۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۵

آسیب‌شناسی یک بیماری ویرانگر: آلزایمر دو مرحله دارد

یک مطالعه جدید نشان می دهد که بیماری آلزایمر ممکن است در دو مرحله مجزا به مغز آسیب برساند.
آسیب‌شناسی یک بیماری ویرانگر: آلزایمر دو مرحله دارد

با توجه به اسکن‌های پیچیده مغز، به نظر می‌رسد فاز اولیه‌ای که به آرامی و بی‌صدا اتفاق می‌افتد، زمینه را برای مرحله دوم و مخرب‌تر آلزایمر فراهم می‌کند.

دکتر ریچارد هادز، گفت: «نتایج درک دانشمندان را از اینکه آلزایمر چگونه به مغز آسیب می‌رساند تغییر می‌دهد و به توسعه درمان‌های جدید برای این اختلال ویرانگر کمک می‌کند».

مطالعات قبلی نشان داده‌اند که آسیب ناشی از آلزایمر در چند مرحله رخ می‌دهد که با افزایش مرگ نورون، التهاب و تجمع پروتئین‌های سمی در مغز مشخص می‌شود.

اما این نتایج همچنین نشان می‌دهد که فقط دو مرحله از آلزایمر وجود دارد که اکثر علائم سنتی و آسیب مغزی در مرحله دوم به سرعت اتفاق می‌افتد.

اسکن مغز ۸۴ نفر نشان می‌دهد که مرحله اول قبل از هر گونه مشکل در حافظه رخ می‌دهد.

به گفته محققان، در طول این مرحله، آسیب به نوعی از سلول‌های مغزی به نام نورون بازدارنده رخ می‌دهد که ممکن است باعث ایجاد مشکلات عصبی و در نهایت زمینه ساز آلزایمر شود.

نورون‌های بازدارنده سیگنال‌هایی را به سلول‌های دیگر ارسال می‌کنند. از دست دادن این سلول‌ها ممکن است سطح کلیدی محافظت از مغز را از بین ببرد.

همچنین، مرحله اول با تجمع آهسته پلاک‌های پروتئینی سمی، فعال شدن سیستم ایمنی مغز و آسیب به عایق محافظت کننده از نورون‌ها مشخص می‌شود.

 

هادز گفت: «یکی از مهم‌ترین چالش‌های تشخیص و درمان آلزایمر این است که بسیاری از آسیب‌های وارده به مغز قبل از بروز علائم اتفاق می‌افتد. توانایی تشخیص این تغییرات اولیه به این معنی است که برای اولین بار، می‌توانیم متوجه شویم که در دوره‌های اولیه بیماری چه اتفاقی برای مغز افراد می‌افتد.

پس از گذر از مرحله اول، مرحله دوم آلزایمر آغاز می‌شود. اختلالات حافظه و مشکلات شناختی در بیماران آشکار می‌شود و علائم مخرب بیماری آلزایمر به سرعت در پلاک های بتا آمیلوئید و گره های تاو در بین آنها جمع می شود.

محققان این یافته‌ها را با استفاده از ابزارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل ژنتیکی برای مطالعه سلول‌های شکنج گیجگاهی میانی، بخشی از مغز که زبان، حافظه و بینایی را کنترل می‌کند، آموختند. محققان خاطرنشان کردند که این منطقه در برابر بسیاری از تغییرات ناشی از آلزایمر آسیب پذیر است.
کد مطلب: 81411
نام شما
آدرس ايميل شما