۰
plusresetminus
سه شنبه ۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۲:۲۳

ارتباط غذاهای فراوری‌شده و افسردگی چیست؟

ایتنا - به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، مصرف مقدار زیادی از غذاهای فوق‌فراوری شده ممکن است با افسردگی مرتبط باشد.
ارتباط غذاهای فراوری‌شده و افسردگی چیست؟

غذاهای فرآوری‌شده سرشار از نمک، شکر، چربی‌های هیدروژنه و مواد افزودنی‌اند. این غذاها شامل خوراکی‌های ناسالمی مانند چیپس و نوشابه و همچنین بسیاری از وعده‌های غذایی آماده مثل ماست و حتی نان بسته‌بندی می‌شوند.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، در پژوهشی جدید که در جاما اوپن نت‌ورک منتشر شده است، عادت‌های غذایی و سلامت روان بیش از ۳۱ هزار زن ۴۲ تا ۶۲ ساله سفید‌پوست، بررسی شد.

محققان دریافتند زنانی که بیشترین مواد غذایی فوق‌فراوری‌شده را می‌خورند - ۹ وعده در روز - ۵۰ درصد بیشتر از کسانی که کمترین میزان مصرف این مواد غذایی را دارند -یعنی حداکثر چهار وعده در روز- به افسردگی مبتلا می‌شوند.

این پژوهش همچنین نشان داد مصرف مقدار زیادی از غذاها و نوشیدنی‌های حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی تاثیر منفی خاصی دارد.

ملیسا لین، محقق فوق‌دکتری در مرکز غذا و خلق‌و‌خو در دانشگاه دیکین استرالیا، گفت: «پژوهش جدید نتایج تحقیقات دیگری که به ارتباط مصرف غذاهای فراوری شده و افسردگی می‌پردازد، را تایید می‌کند.»

البته آنچه این پژوهش را از سایر تحقیقات متمایز می‌کند، این است که شرکت‌کنندگان این پژوهش پیش‌تر هیچ نشانه‌ای از افسردگی را گزارش نکرده بودند. بدین ترتیب، محققان می‌توانستند ارتباط بین غذاهای فراوری شده و افسردگی را از طریق آشکار شدن علائم آن بررسی کنند.
 

با این حال، این پژوهش فوق با کاستی‌هایی مانند سفید‌پوست بودن شرکت‌کنندگان و نبودن مردان همراه بوده است. و البته تشخیص اینکه رژیم غذایی بد اول بوده یا افسردگی هم دشوار است.

سوزان آلبرز، روانشناس بالینی، می‌گوید: «وقتی احساس افسردگی می‌کنیم انرژی زیادی نداریم، بنابراین به راحتی سراغ این مواد غذایی می‌رویم. زیرا انگیزه کافی برای آشپزی یا خرید نداریم.»

او در ادامه افزود: «خوردن غذاهای کامل، پر از مواد مغذی ضروری از‌جمله فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی هم با سلامت روان ارتباط دارد.»

به گفته او، سرنخ‌هایی وجود دارد که تاثیر غذاهای فوق‌فراوری شده بر روده را که ارتباط نزدیکی با مغز دارد نشان می‌دهد.

دکتر اندرو چان، رئیس بخش اپیدمیولوژی (همه‌گیر شناسی) بالینی در بیمارستان ماساچوست در بوستون، گفت: «شواهد نوظهوری وجود دارد که نشان می‌دهد غذاهای فوق‌فراوری شده میکروبیوم طبیعی روده را مختل می‌کنند.»

اگر روزی محققان ثابت کنند که غذای فوق‌فراوری شده خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌‌دهد، می‌توانند به مبتلایان به این اختلال روانی کمک شایانی کنند.

چان می‌گوید: «این موضوع برای افرادی که افسردگی دارند بسیار مهم است، زیرا ممکن است راهی نسبتا آسان برای پیشگیری از افسردگی و مقابله با مشکلات طولانی‌مدت مربوط به آن باشد.»
کد مطلب: 74790
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام