۰
plusresetminus
سه شنبه ۸ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۵۵

کیا پیکانتو؛ خودرو شهری کوچک، ایمن و بی‌رقیب

با اینکه ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در سرعت‌های بالاتر از آن کمی پرسروصدا است. سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی خوب همراهان بسیار خوشایندی طی مسیر به شمار می‌روند.
کیا پیکانتو؛ خودرو شهری کوچک، ایمن و بی‌رقیب

نشستن پشت فرمان این پیکانتو کوچک، واقعا دلپذیر است.

پیکانتو با عرض یک هزار و ۶۲۵ میلی‌متر (کمی بیش از پنج پا) باریک‌ترین خودرو جدیدی است که در بریتانیا به فروش می‌رسد (یعنی به استثنای کوادریسایکل‌ها).

 و این واقعا یک تغییر است! درواقع می‌توانید بدون اینکه مدام نگران عبور ایمن از کنار یک خودرو دیگر باشید، رانندگی کنید.

ضمن اینکه رانندگی با موتور سه سیلندر پرقدرت و گیربکس دستی پنج‌سرعته کیا پیکانتو بسیار لذت بخش و تجربه خوبی است. 
 

این مدل از پیکانتو در واقع از حدود سال ۲۰۱۷ وجود داشته و تاکنون دو بار تغییرات ظاهری سنگین را پشت سر گذاشته است.

یک طراحی اصولا قدیمی در کمال شگفتی اکنون عمرش حتی از گارانتی هفت‌ ساله استاندارد کیا (یا ۱۶۰ هزار کیلومتر که حالا برخی رقبا به آن رسیده‌اند) هم بیشتر شده است. این طراحی به‌خوبی دوام آورده است. بله، بیش از (یک ستاره هالیوودی!!!) عمل زیبایی داشته و همه این تغییرات به سودش بوده است. جدیدترین سبک طراحی «خانواده» کیا ظاهری اصیل، قدرتمند و حجیم به آن می‌دهد‌.
 

مشخصات کیا پیکانتو


قیمت: ۲۰ هزار و ۲۵۰ دلار
ظرفیت موتور: ۱.۰ لیتری بنزینی، ۳ سیلندر، پنج‌سرعته دستی
قدرت (اسب بخار): ۶۲
حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت): ۱۴۵
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه): ۱۵.۴
مصرف سوخت (کیلومتر بر لیتر): ۲۳
انتشار کربن‌دی‌اکسید (دابلیوال‌تی‌پی گرم در کیلومتر): ۱۱۶

 

نسخه دودر این خودرو که کمی ظاهری اسپرت‌تر داشت، از خط تولید حذف شده است و حالا تنها مدل‌های پنج‌در به فروش می‌رسند، با چهار سطح تجهیزات اصلی: «۲»، «جی‌تی‌ــ‌لاین» (GT-Line) و «۳»، به‌علاوه بالاترین و بهترین مدل «جی‌تی‌ــ‌لاین اس» (GT-Line S).

این مدل به شما یک موتور ۱.۲ لیتری چهار سیلندر قدرتمند (به‌طور قابل‌توجهی اصلاح‌شده) با گیربکس خودکار می‌دهد.

اما تنها چیزی که نیاز دارید، مدل پایه‌ای است که بسیار مجهز شده و شامل دوربین دنده عقب و رینگ‌های آلیاژی خاکستری ۱۴ اینچی شیک است که سبب می‌شود بتوانید از طول کم خودرو (سه هزار و ۶۷۰ میلی‌متر/۱۲ پا) هنگام پارک کردن بیشترین استفاده را ببرید. با توجه به دماغه بسیار کوتاه، فقدان حسگرهای پارک در جلو را احساس نخواهید کرد.

رانندگی با کیا پیکانتو از آنچه تصور می‌کنید، سرگرم‌کننده‌تر است؛ با اینکه ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و در سرعت‌های بالاتر از آن کمی پرسروصدا است. سیستم کروز کنترل و سیستم صوتی خوب این خودرو، همراهان بسیار خوشایندی طی مسیر به شمار می‌روند.

ظاهرا این خودرو توانایی رسیدن به سرعت ۱۴۵ کیلومتر بر ساعت را دارد. این خودرو به‌راحتی از پس پیچ‌های جاده برمی‌آید و هرگز احساس نمی‌کنید که چیزی از توانایی‌های آن خارج است.

 

این خودرو کاملا مناسب فضای شهر است و از این رو گزینه‌‌ای ایده‌آل به شمار می‌آید و در بازاری نسبتا محدود، جایگاهش را به‌خوبی تثبیت می‌کند و در مقایسه با رقبا برتری‌های خود را به خوبی نشان می‌دهد.

فیات ۵۰۰ هیبریدی و نسخه اسپرت‌تر «آبارت ۵۰۰» ( Abarth 500) آن به‌‌وضوح در زمینه‌ استایل برتری دارند و به‌ سرعت دل را می‌برند، در حالی که آبارت با سروصدای خاص خود مانند یک شرور کوچک و پرسروصدا است.

هیوندای آی۱۰ (i10) از نظر هزینه و جذابیت به آن شبیه است و بر اساس تجربه اخیر، تویوتا «آیگو اکس» (Toyota Aygo X) که کمی بزرگ‌تر است، در مسیرهای طولانی‌تر بزرگراه، کمی به آن برتری دارد‌ــ هرچند به نظر می‌رسد که پیکانتو از فضای داخلی کوچکش کمی بهتر استفاده می‌کند. «سوزوکی ایگنیس» (Suzuki Ignis) هم یک گزینه جالب است و همین‌طور مدل جدید و بسیار سرحال «ام‌جی‌۳» هیبرید+ (+MG3 Hybrid).
 

سایر رقبای کوچک که زمانی متداول بودند، مثل فولکس‌واگن آپ (VW Up)، اشکودا سیتیگو (Skoda Citigo)، سئات می (Seat Mii) دیگر وجود ندارند (به‌ویژه از دست دادن نسخه جی‌تی‌آی آپ و مدل‌های برقی افسوس‌برانگیز است). همچنین پژو ۱۰۷/سیتروئن سی‌۱ (Citroen C1) قدیمی، فورد کا (Ford Ka) و البته اسمارت فورتو (Smart ForTwo).

روند حرکت صنعت خودروسازی به سمت خودروهای برقی سبب می‌شود که تولید اتومبیل‌های کوچک‌تر بی‌فایده شود، چرا که آن‌ها باید باتری‌های کوچک و در به تبع آن، برد کمی داشته باشند‌، که این امر برای خریداران خوشایند نیست. همچنین ورود به این بخش بازار برای آن‌ها پرهزینه‌تر خواهد بود (دوره متاسفانه کوتاه اما درخشان و جذاب «هوندا ئی» به‌خوبی این موضوع را تایید می‌کند).

 

خودروهای کوچک سودهای کمی به همراه دارند و از این رو یک خودروساز به امید حفظ فروش در بازاری که مصرف‌کنندگان آن شاسی‌بلند و نیم‌شاسی‌های رایج را می‌خواهند، دیر یا زود گزینه‌هایش را برای نوسازی اقتصادی طراحی‌های قدیمی از دست خواهد داد.

ذکر این نکته نیز مهم است که که پیکانتو اصلی سال ۲۰۱۷، امتیاز ایمنی ۳ از ۵ دریافت کرد و دوباره آزمایش نشده است.
 

احتمالا فقدان رقابت تنها نقطه ضعف واقعی پیکانتو است: قیمت پایه حدود ۲۰ هزار و ۷۵۰ دلار‌ــ که اگر صریح باشیم باید بگوییم کمی گران است.

به عبارت دیگر، خودروهای شهری دارند کنار می‌روند، اما حداقل پیکانتو به این سادگی‌ها به آخر خط نمی‌رسد.
 
 
 
کد مطلب: 81522
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ