۰
plusresetminus
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۱

چگونه تبلیغات اینترنتی کنم؟ 5 روش + 5 نکته مهم قبل از شروع

چگونه تبلیغات اینترنتی کنم؟ در این مقاله به بررسی 5 مورد از بهترین روش های تبلیغات اینترنتی و چگونگی اجرای تبلیغات در آن ها می پردازیم.
چگونه تبلیغات اینترنتی کنم؟ 5 روش + 5 نکته مهم قبل از شروع
---------------- رپورتاژ آگهی -----------------


به گزارش وب‌سایت Statista، هزینه کل تبلیغات اینترنتی در سال 2023 معادل 630 میلیارد دلار بوده است. این عدد نشان می‌دهد که سهم تبلیغات آنلاین نسبت به سال 2022 حدود 5 درصد افزایش یافته است. گسترش اینترنت، استفاده روزمره مردم از گوشی‌های هوشمند و تغییر رفتار کاربران در خرید باعث شده تا نقش تبلیغات اینترنتی بیشتر دیده شود. اگر برایتان سوال پیش آمده که «چگونه تبلیغات اینترنتی کنم؟» ادامه این مقاله را از دست ندهید؛ زیرا می‌خواهیم لیستی از بهترین استراتژی‌های تبلیغات اینترنتی را بررسی کنیم. این لیست شامل تبلیغات در گوگل، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات بنری آنلاین و... می‌شود.
 

تبلیغات اینترنتی چیست و چرا مهم است؟


قبل از اینکه به سراغ بررسی استراتژی‌های تبلیغات اینترنتی بروید، لازم است تعریف دقیقی از این سبک تبلیغات داشته باشیم. برای آشنایی با این مفهوم از وب‌سایت ادزینو کمک گرفته‌ایم:
تبلیغات اینترنتی که با اصطلاحات دیگری مثل تبلیغات آنلاین یا تبلیغات دیجیتال هم شناخته می‌شود، به استفاده از اینترنت به‌عنوان رسانه‌ای برای تبلیغ محصولات، خدمات و برندها به مخاطبان گسترده اشاره دارد. انواع تبلیغ‌های اینترنتی به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شوند. تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغ در موتورهای جستجوگر، تبلیغات بنری آنلاین، بازاریابی ایمیلی، اینفلوئنسر مارکتینگ و... همگی از زیرمجموعه‌های تبلیغات آنلاین هستند.
به گزارش یکتانت مردم روزانه 4 ساعت از وقتشان را در اینترنت سپری می‌کنند. خیلی از کاربران حتی برای خریدهای حضوری‌ هم ابتدا سراغ اینترنت می‌روند و درباره ویژگی‌های محصولات، فهرست مزایا و معایب آن‌ها و قیمت‌های مختلفشان جستجو می‌کنند. این تغییر رفتار کاربران در خرید نشان‌دهنده‌ی اهمیت تبلیغات اینترنتی است.
اگر این روزها به سوال «چگونه تبلیغات اینترنتی کنم؟» می‌اندیشید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، ادامه متن را از دست ندهید.
 

چگونه تبلیغات اینترنتی کنم؟ | از کجا باید شروع کرد؟


برای اینکه تبلیغات اینترنتی را شروع کنید، باید ابتدا به چند سوال جواب روشن بدهید:
 

1.مخاطب هدف شما کیست؟


برای آشنایی با مفهوم مخاطب هدف نقل قول زیر از وب‌سایت کاربوم را بخوانید:
در پاسخ به پرسش اساسی مخاطب هدف کیست باید گفت که مخاطب هدف بخشی از جمعیت است که به احتمال زیاد محصولاتتان را می‌خرد یا از خدمات شما استفاده می‌کند. به‌ طور معمول، این افراد دارای ویژگی‌های مشترک خاصی هستند. ممکن است متعلق به یک تجارت یا صنعت خاص باشند، در یک گروه سنی خاص قرار بگیرند یا یک علاقه مشترک داشته ‌باشند؛ به‌‌عنوان مثال، اگر خدمات الکتریکی ارائه دهید، مخاطبان شما شرکت‌های ساختمانی و صاحبان خانه خواهند بود. اگر لاستیک تولید کنید، مخاطبان هدفتان خودروسازان، خرده‌فروشان اتومبیل و مکانیک خواهند بود.
 

2.چرا کاربر باید محصول شما را بخرد؟


برای اینکه پاسخ درستی به سوال چگونه تبلیغات اینترنتی کنم بدهید، باید ابتدا محصول خودتان را بشناسید. اینکه محصولتان چه ویژگی‌هایی دارد؟ چرا کاربران باید محصول شما را بخرند؟ مزیت‌های این محصول نسبت به رقبا چیست و قرار است چه دردی را در زنجیره‌ی نیاز مخاطب درمان کند؟
اگر این موارد را بدانید، می‌توانید در تبلیغات هم روی همین‌ها تمرکز کنید. کاربرها وقتی وجه تمایز و برتری‌های محصول شما را نسبت به رقبا درک کنند، مسلماً ترغیب می‌شوند تا به سراغ خرید آن بروند.
 

3.روی چه گروهی از مخاطبتان تمرکز کنم؟ همه کاربران اینترنت یا مخاطبان هدف؟


این بخش را از وب‌سایت ادزینو نقل می‌کنیم:
وقتی پرسونای مخاطب محصول یا خدماتتان را مشخص کرده‌اید، باید تبلیغاتتان هم متناسب با همین پرسونای نوشته شده انجام شود. تمرکز روی علاقه‌مندی‌ها، ترس‌ها و احساسات این طیف از مخاطبان باعث می‌شود تا تاثیر تبلیغات در فروش را راحت‌تر مشاهده کنید.
اشتباهی که بسیاری از کسب‌وکارها مرتکب می‌شوند این است که روی گروه خاصی از مخاطبان تمرکز ندارند و تصور می‌کنند تمامی افراد جامعه را باید هدف بگیرند. این کار صرفاً باعث هدر رفتن بودجه‌ی تبلیغات می‌شود. در نتیجه بهتر است تبلیغات خود را روی یک طیف مخاطب خاص متمرکز کنید.
 

4.از چه روشی برای تبلیغات استفاده کنم؟


خیلی از کسب و کارها وقتی به سوال «چگونه تبلیغات اینترنتی کنم» فکر می‌کنند، فقط ذهنشان به سمت تبلیغ در اینستاگرام یا شبکه‌های اجتماعی کشیده می‌شود؛ اما در دنیای اینترنت روش‌های مختلفی برای تبلیغات وجود دارد. تبلیغات بنری آنلاین، تبلیغ در موتورهای جستجو، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات ویدئویی و تبلیغ در پلتفرم‌های واسطه فقط بخشی از روش‌های مختلفی است که برای تبلیغات اینترنتی می‌توانید به سراغ آن‌ها بروید. آشنایی با استراتژی‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، به شما کمک می‌کند تا بهترین روش‌ را برای تبلیغ کسب و کارتان پیدا کنید.
 

5.چگونه بر عملکرد تبلیغات اینترنتی نظارت کنم؟ آیا بهینه‌سازی تبلیغات مهم است؟


مزیت بزرگی که تبلیغات اینترنتی دارند، امکان بهینه‌سازی سریع آن‌ها در زمان اجرا است. این قابلیت به‌خاطر گزارش‌های مستند و داده‌های آماری امکان‌پذیر می‌شود. اغلب پلتفرم‌های تبلیغاتی مثل گوگل ادز گزارش‌های کاملی در اختیار شما قرار می‌دهند؛ به کمک این گزارش‌ها می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی خود را بررسی کرده و در صورت لزوم اصلاح کنید.
برای مثال اگر در تبلیغات کلیکی نمی‌توانید بین چند طراحی متفاوت بهترین را تشخیص دهید، راه‌حل آن استفاده از استراتژی A/B تست است. به این شکل با مقایسه نتایج متوجه می‌شوید که کدام یک بهتر عمل می‌کند.
 

آشنایی با بهترین روش‌های تبلیغ در اینترنت


تا اینجا درباره اینکه تبلیغات اینترنتی را چگونه شروع کنید، صحبت کردیم. در ادامه اما قصد داریم به معرفی مهم‌ترین روش‌های تبلیغ در اینترنت بپردازیم:
 

1.تبلیغ در موتورهای جستجو (تبلیغ در گوگل)


رسیدن به صدر نتایج گوگل از طریق سئو کار آسانی نیست؛ اما به جای آن می‌توانید از تبلیغات گوگل ادز هم استفاده کنید. در این روش شما با پرداخت یک هزینه تبلیغات در گوگل، می‌توانید در فهرست نتایج قرار بگیرید. این کار روش مناسبی برای افزایش ترافیک وب‌سایت، جذب سرنخ‌های جدید و بهبود وضعیت فروش است. نکته مهم اینکه تبلیغات هزینه تبلیغات گوگل ادز به ازای دریافت هر کلیک محاسبه می‌شود. در حقیقت صرفاً قرار گرفتن در فهرست نتایج هزینه‌ای برای شما ندارد؛ اما اگر کاربر روی لینک شما کلیک کند، باید هزینه مشخصی را به گوگل پرداخت کنید.
 
تبلیغات در گوگل
 

2.تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی


خیلی از کسانی که به سوال چگونه در اینترنت تبلیغ کنم فکر می‌کنند، در حقیقت هدفشان تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی است. در حال حاضر اینستاگرام و تلگرام دو شبکه اجتماعی اصلی ایرانی‌ها محسوب می‌شود. پس اگر به دنبال بهترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات هستید، به سراغ این دو پلتفرم بروید.
البته برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی می‌توان به روش‌های مختلفی عمل کرد. تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغ در کانال‌ها و پیج‌های پرمخاطب یا تبلیغات مستقیم (Instagram ads یا Telegram ads) از جمله این روش‌ها هستند.
 

3.تبلیغات ایمیلی


برای آشنایی با بازاریابی ایمیلی نقل قول زیر را از وب‌سیما بخوانید:
ایمیل مارکتینگ (Email Marketing) یک راه و کانال ارتباطی مستقیم و کاربردی برای برقراری ارتباط هدفمند با مشتریان است. به بیان ساده، به استفاده از ابزار ایمیل برای ارسال پیام‌های تبلیغاتی یا تعاملی به مشتریان به‌منظور تبلیغ یک محصول یا خدمت، جذب مشتری جدید یا تعامل با مشتریان قبلی، بازاریابی ایمیلی گفته می‌شود.
برای تبلیغات ایمیلی می‌توانید با پلتفرم‌های مختلفی همکاری کنید؛ اما بهترین راهکار رفتن به سراغ پلتفرم‌های اصلی مثل گوگل ادز است. به کمک این پلتفرم می‌توانید در سرویس جیمیل تبلیغات خودتان را انجام دهید؛ بدون اینکه نگران اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی‌تان باشید. به‌علاوه که الگوریتم‌های هوشمند گوگل در ارسال ایمیل علایق کاربر، سوابق جستجو، جنسیت، سن، لوکیشن و زبان را نیز ملاک قرار می‌دهند. در نتیجه احتمال تبدیل شدن افراد افزایش می‌یابد.
 

4.تبلیغات کلیکی


تبلیغات بنری آنلاین یا همان تبلیغات کلیکی روش دیگری برای تبلیغات اینترنتی است. نمونه این تبلیغات را احتمالاً در سایت‌های خبری یا سایت‌های دانلودی دیده‌اید. پلتفرم‌های زیادی هستند که امکان اجرای تبلیغات بنری را دارند؛ اما اگر به دنبال بهترین گزینه می‌گردید، پیشنهاد ما انتخاب تبلیغات بنری گوگل است.
گوگل با بیش از 35 میلیون سایت و اپلیکیشن در زمینه تبلیغات کلیکی همکاری می‌کند و شبکه نمایش گوگل بزرگ‌ترین شبکه برای اجرای کمپین‌های بنری آنلاین محسوب می‌شود. به‌علاوه گوگل برای اجرای تبلیغات بنری از الگوریتم‌های هوشمند استفاده می‌کند و امکان هدف‌گیری مخاطبان بر اساس سن، جنسیت، لوکیشن و سوابق جستجوی قبلی را دارد.
 

5.تبلیغات ویدئویی


گسترش پلتفرم‌های پخش ویدئوهای آنلاین باعث شده تا پای تبلیغات اینترنتی به این پلتفرم‌ها نیز باز شود. برای مثال بیش از 2 میلیارد کاربر از سرویس یوتیوب استفاده می‌کنند. در ایران هم طیف گسترده‌ای از مخاطبان و به‌خصوص جوان‌ترها میل زیادی به استفاده از یوتیوب دارند. علاوه بر این، در داخل هم پلتفرم‌های پخش VOD مثل فیلیمو، نماوا و... یا آپـارات نیز گزینه‌های هستند که برای تبلیغات آنلاین می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.
 
تبلیغات در یوتیوب
 

سخن آخر


اگر به سوال «چگونه در اینترنت تبلیغ کنم» می‌اندیشید و نمی‌دانید باید از کجا آغاز کنید، پیشنهاد ما در ابتدا شناخت مخاطب هدف است. وقتی جنس مخاطبتان را بشناسید، می‌توانید راحت‌تر استراتژی مناسب برای تبلیغات اینترنتی را پیدا کنید. نکته دیگر اینکه در تبلیغات اینترنتی باید حواستان به بررسی نتایج و تحلیل آن‌ها نیز باشد. اگر سوال دیگری درباره تبلیغات اینترنتی دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.
کد مطلب: 81271
برچسب ها: رپورتاژ رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ