلول‌های ایمنی به نام لنفوسیت‌ها هستند. دو نوع اصلی لنفوم عبارتند از لنفوم هوچکین و لنفوم غیر هوچکین. این سرطان‌ها می‌توانند آهسته و یا سریع رشد کنند و در قسمت‌های مختلف بدن از جمله غدد لنفاوی، طحال و مغز استخوان یافت شوند.

میلوما که به عنوان مولتیپل میلوما نیز شناخته می شود، سرطان سلول‌های پلاسما، سلول‌های ایمنی است که در مغز استخوان یافت می‌شوند. هنگامی که سلول‌های میلوما تکثیر می‌شوند، این اتفاق می‌تواند منجر به آسیب استخوان، کم خونی، مشکلات کلیوی، سطح کلسیم خون بالا و ضعف در سیستم ایمنی شود.

 
 

در مورد سرطان خون؛ باید مراقب چه علائمی باشیم؟


دکتر تایگر می‌گوید در حالی که هیچ آزمایش غربالگری معمولی برای لوسمی یا لنفوم وجود ندارد، دانستن علائم هشدار دهنده می‌تواند به پزشکان در تشخیص و درمان موفقیت‌آمیز این سرطان‌ها کمک کند. علائم رایج عبارتند از:

•  تب

•  تعریق شدید شبانه

•  خستگی مداوم

•  ضعف

•  درد استخوان/مفاصل

•  کاهش وزن غیر قابل توضیح

•  تورم غدد لنفاوی، کبد یا طحال

•  کم خونی

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خون در ابتدا علائم مبهمی را تجربه می‌کنند که می‌تواند به شرایط کمتر جدی نسبت داده شود. مهم است که به تغییرات مداوم یا غیرعادی در سلامت خود توجه کنید و فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

تایگر افزود: پیشرفت‌ها در درمان سرطان خون راه‌های مؤثرتری برای درمان این بیماری‌ها به ما داده است. با تحقیقات مداوم و درمان‌های جدید، بیماران گزینه‌های بیشتری با درمان‌های مؤثرتر و کمتر سمی دارند. ما در دوره جدیدی از درمان بسیاری از انواع سرطان خون هستیم و هرگز امیدوارتر از این نبوده‌ایم.»
کد مطلب: 81065
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام