مسئولیت تصادفات مربوط به خودروهای خودران موضوعی پیچیده و چند بُعدی است که بسیاری از طرفهای حادثه را درگیر میکند. قواعد و قوانین مربوط به این تصادف درکشورهای مختلف، متفاوت است.
با افزایش خودروهای خودران، قوانین مربوط به تصادفات، به طور مداوم در کشورها در حال تغییر هستند. مراجع ذیربط موظف هستند نحوه توزیع مسئولیتها بین سازندگان، رانندگان و شرکتهای بیمه را مورد بررسی قرار دهند.
به گزارش ایتنا، انتظار میرود که دولتها در تقسیم مسئولیتها بر اساس دادههای بیشتر و تجربیات مرتبط با تصادفات رانندگی خودران تجدید نظر کنند.
مسئولیتها را میتوان درموارد زیر خلاصه کرد:
سازندگان و شرکتها
اگر تصادف ناشی از نقص در نرمافزار یا فناوری مورد استفاده در خودروی خودران باشد، سازنده یا توسعه دهندگان فناوری ممکن است مسئول باشند. برای مثال، اگر الگوریتمهای خودرو در حین تصادف نتوانند تصمیم درستی بگیرند، شرکتهای فناوری و خودروسازان مسئول هستند.
راننده
در برخی موارد، حتی اگر خودروی مستقلی که به سیستمهای رانندگی خودران مجهز باشد، راننده مسئول است، چرا که راننده باید در مواقع اضطراری مداخله کند.
مسئولیت مدنی یا مربوط به بیمه
شرکتهای بیمه ممکن است در صورت بروز حادثه مسئولیت داشته باشند و خسارات ناشی از آن را پوشش دهند، به خصوص اگر خطا ناشی از یک مشکل فنی یا نرمافزاری باشد، که موضوع حقوقی پیچیدهای محسوب میشود.
مسئولیت قانونی دولت
دولت یا مقامات نظارتی مسئول تدوین قوانینی هستند که مسئولیت قانونی را در موارد تصادفات مربوط به خودروهای خودران تعیین میکنند. در برخی کشورها، نیاز به بهروز رسانی قوانین برای تعیین اینکه چه کسی در هنگام وقوع تصادف بین خودروهای خودران یا بین آنها و وسایل نقلیه معمولی مسئول است، وجود دارد.
سایر احزاب آسیب دیده
در صورتی که حادثه منجر به صدمات یا خسارت به افراد یا اموال خارج از خودروی خودران شود، اشخاص متضرر یا آسیبدیده میتوانند از طریق دستگاه قضایی نسبت به جبران خسارت اقدام کنند.
به طور کلی، مسئولیت در قبال تصادفات رانندگی خودران یک موضوع حقوقی مستمر است که نیازمند همکاری بین نهادهای قانونی و فنی برای تضمین حمایت از همه طرفهای درگیر است.