۰
plusresetminus
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۱

بازار کار طراحی UI و UX

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه توسعه فناوری‌های مالی که توجه خوبی به UI و UX محصولات خود دارد، ویستا سامانه آسا است.
بازار کار طراحی UI و UX
---------------- رپورتاژ آگهی -----------------

طراحی رابط کاربری (UI) و تجربه کاربری (UX) به اجزای ضروری اقتصاد دیجیتال تبدیل شده‌اند. شرکت‌ها برای افزایش مشتری و فروش محصولات خود، کاربر را در اولویت خدمات و محصولات خود قرار داده‌اند و همین موضوع، تقاضا برای طراحان ماهر UI/UX را افزایش داده است. بازار کار طراحی UI و UX نشان‌دهنده رشد بی‌سابقه بازارهای دیجیتال، تغییر مدل تقاضای کاربر و افزایش فرصت‌های شغلی متنوع مربوط به تجربه کاربر است. در این مطلب می‌خواهیم بازار کار طراحی UI و UX را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.
 

تقاضای رو به رشد برای طراحان UI/UX


تغییر به سمت تحول دیجیتال در صنایع، تقاضا برای طراحان UI/UX را افزایش داده است. از آنجایی که کسب‌وکارهای بیشتری از پلتفرم‌ها، اپلیکیشن‌ها و خدمات دیجیتال استفاده می‌کنند، ایجاد تجربیات یکپارچه و گرافیکی جذاب برای کاربران بسیار مهم می‌شود. از استارت‌آپ‌ها گرفته تا شرکت‌های بزرگ و با سابقه، طراحی UI/UX به یک عنصر حیاتی برای تضمین رضایت مشتری و موفقیت تجاری تبدیل شده است.
 

چه چیزی باعث این رشد ‌می‌شود؟


چندین عامل کلیدی در رشد تقاضا برای طراحان UI/UX نقش دارند:
 

۱. ظهور موبایل و اپلیکیشن‌های تحت وب


گسترش استفاده از تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های متنوع تلفن همراه، باعث نیاز به طراحانی شده است که روی طراحی موبایل تسلط دارند. شرکت‌ها باید مطمئن شوند که برنامه‌های آن‌ها در حالی که از نظر بصری جذابند، تجربه کاربری روان و سریعی هم ارائه دهند. علاوه بر موبایل، اپلیکیشن‌های وب هم همچنان در مرکز توجه کاربران و کسب‌وکارها هستند و باید از نظر تجربه کاربری و طراحی واسط کاربری به‌روز باشند.
 

۲. رونق تجارت الکترونیک


تغییر رفتار خرید مشتریان از خرید سنتی به آنلاین، که با همه‌گیری کووید-۱۹ سرعت گرفت، کسب‌وکارهای خرده فروشی را وادار کرد تا در حضور آنلاین خود تجدید نظر کنند. یک رابط کاربری با طراحی ضعیف ‌می‌تواند باعث از دست رفتن مشتری و افت فروش شود. بنابراین، شرکت‌های تجارت الکترونیک باید روی ساخت وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها کاربردی، ساده و روان سرمایه‌گذاری کنند.
 

۳. تکنولوژی‌های نوظهور


توسعه فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) فرصت‌های جدیدی را برای طراحی UI/UX ایجاد کرده است. این زمینه‌ها نیازمند رویکردهای طراحی منحصر به فرد برای ایجاد تجربیات همه جانبه و کاربرپسند هستند. طراحان دارای مهارت در این زمینه‌ها بسیار مورد توجه هستند، زیرا ‌می‌توانند شکاف بین فناوری‌های پیچیده و تجربه کاربری خوب را پر کنند.
 

۴. توجه به قابلیت دسترسی و فراگیری


در دوره‌ای هستیم که تمام دنیا در حال توجه به تفاوت‌های بین فردی و پذیرش افراد دارای محدودیت به عنوان کاربران عادی و روزمره اینترنت است. نیاز به طراحی در دسترس (Accessible) و فراگیر هم از همین پذیرش جمعی نشأت می‌گیرد. به همین خاطر، از طراحان UI/UX انتظار ‌می‌رود محصولاتی ایجاد کنند که برای طیف متنوعی از افراد از جمله افراد دارای معلولیت قابل استفاده باشد.
 

تخصص و مهارت‌های لازم


با رشد و بلوغ این حوزه، مهارت‌های تخصصی مربوط به آن هم رشد و تغییر می‌کنند. کارفرماها دیگر فقط به دنبال دانش عمو‌می طراحی نیستند. آن‌ها کارشناسان خبره‌ای را می‌خواهند که بتوانند جنبه‌های خاصی از فرایند طراحی را رشد دهند. برخی از تخصص‌های کلیدی عبارتند از:
   - تحقیق کاربر: درک رفتار کاربر، نیازها و نقاط درد (Pain points) او، یکی از مراحل حیاتی طراحی UX است. شرکت‌ها به دنبال متخصصانی هستند که بتوانند با انجام تحقیقات کمی و کیفی به تصمیمات طراحی و شناخت کاربر کمک کنند.
   - معماری اطلاعات (IA): سازماندهی و ساختاردهی محتوا به گونه‌ای که قابلیت استفاده (Usability) را افزایش دهد، یک مهارت تخصصی است که شرکت‌ها ارزش زیادی برای آن قائل هستند. معماران اطلاعات، مطمئن می‌شوند که کاربران ‌می‌توانند به راحتی در پلتفرم‌های دیجیتال حرکت کنند و با توجه به چینش بهینه اطلاعات در صفحه، تجربه و تعامل کلی کاربر را بهبود می‌دهند.
   - طراحی تعامل (IxD): این تعریف شامل طراحی عناصر تعاملی مانند دکمه‌ها، اسکرول‌ها و منوها است. طراحان تعامل برای راهنمایی بهتر کاربر در محصول دیجیتال، روی ایجاد تعاملات روان و گرافیکی تمرکز ‌می‌کنند.
   - طراحی گرافیک: در حالی که UX بیشتر بر روی عملکرد و قابلیت استفاده تمرکز دارد، UI در مورد زیبایی‌شناسی است. طراحان گرافیک مطمئن می‌شوند که محصول جذاب به نظر ‌می‌رسد، هویت برند را منعکس و در عین حال قابلیت استفاده را حفظ ‌می‌کند.
   - نمونه‌سازی و وایرفریم: ایجاد نمونه‌های اولیه با وفاداری پایین یا بالا، بخش مهمی از فرایند طراحی است. کارفرماها به دنبال طراحانی هستند که می‌توانند با ساخت نمونه اولیه، به تجسم سفر کاربر و تست مفاهیم طراحی قبل از توسعه در مقیاس کامل کمک کنند.
 

بازار کار طراحی UI/UX در ایران


در ایران هم همسو با بازار جهانی، شاهد رشد خوبی در بازار کار طراحی UI و UX هستیم. از آنجایی که حتی شرکت‌های تجاری سنتی هم برای افزایش فروش خود به روش‌های فروش آنلاین رو آورده‌اند، آگهی‌های زیادی برای طراح UI/UX در سطح وب دیده می‌شود. شرکت‌هایی که بیشترین جذب را در زمینه طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری دارند، معمولا در دسته‌بندی صنایع سفر و گردشگری، مالی و سرمایه‌گذاری، پزشکی، خرده‌فروشی و … قرار می‌گیرند.
 

ویستا سامانه آسا


یکی از شرکت‌های فعال در حوزه توسعه فناوری‌های مالی که توجه خوبی به UI و UX محصولات خود دارد، ویستا سامانه آسا است. آسا توسعه‌دهنده سامانه‌های معاملاتی بورس، اپلیکیشن‌های مدیریت دارایی و سرمایه‌گذاری، مدیریت حساب معاملاتی و … است. شناخته‌شده‌ترین محصول این شرکت، سامانه معاملاتی آساتریدر است که به طور اختصاصی برای کارگزاری آگاه طراحی شده است.
آسا در حال حاضر در موقعیت‌های شغلی مختلفی از جمله طراح محصول جذب دارد و شما می‌توانید با استفاده از سامانه‌های کاریابی و یا صفحه «همکاری با آسا» در سایت این شرکت، رزومه خود را ارسال کنید.
کد مطلب: 81106
برچسب ها: رپورتاژ رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام