۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۰۱

ابزارهای ساخت ویدیو توسط هوش مصنوعی، همگانی می‌شوند

از سوی دیگر، جست‌وجو برای یافتن و توسعه ابزارهایی که هر بیشتر با اثرات مخرب ویدیوهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی  مقابله کند و آسیب‌های آنها را محدود نماید در حال پیشرفت است، آثاری چون پخش اطلاعات غلط، سرقت مالکیت معنوی، و هرزه‌نگاری.
ابزارهای ساخت ویدیو توسط هوش مصنوعی، همگانی می‌شوند
در سال‌های اخیر، سایت‌ها و ابزارهای فراوانی توسط شرکت‌ها عرضه شده‌اند که  از هوش مصنوعی برای ساخت کلیپ‌های ویدیویی کوتاه استفاده می‌کنند.
این ابزارها تابحال کمتر عمومی شده‌اند،‌ اما اکنون متقاضیان فراوانی دارند و بتدریج شاهد همگانی شدن آنها هستیم.

امکان تبدیل یک عکس به ویدیویی چند ثانیه‌ای صرفا از طریق صدور یک دستور، قابلیت فوق‌العاده‌ایست که راه‌های خلاقانه‌ای را به کاربران می‌دهد، و برای میلیون‌ها نفر امکان پدیدآوردن ویدیوهای جالبی را فراهم می‌کند.

در همین زمینه، شرکت ادوبی روز دوشنبه یک نسخه بتای عمومی از مدل ویدئویی Firefly خود را عرضه کرد که به مشترکین Creative Cloud این شرکت اجازه می‌دهد عکس‌هایشان را به کلیپ‌های ویدیویی کوتاه تبدیل کنند.

Adobe همچنین یک ویژگی Generative Extend را به نسخه بتا Premiere Pro افزود کرد که از هوش مصنوعی مولد برای طولانی‌تر کردن فیلم‌های گرفته شده بهره می‌گیرد.
شرکت متا نیز به‌تازگی Video Gen، موتور هوش مصنوعی قدرتمند خود را معرفی کرد که تا سال آینده عرضه خواهد شد.

 

نمونه اولیه شرکت OpenAI از ابزار ساخت ویدیوی Sora نیز باعث شگفتی ناظران شد.
همچنین ماه گذشته گوگل نیز ابزارهای هوش مصنوعی خود بر اساس مدل Veo را به YouTube Shorts اضافه کرد.

بدین ترتیب ویدیو به هدف بزرگ جدید شرکت‌ها در تولید محتوا به کمک هوش مصنوعی بدل شده است، و این صنعت نیز شاهد رقابت در یک جدال بزرگ برای عرضه قابلیت‌ها و سرعت هر چه بیشتر ابزارهایشان است.

از سوی دیگر، جست‌وجو برای یافتن و توسعه ابزارهایی که هر بیشتر با اثرات مخرب ویدیوهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی  مقابله کند و آسیب‌های آنها را محدود نماید در حال پیشرفت است، آثاری چون پخش اطلاعات غلط، سرقت مالکیت معنوی، هرزه‌نگاری و امثال آن.

از جمله استارتاپی با نام Truepic که در اعتبارسنجی ویدیوها تخصص دارد، به‌تازگی نخستین ویدیو را در یوتیوب آپلود کرده است که با تایید اعتبار محتوای نهایی ویدیو، صحت آن را تأیید می‌کند.

با اینحال، ابزارها و خدمات تولید ویدیو توسط AI همچنان گرانند و خطرات احتمالی زیادی در پی دارند.
به این منظور، شرکت ادوبی، استفاده از مدل ویدیویی Firefly را صرفا برای مشتریان پولی خود محدود کرده که از حجم تقاضاها بکاهد، و همچنین استفاده‌های مضر، تولید ویدیوهای کودکان و شخصیت‌های عمومی را ممنوع کرده است.
هر چند این شرکت اذعان کرده که با وجود اعمال این محدودیت‌ها، همچنان امکان تولید یک کلیپ ویدیویی از یک تصویر، توانایی قدرتمند و گاه مهارنشدنی را به کاربران می‌دهد.
یکی از مدیران ادوبی، بخشی از مسئولیت این مسئله را بر عهده کاربران دانسته و اظهار امیدواری کرده که آنان، در استفاده از این ابزار، «مسئولانه» عمل کنند.

کارشناسان معتقدند که نیاز اصلی در این زمینه، اعمال فناوری احراز هویت در دوربین گوشی‌هاست، که برخی شرکت‌ها آن را پذیرفته‌اند.
اما گام مهم زمانی برداشته می‌شود که دو شرکت اپل و گوگل نیز اجرایی کردن این فناوری را در دوربین‌های پیش‌فرض اندروید یا iOS  بپذیرند، چرا که منبع اغلب عکس‌ها در واقع محصولات مبتنی بر این دو سیستم عاملند.
کد مطلب: 81324
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ