۰
plusresetminus
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۳۶

دومین خورشیدگرفتگی سال در کدام مناطق قابل رویت است؟

دومین خورشیدگرفتگی سال ۱۴۰۳ در تاریخ چهارشنبه، ۱۱ مهرماه به وقوع خواهد پیوست. اما از جزئیات این خورشیدگرفتگی چه می‌دانیم؟
دومین خورشیدگرفتگی سال در کدام مناطق قابل رویت است؟

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، از این خورشیدگرفتگی حلقوی خبر داد و اعلام کرد که این پدیده در ایران و دیگر قاره‌های آسیا، اروپا، آفریقا و استرالیا قابل مشاهده نخواهد بود.

به گفته عتیقی، این خورشیدگرفتگی حلقوی در بخش‌هایی از آمریکای جنوبی قابل رؤیت است و ساکنان کشورهایی همچون آرژانتین و شیلی آن را به طور کامل خواهند دید.

این پدیده از ساعت ۱۵:۴۲ دقیقه به وقت جهانی (UTC) آغاز می‌شود و در ساعت ۲۱:۴۷ دقیقه به پایان می‌رسد. مسیر این خورشیدگرفتگی از اقیانوس آرام شروع شده و پس از عبور از کشورهای آمریکای جنوبی، در اقیانوس اطلس پایان می‌پذیرد.

در ادامه، عتیقی توضیح داد که این خورشیدگرفتگی تنها به صورت جزئی در برخی مناطق مانند قطب جنوب و برخی از جزایر اقیانوس آرام و اطلس قابل مشاهده خواهد بود. او همچنین یادآور شد که این پدیده در هیچ‌کدام از مناطق ایران و قاره‌های ذکر شده قابل رؤیت نیست.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با اشاره به انواع خورشیدگرفتگی، خاطرنشان کرد که خورشیدگرفتگی در سه نوع جزئی، کلی و حلقوی اتفاق می‌افتد. در برخی مواقع نیز ممکن است خورشیدگرفتگی به صورت ترکیبی از کلی و حلقوی رخ دهد.

عتیقی همچنین افزود که هر سال حداقل دو خورشیدگرفتگی اتفاق می‌افتد و در برخی سال‌ها ممکن است تا پنج خورشیدگرفتگی نیز رخ دهد. او با اشاره به خورشیدگرفتگی‌های آینده گفت که خورشیدگرفتگی بعدی که در ایران قابل مشاهده خواهد بود، روز دوشنبه، ۱۱ امرداد ۱۴۰۶ رخ خواهد داد و به صورت جزئی قابل رؤیت خواهد بود.

لازم به ذکر است که اولین خورشیدگرفتگی سال ۱۴۰۳ نیز در روز دوشنبه، ۲۰ فروردین اتفاق افتاد. این خورشیدگرفتگی در ایران مشاهده نشد و تنها در بخش‌هایی از آمریکا و کانادا به صورت کامل دیده شد.
کد مطلب: 81080
برچسب ها: خورشیدگرفتگی
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام