۰
plusresetminus
سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۰

علائم اولیه آلزایمر را بشناسید

افراد مبتلا به آلزایمر در به خاطر سپردن رویدادها یا مکالمات جدید با چالش مواجه‌اند. همچنین در یافتن کلمات مناسب یا حتی درک کلمات آشنا مشکل دارند. بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب اشیا را در جای اشتباه می‌گذارند و در جست‌وجوی دوباره آن‌ها مشکل دارند.
علائم اولیه آلزایمر را بشناسید

آلزایمر، شایع‌ترین نوع زوال عقل، اصطلاحی است که هنگام از دست دادن حافظه و دیگر توانایی‌های شناختی، که زندگی روزمره را مختل می‌کنند، به کار می‌رود. در حالی که آلزایمر بیشتر در افراد مسن آشکار می‌شود، اما بخش طبیعی روند پیری نیست و با تشخیص علائم و نشانه‌‌های آن در مراحل اولیه ابتلا می‌توان روش‌های مراقبت و درمان مناسبی ارائه کرد.

علائم بیماری آلزایمر چیست؟

به گزارش وبسایت تاپ‌‌تیپ‌فایننس (ToptipFinance)، آلزایمر بیماری پیچیده‌ای با طیف وسیع علائم است که ممکن است از فردی به فرد دیگر تغییر کند، با این حال برخی از علائم و نشانه‌های اولیه به شناسایی این بیماری کمک می‌‌کند. برخی از این موارد عبارت‌اند از:

•  از دست‌دادن حافظه که زندگی روزمره را مختل می‌کند و بر نگهداری اطلاعات مهم تاثیر می‌گذارد

•  اختلال در برنامه‌ریزی و حل مشکلات

•  اختلال در انجام وظایف همیشگی خانه، محل کار یا اوقات فراغت

•  سردرگمی در زمان و مکان

•  مشکل درک تصاویر بصری و روابط فضایی

با پیشرفت آلزایمر علائم آن شدیدتر می‌شود و  بر زندگی روزمره تاثیر قابل‌توجه می‌گذارد. افراد مبتلا به آلزایمر در به خاطر سپردن رویدادها یا مکالمات جدید با چالش مواجه‌اند. همچنین در یافتن کلمات مناسب یا حتی درک کلمات آشنا مشکل دارند. بیماران مبتلا به آلزایمر اغلب اشیا را در جای اشتباه می‌گذارند و در جست‌وجوی دوباره آن‌ها مشکل دارند. خلق‌وخو و شخصیت آن‌ها هم تحت تاثیر این بیماری قرار می‌گیرد و گوشه‌گیر و منزوی می‌شوند و درنهایت حتی توان انجام دادن کارهای روزانه مانند حمام رفتن، لباس پوشیدن یا غذا خوردن را ندارند.  

تشخیص بیماری آلزایمر
تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر در درمان و مراقبت مناسب بسیار مهم است. البته هیچ آزمایش واحد و مشخصی وجود ندارد که این بیماری را تشخیص دهد و متخصصان معمولا براساس عوامل مختلف آن را تشخیص می‌دهند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از: ارزیابی علائم و سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی و عصبی،‌ اسکن‌های تصویربرداری مانند سی‌تی، ام‌آرآی، یا پی‌تی‌ای، آزمایش خون و آزمایش عصب‌روان‌شناختی برای ارزیابی توانایی‌های شناختی مغز.

آیا بیماری آلزایمر قابل پیشگیری یا درمان است؟
در حال حاضر درمان شناخته‌شده برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که برخی عوامل در سبک زندگی، مانند رژیم غذایی سالم و متعادل، تمرینات بدنی منظم، فعال نگه‌داشتن ذهن، حفظ روابط اجتماعی و مدیریت بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا فشار خون بالا، به کاهش خطر یا تاخیر در ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.

اگر شما یا یکی از نزدیکانتان با هر یک از این علامت‌ها و نشانه‌ها مواجه‌اید باید به پزشک یا متخصص مراجعه کنید. با اینکه هیچ درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، تشخیص زودهنگام و درمان مناسب به بهبود کیفیت زندگی و کاهش سرعت پیشرفت بیماری کمک می‌کند. 
کد مطلب: 81300
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ