۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۲

داروی سرطان روزنه امید بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود

ایتنا - بنا بر یافته‌های گروه تحقیقاتی دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، دانشگاه استنفورد و چند دانشگاه‌ دیگر که روز پنج‌شنبه در مجله «علم» منتشر شد، می‌توان از نوعی داروی سرطان برای درمان بیماری آلزایمر در مراحل ابتدایی بهره برد.
داروی سرطان روزنه امید بیماران مبتلا به آلزایمر می‌شود

محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گویند مسدود کردن آنزیمی به نام «ایندول آمین-۲ ، ۳- دی‌اکسی‌ژناز۱» با نام اختصاری «ایدو۱» (IDO1) حافظه و عملکرد مغز را در نمونه‌هایی که مشابه آلزایمر عمل می‌کنند بهبود بخشد. عملکرد مهار‌کننده‌های «ایدو۱» پیش‌تر در مبارزه با سرطان‌هایی مانند ملانوما، لوسمی و سرطان سینه امیدوارکننده بوده است. 

ملانی مک‌رینولز، یکی از نویسندگان این مطالعه و استادیار دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، می‌گوید: «تحقیقات نشان می‌دهد در حال حاضر از مجموعه داروهایی که برای درمان سرطان ساخته شده‌اند مهارکننده‌های ایدو۱ در هدف‌ قرار دادن و درمان آلزایمر قابلیت بسیار دارند.»

به گزارش نیویورک‌پست،‌ پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه استنفورد دریافته‌اند که توقف «مهارکننده‌ ایدو۱» به احیای سوخت‌وساز سالم گلوکز در «آستروسیت‌ها» (اختریاخته‌ها) کمک می‌کند. آستروسیت‌ها بیشترین سلول‌های مغز انسان‌ را تشکیل می‌دهند. 

گلوکز شکلی از قند است که سوخت‌ بسیاری از فرایندها را به‌منزله اولین منبع انرژی مغز تامین می‌کند. سطوح پایین گلوکز ممکن است عملکرد مغز را مختل کند و تشنج، از دست دادن هوشیاری و حتی آسیب دائمی مغز را به دنبال داشته باشد. 

پراوینا پراساد، دانشجوی دکترا در دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده مقاله، توضیح می‌دهد: «ما نشان می‌دهیم که با هدف قرار دادن سوخت‌وساز مغز نه‌تنها می‌توانیم پیشرفت آلزایمر را کاهش دهیم، که می‌توانیم روند آن را معکوس کنیم.» یافته‌های به‌دست‌آمده نشان می‌دهد که مهارکننده‌های «ایدو۱» علاوه بر سرطان بر زوال عقل، پارکینسون و اختلالات عصبی پیش‌رونده هم تاثیر مثبت می‌گذارند. 

آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است که با علائمی مانند از دست‌دادن حافظه، سردرگمی و تغییرات رفتاری همراه است. هیچ درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد، اما داروها می‌توانند به مدیریت علائم یا کاهش سرعت پیشرفت این بیماری در مراحل اولیه کمک کنند.  
کد مطلب: 80481
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام