۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۴

۴ نشانه خطرناک در دوستی با هوش مصنوعی

ناکارآمدی شرکت‌ها یکی از مواردی است که کاربران دوستی با هوش مصنوعی بهتر است نگران آن باشند، به عنوان مثال، شرکتی که «دوست هوش مصنوعی» را مدیریت می‌کند می‌تواند بدون هشدار تعطیل شود و کاربر را تنها بگذارد.
۴ نشانه خطرناک در دوستی با هوش مصنوعی

با توجه به پیشرفت سریع فناوری، هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، حتی در زمینه دوستی‌ها و روابط شخصی، و با افزایش اشتیاق به استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک دوست دائمی، نگرانی‌ها در مورد تأثیر آن در حال گسترش است.

چند سال از ظهور چت‌بات‌های هوشمندی می‌گذرد که برای دوستی با کاربران انسانی طراحی شده‌اند، و با وجود هشدارهای اولیه در مورد خطرات این روابط مجازی، علاقه به دوستی و حتی روابط عاشقانه با هوش مصنوعی در حال افزایش است.

با توجه به اینکه از هر 4 نفر در سراسر جهان 1 نفر احساس تنهایی می‌کند، جای تعجب نیست که بسیاری به سمت دوستی جذب می شوند که برنامه ریزی شده است تا همیشه آماده گوش دادن و صحبت کردن باشد، اما هشدارها در مورد خطرات برای کاربران و جامعه نیز در حال افزایش است.
 

علائم خطر


مطالعات نوظهور در مورد سازگاری با هوش مصنوعی نشان داده‌اند که ممکن است چت‌بات‌ها در برخی شرایط به کاهش تنهایی کمک کند، و برای برخی افراد مفید باشد، اما این چهار نشانه نگران‌کننده دوستی با هوش مصنوعی را در نظر بگیرید:


 


1. توجه مثبت بی قید و شرط: بسیاری از کاربران در دوستی هوش مصنوعی ادعا می کنند که حمایت بی قید و شرط چت‌بات‌ها در مقایسه با انسان‌ها، مزیت اصلی آنهاست، اما داشتن یک دوست همیشه در کنار شما نیز می‌تواند اثرات منفی داشته باشد، به خصوص اگر این چت‌بات‌ها از ایده‌های خطرناک حمایت کنند و شما را به داشتن این تفکرات تشویق کنند. 

نتایج یک مطالعه نشان داد که تمجید بیش از حد، سطح خودشیفتگی را افزایش می‌دهد و منجر به خود ارزیابی‌های مثبت می‌شود که باعث ضعیف‌تر شدن مهارت‌های اجتماعی و مانع از تعاملات اجتماعی مثبت می‌شود.

2. سوء استفاده از دیگران: اگر انسان‌ها بیشتر وقت خود را با دوستان هوش مصنوعی بگذرانند، به احتمال زیاد کمتر احساس همدلی، و بیشتر خودخواهی و حتی شاید تفکرات نامناسب نسبت به دیگران خواهند داشت.

3. صمیمیت: بسیاری از کاربران محتوای صمیمانه را یک مزیت برای دوستانی از جنس هوش مصنوعی می‌دانند، با این حال، دوپامینی که محتوای دوستانه با هوش مصنوعی ممکن است ایجاد کند، احتمالا علاقه و توانایی ایجاد روابط صمیمی با انسان‌ها را که چالش برانگیزتر تلقی می‌شوند، کاهش دهد.

4. مالکیت نهادی: بازار دوستی با هوش مصنوعی، تحت تسلط کمپانی‌های تجاری است. ممکن است  این کمپانی‌ها حتی گاهی ابراز نگرانی برای رفاه کاربران خود نیز داشته باشند اما فراموش نکنید که هدف آنها درواقع کسب سود است. 

همچنین، ناکارآمدی شرکت‌ها یکی دیگر از مواردی است که کاربران دوستی با هوش مصنوعی بهتر است نگران آن باشند، به عنوان مثال، شرکتی که «دوست هوش مصنوعی» را مدیریت می‌کند می‌تواند بدون هشدار تعطیل شود و کاربر را تنها بگذارد.
کد مطلب: 81273
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ