۱
۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۵۵

بازگشت پیامک‌های تبلیغاتی به شیوه جدید

ایتنا - راه‌اندازي سامانه ثبت شكايات از پيامك‌هاي تبليغاتي از آن جهت كه مطالبه و درخواست به حق مشتركان تلفن همراه از مسئولان دستگاه‌هاي متولي در اين زمينه بوده جاي تقدير دارد، اما به شرط اينكه موضوع صرفا به ثبت شكايت شهروندان پايان نيابد و به اين شكايات رسيدگي شود.


ر.بهنام رئوف - قطع پیامک‌هاي تبلیغاتی موجب قطع برخی سرویس‌های پیامکی مانند اطلاع از صورت حساب بانکی همراه شده است
روزانه ۲۰ میلیون پیامک تبلیغاتی ارسال می‌شود. سریال ارسال پیامک‌هاي تبلیغاتی ادامه دارد. درخواست ۱۱ درصد از مشترکان برای لغو ارسال پیامک تبلیغاتی و... اینها تیتر خبرهایی است که حداقل در هفته چندین نمونه مشابه آنها منتشر مي‌شود. 

این روزها پیامک به جای آنکه ابزاری باشد در راستای امکانات ارتباطی به معضلی برای کاربران تلفن همراه تبدیل شده است. 

هرچند که تا همین چند ماه پیش موج اعتراضات کاربران و نمایندگان نهادهای نظارتی باعث شده بود تا اپراتورهای تلفن همراه اقدام به ارسال پیامک نظرسنجی برای لغو پیامک‌هاي تبليغاتی داشته باشند، اما گفته مي‌شود که از بین کاربران تلفن همراه تنها ۱۱ درصد خواستار لغو این پیامک‌ها شده‌اند. 

مزاحمک‌هاي مکرر
تصور کنید در یک جلسه مهم کاری هستید یا در سر کلاس یا در حال استراحت. حتی گاهی اوقات که منتظر دریافت یک پیامک مهم از سوی دوستی هستید اما مدام زنگ پیامک گوشی خود را مي‌شنوید که شما را از قیمت تور سفر به اروپا یا تبلیغ آرایشگاه و دامپزشکی، لباس فروشی و... مطلع مي‌کند. مستاصل مي‌شوید و به دنبال راهی مي‌گردید برای خلاصی از این پیامک‌هاي تبلیغاتی. با مرکز تماس و پشتیبانی اپراتور خود تماس مي‌گیرید و تقاضای لغو این پیامک‌ها را مطرح مي‌کنید. 
برای چند روز از شر این پیامک‌ها راحت مي‌شوید. اما بعد از مدتی متوجه مي‌شوید که پیامک‌هاي بانکی یا برخی از پیامک‌هاي سازمانی خود را دریافت نمی‌کنید. با پرس و جو به این نتیجه مي‌رسید که قطع سرویس پیامک‌هاي تبلیغاتی باعث شده تا شما پیامک‌هاي مورد نیاز خود را نیز از دست بدهید. ظاهرا شماره‌ پیامک‌های ارسالی با پیش شماره ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ است و برخی مشترکان معتقدند از این شماره‌ها دیگر پیامکی ارسال نمی‌شود اما از پیش شماره ۵۰۰۰ هنوز پیامک‌هایی دریافت می‌کنند. 

در این رابطه روابط عمومی همراه اول به ایسنا مي‌گوید: ما نمی‌توانیم محتوای پیامک‌ها را بررسی کنیم و بدانیم که از کدام سازمان و شرکت چه پیامکی برای مشترکان ارسال شده است؟ و بهترین راه‌حل درخواست مجدد دریافت پیامک‌های تبلیغاتی است.
در نتیجه مشترکان این بار بر سر دوراهی دریافت پیامک‌هاي اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی یا عدم دریافت حجم بالای این پیامک‌ها مي‌مانند. 

ورود مزاحمک‌هاي ثابت و ارزش افزوده
داستان مزاحمک‌ها اما به اینجا ختم نمی‌شود؛ چرا که اکنون و بعد از فعال شدن سرویس ارسال پیامک از سوی تلفن ثابت هم‌اکنون کاربران تلفن همراه با شیوه جدیدی از پیامک‌هاي تبلیغاتی روبه‌رو شده‌اند. 

در این شیوه این بار به جای ارسال پیامک از طریق شماره‌هاي خاص مربوط به شرکت‌هاي فعال در این بخش، کاربران از سوی شماره‌هاي ثابت مورد حمله پیامک‌هاي تبلیغاتی قرار گرفته اند. نکته جالب در این روش آن است که اگر شما تقاضای قطع دریافت پیامک‌هاي تبلیغاتی را داده باشید و از سوی شرکت‌هاي وابسته به اپراتورها هم پیامک تبلیغاتی دریافت نکرده باشید، اما این بار باز هم با چنین پیامک‌هاي تبلیغاتی که از سوی شماره‌هاي تلفن ثابت برای شما ارسال مي‌شود روبه‌رو خواهید شد.
 
بر اساس شواهد موجود هم‌اکنون هیچ راه و روشی برای جلوگیری از دریافت چنین پیامک‌هایی ارائه نشده است و به نظر مي‌رسد هر چقدر شما از دریافت پیامک‌هاي تبلیغاتی بیزار باشید و به هر دری هم زده باشید تا چنین پیامک‌هايي دریافت نکنید، اما باز هم راه و روشی وجود دارد تا چنین پیامک‌هاي برای شما ارسال شود! 

جدا از پیامک‌هاي تلفن ثابت اما به تازگی عرضه سرویس‌هاي به اصطلاح ارزش افزوده هم بر جمع مزاحمک‌هاي تبلیغاتی افزوده شده است. این شیوه هم مانند همان روش قبلی است. 
یعنی حتی اگر شما هم مانند نگارنده این گزارش درخواست لغو دریافت پیامک تبلیغاتی خود را داده باشید، اما این بار از سوی شرکت‌هايي که به نوعی شریک درآمدزایی اپراتور تلفن همراه شما هستند مورد هجوم چنین تبلیغاتی قرار مي‌گیرد:
خبر نبض زندگی است با ارسال عدد X به شماره X مشترک خبرهای روزنامه X باشید. اجناس دست دوم را با اطمینان بخرید با ارسال X به X. هر پیام ۵۰ تومان. اطلاع از حراج‌ها و تخفیفات در کلوپ حراجی با ارسال عدد X به شماره X هر پیام ۵۰ تومان. چه خبر؟ دریافت اخبار مهم روز با ارسال عدد X به X هر پیام ۵۰ تومان. سفرهای ارزان، دریافت تورهای تخفیف دار با ارسال عدد X به شماره X هر پیام ۵۰ تومان. راهکارهای کاهش هزینه بنزین، آب، برق با ارسال عدد X به شماره X هر پیام ۵۰ تومان.
مسابقه جایزه ۴۰ سکه طلا برای ۴۰ نفر با ارسال یک پیامک خالی به شماره X هر پاسخ ۷۵ تومان. جهت اشتراک پربیننده‌ترین اخبار روز عدد X را به شماره X پیامک كنيد. هزینه هر خبر ارسالی ۳۵ تومان و متوسط ارسال روزانه ۷ خبر. 

این نمونه‌ای از پیامک‌هايي است که در چند هفته گذشته امان از مشترکان اپراتور اول بریده است. پیامک‌هايي که این بار به نظر مي‌رسد هیچ راهی برای عدم دریافت آنها نیست. 

مرکزی برای شکایت
هرچند که اپراتورهای تلفن همراه اقدام به راه‌اندازی مرکزی برای رسیدگی به شکایت کاربران خود پیرامون این موضوع کرده‌اند، اما چند روزی است که مرکز رسانه‌هاي دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با راه‌اندازی مرکز و سامانه‌ای اقدام به دریافت شکایت کاربران کرده است. البته به نظر مي‌رسد این مرکز بیشتر از منظر محتوای این پیامک‌ها به شکایات کاربران رسیدگی مي‌کند نه مزاحمت تبلیغاتی آنها.
مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات با اشاره به وجود حدود هفت میلیون مشترک سرویس خدمات ارزش افزوده، ازایجاد مرکزی برای بررسی مشکلات این سرویس‌ها خبر مي‌دهد. داوود زارعیان در گفت وگو با موبنا با اشاره به اینکه استفاده از سرویس‌هاي ارزش افزوده اختیاری است، اظهار كرد: این امکان باید وجود داشته باشد تا مشترکان درهر زمانی که تمایل به استفاده از این سرویس‌ها ندارند، آنها را غیرفعال کنند. 

وی در پاسخ به این مطلب که امکان غیر فعال کردن برخی از سرویس‌ها از طرف مشترک وجود ندارد یا اینکه با نحوه غیر فعال کردن آن آشنا نیست، گفت: این موضوع مورد بررسی قرار مي‌گیرد و در صورت وجود چنین مشکلی باید رسیدگی‌هاي لازم صورت گیرد. وی با اشاره به اینکه باید سامانه‌ای برای حل مشکلات سرویس‌هاي ارزش افزوده ایجاد شود تا مشترکان در موقع نیاز به آن مراجعه کنند، افزود: در شرایط حاضر مشترکان همراه اول مي‌توانند با مراجعه به سامانه ۰۹۱۲۹۹۹۰ برخی از مشکلات خود را در این خصوص حل کنند. 

مشترکان ایرانسل هم با تماس از خط خود با شماره ۷۰۰ مي‌توانند تا عدم تمایل خود به دریافت پیامک‌ها را اعلام كنند.
این در حالی است که سامانه دریافت شکایت پیامک‌های انبوه که چندی پیش از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال راه‌اندازی شده بود، هم‌اکنون با ثبت ۱۶۰۰ شکایت، در حال بررسی و پیگیری این شکایات است. 

براین اساس، مشترکان تلفن همراه می‌توانند با ارسال پیامک به سامانه ۱۰۰۰۱۳۱۴، شکایات خود از پیامک‌های دریافتی تبلیغاتی را به ثبت رسانند. برای این منظور، مشترکان می‌توانند شکایات خود از پیامک‌های انبوه تبلیغاتی را به این سامانه پیامک کرده و در آن شماره پیامک ارسالی و متن آن را ذکر کنند تا مورد رسیدگی واقع شود. 

به گزارش دنیای اقتصاد مركز توسعه فناوري اطلاعات و رسانه‌هاي ديجيتال به ارائه‌‌دهندگان سرويس‌هاي ارزش افزوده تاكيد كرده حتما در پيامك‌هاي ارسالي درباره هزينه هر پيامك و شيوه قطع آن را در صورت تمايل نداشتن به شهروندان اطلاع‌رساني كنند.

 راه‌اندازي سامانه ثبت شكايات از پيامك‌هاي تبليغاتي از آن جهت كه مطالبه و درخواست به حق مشتركان تلفن همراه از مسئولان دستگاه‌هاي متولي در اين زمينه بوده جاي تقدير دارد، اما به شرط اينكه موضوع صرفا به ثبت شكايت شهروندان پايان نيابد و به اين شكايات رسيدگي شود تا شهروندان اطمينان پيدا كنند كه اين اعلام شكايت صرفا اقدامي نمايشي نبوده و به اين شكايات ترتيب اثر داده مي‌شود.
کد مطلب: 24345
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
من ایرانسل دارم و متاسفانه چند روزه دوباره هر روز چندین پیامک تبلیغاتی برام ارسال میشه.
مگه ارسال پیامک بدون اجازه ی مشترک ممنوع نشده بود؟
من نمیدونم این چه جور قانونیه که این اپراتور های تلفن همراه به راحتی و بدون رو به رو شدن با هرگونه جریمه و تنبیه و مجازاتی میزارن زیر پا!
یکی نیست به این عوامل ایرانسل (و بقیه) بگه که اقا ما بابت هر دقیقه مکالمه، دها برابر هزینه هاتون بهتون پول میدم. و برای هر اس ام اس که میفرستیم و برای هر کیلو بایت اینترنتی که مصرف میکنیم.
دیگه این همه تبلیغ رو چرا به ما تحمیل میکنید؟
اقا من نخوام تا اخر وقت اداریتون 1000000000000 تومن شارژ بگیرم تا 100 ریال جایزه دریات کنم کیو باید ببینم؟
اقا من شارژ شگفت انگیز نخوام کیو باید ببینم؟
من اهنگ پیشفاز شگفت انگیز نخوام کیو باید ببینم؟
بابا یه کدی شگفت انگیزی چیزی طراحی کنید، هرکی خواست بزنه تا اخرین تبلیغات و پیشنهاد های وسوسه امیزتون رو دریافت کنه.
هرکیم نخواست خب اسوده میمونه.
بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ