---------------- رپورتاژ آگهی -----------------
ثبت برند یکی از مهم ترین مراحل در به موفقیت رسیدن یک کسبوکار است که به چند دلیل ضروری است. اول این که ثبت برند باعث میشود که مالکیت قانونی برند به شما تعلق بگیرد و بدین ترتیب میتوانید به صورت قانونی از تقلید یا کپیبرداری و سوءاستفاده احتمالی دیگران از برند خود محافظت کنید. همچنین از آنجایی که مشتریان به برند ثبت شده بیشتر اعتماد دارند، ثبت برند باعث افزایش اعتبار شما نزد مشتریان خواهد شد که این اعتماد یکی از کلیدیترین عوامل موفقیت در هر بازاری است.
دوم اینکه ثبت برند به شما امکان میدهد تا از حقوق انحصاری استفاده از آن برند بهرهمند شوید و برند خود را به عنوان یک دارایی تجاری ارزشمند توسعه دهید. این امر میتواند در آینده به کسبوکار شما در بازاریابی، تبلیغات یا جذب سرمایهگذار و فروش کمک شایانی بکند و حتی میتوانید از برند خود به عنوان یک دارایی قابلتوجه استفاده کنید. به طور کلی ثبت برند یک سرمایهگذاری هوشمندانه خواهد بود.
ما در این مطلب نگاهی به صفر تا صد ثبت برند در استانها در سال ۱۴۰۴ داشتهایم و به شما نشان میدهیم که با کمک چه مدارکی و از چه طریقی میتوانید ثبت برند ارزان داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ثبت برند نیز میتوانید با کارشناسان حقوقی ارزان ثبت تماس بگیرید.
برند چیست؟
برند چیزی بسیار فراتر از یک نام یا یک لوگو است. برند در واقع هویت منحصربهفرد یک تجارت، یک محصول یا خدمات شما است که در ذهن مخاطبان شما شکل میگیرد و بدین ترتیب اعتباری به کسبوکار شما میبخشد. این هویت در واقع مجموعهای از احساسات، باورها و تجربیات مشتریان نسبت به کسبوکار شما خواهد بود که با شنیدن نام برند در ذهن مخاطب شکل میگیرند و بنابراین باید در انتخاب نام برند دقت کافی داشته باشید.
با ثبت برند در واقع محصولات یا خدمات خود را از سایر رقبا متمایز میکنید و به مشتریان کمک میکنید تا در میان انبوه محصولات یا خدمات متنوع، بتوانند شما را به خاطر بسپارند و در صورت نیاز از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند. یک برندینگ قوی اطمینانی برای مشتریان است که محصولات یا خدماتی با کیفیت بالا دریافت خواهند کرد و حتماً استفاده از آن را نیز به راحتی به دیگران نیز توصیه میکنند.
یک برند از چند جزء اصلی تشکیل شده است. اولینِ آن پیام برند است که باید نشاندهندهی فعالیت کسبوکار شما باشد. مهمترین عناصر برند نام آن است که باید کوتاه و مناسب و یادآوری آسان و مرتبط با کسبوکار شما باشد. لوگو تصویر گرافیکی برند است که به راحتی قابل شناسایی است و بهتر است که ساده، ماندگار و متناسب با هویت برند شما باشد.
شرایط ثبت برند در استانها
برای اینکه بتوانید ثبت برند ارزان در شهرستانها یا استانهای مختلف کشور داشته باشید و همچنین برند خود را در سریعترین زمان ممکن به ثبت برسانید باید با شرایط ثبت برند آشنایی کافی داشته باشید تا بتوانید به راحتی برند خود را به ثبت برسانید و از مزیتهای مختلف آن استفاده کنید. بنابراین برای ثبت برند باید مراحل زیر را به ترتیب طی کنید:
۱. انتخاب نام و لوگو: در قدم اول باید نام و لوگوی مناسبی برای برند خود انتخاب کنید.
۲. تهیه مدارک: باید مدارک لازم را پیش از اقدام به ثبت برند تهیه کنید.
۳. تکمیل فرم درخواست: باید فُرم درخواست را از سامانهی مربوطه تهیه و تکمیل کنید.
۴. پرداخت هزینه: ثبت برند برای شما هزینهای دربرخواهد داشت که باید این هزینهها را پرداخت کنید.
انتخاب نام مناسب برای برند
در قدم اول باید نامی متناسب با فعالیت خود برای برندتان انتخاب کنید که هنگام ثبت آن نیز با مشکل خاصی مواجه نشوید. بهتر است که برای انتخاب نام برند به نکات زیر دقت کنید. همچنین میتوانید در مورد نام انتخابی خود با کارشناسان حقوقی ارزان ثبت مشورت کنید و طراحی لوگوی خود را به کارشناسان بسپارید. برای انتخاب نام برند به نکات زیر بسیار توجه کنید:
- نباید هنگام انتخاب نام تجاری یا برند از علائم مشهور و شناختهشده استفاده کنید؛
- استفاده از اسامی غیراسلامی و غیراخلاقی در ثبت برند امکانپذیر نیست؛
- استفاده از اسامی عام برای ثبت برند بهطور جداگانه امکانپذیر نیست و باید همراه با یک نام دیگر باشد؛
- میتوانید برای انتخاب نام برند خود از واژهها و کلمات چندبخشی یا ترکیبی استفاده کنید؛
- نمیتوانید در ثبت نام برند از اعداد بهتنهایی استفاده کنید؛
- نام تجاریتان باید منحصربهفرد باشد و بههیچوجه مشابه با برند مشهوری نباشد.
به این نکته دقت کنید که اگر نام انتخابی شما حتی۵۰ درصد هم شبیه نام تجاری محصولات یا خدمات مشهور باشد، احتمال ثبت برند شما کم خواهد شد. برای اطمینان از نام انتخابی خود، میتوانید پیش از اقدام به ثبت برند، آن را در سامانه مربوطه استعلام بگیرید. سعی کنید در هنگام نام برند هوشمندانه و حرفهای عمل کنید.
مدارک لازم برای ثبت برند
پس اگر نام برند موردنظرتان را انتخاب کردید و اطمینان حاصل کردید که نام انتخابیتان منحصربهفرد و مناسب است باید مدارک خاصی ر ا برای ثبت برند تهیه کنید. برند خود را میتوانید در دو حالت اشخاص حقوقی یا حقیقی به ثبت برسانید. در جدول زیر مدارک لازم برای این دو حالت را ذکر کردهایم. به جدول نگاهی بیندازید و مدارک لازم را تهیه کنید.
مدارک لازم برای ثبت برند |
|
اشخاص حقیقی |
اشخاص حقوقی |
کپی برابر اصل مدارک هویتی |
کپی برابر اصل پروانه کسبوکار یا مجوز تولید |
کُد پستی |
کپی برابر اصل مدارک هویتی کلیه سهامداران شرکت |
کپی برابر اصل مجوز کسبوکار یا پروانهی بهرهبرداری |
آگهی تأسیس شرکت در اولین روزنامه رسمی + آگهی تغییرات در صورت وجود |
اطلاعات کامل علامت یا نام برند + تصویر علامت در ابعاد ۸ در ۸ |
اگر علامتتان لاتین است نیاز به کارت بازرگانی دارید |
اگر علامتتان غیرفارسی و لاتین است، نیاز به کارت بازرگانی دارید |
اطلاعات کامل علامت یا نام برند + تصویر علامت در ابعاد ۸ در ۸ |
اگر میخواهید یک وکیل مراحل ثبت برند را برایتان انجام بدهد باید به او وکالتنامه بدهید. اگر به صورت شخص حقوقی قصد دارید کارهایتان را به وکیل بسپارید وکالتنامه باید به همراه مُهر شرکت باشد.
مراحل ثبت برند در استانها
پس از آنکه مدارک لازم را تهیه کردید برای ثبت برند خود باید به آدرس سامانه قوه قضاییه سازمان «ثبت اسناد و املاک کشور» مراجعه کنید و از طریق اینترنت ثبتنام اولیه را انجام دهید و کد رهگیری خود را دریافت کنید و پس از آن باید به دفتر ملی یا منطقهای مراجعه کرده و تقاضانامه بنویسید. در این تقاضانامه باید فهرستی از انواع کالاها و ارزشهایی که ارائه میدهید بنویسید و برند مورد نظر خود را با کیفیت خوب و طرح و رنگ و نقشهای سه بُعدی ارائه دهید.
کارشناسان بررسیهای لازم را در خصوص ثبت برند شما به عمل خواهند آورد و اگر مدارکتان مشکل خاصی نداشته باشد حدود ۴۵ تا 120 روز کاری طول میکشد تا شرایط ثبت برند شما مشخص شود. هنگام ثبت برند باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
- زمانی که علامت تجاری را ثبت میکنید، برای شما گواهی صادر میشود.
- مدت اعتبار ثبت نام تجاری در هر بار 10 سال است.
- به هر تعداد ثبت علامت باید اظهارنامه جداگانه نوشته شود.
- اگر قصد دارید علامت تجاری که ثبت شده است را به دیگران نیز بدهید تا از آن استفاده کنند، باید آن را در سامانه ثبت کنید.
- گرفتن علامت تجاری برای هر شرکتی اختیاری میباشد، جز اینکه دولت صراحتا در بعضی موارد اعلام کند که باید حتما از علامت تجاری استفاده کنید.
- نقل و انتقال علامت تجاری براساس قوانین امکان پذیر است ولی باید ثبت شود.
- اگر از نام فارسی در برند شرکت خود استفاده نمایید باید مجوز دال بر فعالیت آن را نیز ارائه دهید و اگر از نام لاتین استفاده کردید علاوه بر مجوز فعالیت مربوطه باید کارت بازرگانی را هم همراه داشته باشید.
- برای ثبت بین المللی برند خود ابتدا باید آن را در کشور خود به ثبت رسانده و سپس از طریق معاهده مادرید مراحل بعدی ثبت را انجام دهید، تا علاوه بر حفاظت از برند خود در ایران در کشورهای دیگر عضو معاهده مادرید هم از حمایت قانونی برخوردار شوید.
اگر مدارک شما مشکل خاصی نداشته باشد پس از تأیید کارشناسان باید نسبت به انتشار آگهی ثبت برند اقدام کنید. برای ثبت برند خود باید ۳ آگهی منتشر کنید که اولین آگهی پس از پذیرش تأیید از سوی وزارت مربوطه باید در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار منتشر شود. این آگهی حدود ۱۰ تا ۱۵ روز پس از تحویل مدارک به چاپ میرسد.
پس از آنکه آگهی اول شما در روزنامه چاپ شد باید ۳۱ روز منتظر بمانید و اگر کسی نسبت به علامت تجاری شما اعتراضی نکرد، میتوانید تقاضای چاپ آگهی دوم را ارائه دهید. در آگهی دوم باید شماره ثبت برند تجاری خود را منتشر کنید و پس از آن میتوانید در آگهی سوم تقاضای انحصاری ۱۰ ساله را برای ثبت برند خود مطرح کنید.
هزینه ثبت برند
اول از همه باید بدانید ثبت برند ارزان امکانپذیر ست ولی تمامی هزینههای مربوط به ثبت برند را از همان ابتدا باید از طریق سامانه اینترنتی مربوطه پرداخت کنید. هر برندی که در سامانه ثبت بشود در یکی از 45 طبقه بینالمللی ثبت برند جا میگیرد که با توجه به ویژگی برند متفاوت است. مثلاً شما برای ثبت برند در طبقهی محصولات خوردنی و آشامیدنی باید هزینه خاصی را پرداخت کنید که با هزینه ثبت برند لوازم آرایشی و بهداشتی متفاوت است.
اگر میخواهید هنگام ثبت برند هزینه کمتری پرداخت کنید، میتوانید فعلاً لوگوی برند خود را به ثبت نرسانید. در حالت کلی هزینههای ثبت برند شامل هزینههای نشرآگهی، بررسی صحت مدارک و هزینههای مربوط به طبقه بینالمللی ثبت برند میشود. اگر بخواهید وکیل مراحلی که گفتیم را برای شما طی کند یا طی این مراحل را به کارشناسان بسپارید، باید هزینهی حقالوکاله را نیز به این هزینهها اضافه کنید.
اگر لازم باشد برای ثبت برند در طبقه خاصی جواز بگیرید، باید هزینه جواز را نیز حساب کنید مگر اینکه قبلاً نسبت به تهیه جواز اقدام کرده باشید. اگر جواز مربوط به طبقه را نگرفته باشید باید هزینه آن را نیز به لیست هزینه برند اضافه کنید. اگر میخواهید در مورد هزینه ثبت برند اطلاعات کافی بهدست آورید و از هزینههای روز ثبت برند مطلع شوید با کارشناسان حقوقی ارزان ثبت تماس بگیرید.
دنیای متنوع ثبت برند
ثبت برند یک گام حیاتی و استراتژیک برای هر کسبوکاری است. با ثبت برند میتوانید یک دارایی ارزشمند در بازارهای رقابتی داشته باشید، کسبوکار خود را به کمک آن تقویت کنید و در صورت بروز مسائل حقوقی، قادر به دفاع از خودتان باشید. ثبت برند نوعی سرمایهگذاری هوشمند و بلند مدت برای موفقیت و پایداری کسبوکار شما به حساب میآید و بنابراین بهتر است که در اسرع وقت اقدام به ثبت برند کنید تا از مزایای متعدد آن بهرهمند شوید.
از آنجایی که ثبت برند مراحل مختلفی مانند انتخاب نام و لوگو، استعلام نام و طی فرآیند ثبت را شامل میشود، به شما توصیه میکنیم که در این مسیر از کارشناسان حقوقی ارزان ثبت کمک بگیرید و ثبت برند خود را به این کارشناسان بسپارید تا بتوانید برند خود را با مناسبترین هزینه و در سریعترین زمان ممکن به ثبت برسانید.