مدیر عامل داده گستر عصر نوین در گفتوگوی اختصاصی با ایتنا
عدم اجرای آئیننامه تعاملی توسط مخابرات، توسعه اینترنت پرسرعت را مختل کرده است
ایتنا - مدیر يك شركت اینترنتی: در صورت اجرای کامل آئین نامه تعاملی توسط مخابرات، شاهد جهش بزرگی در بازار ارائه خدمات ADSL خواهیم بود.
۹ ماه پیش، آییننامه تعاملی مصوبه جلسه شماره ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، در واقع تبدیل به قانون شد که بر اساس آن بعد از مدتها، سازمان تنظیم مقررات و شرکت مخابرات و همچنین شرکتهای PAP متفقاً بر روی آن به اجماع رسیدند که این آیین نامه میتواند نزدیک به ۸۰ درصد مشکلات بین شرکتهای مخابرات استانی و شرکتهای PAP را حل کند و سر و سامانی به ارتباطات و تعاملات بین طرفین بدهد.
سید ایمان میری، ضمن بیان این مطلب در پاسخ به خبرنگار ایتنا در خصوص اینکه با گذشت بیش از ۹ ماه از تصویب آئیننامه تعاملی، وضعیت این آئین نامه در اجرا چگونه بوده گفت: «طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات این آیین نامه قبل از تصویب در کمیسیون، توسط مدیرعامل شرکت مخابرات ایران مورد تایید قرارگرفته بوده و پس از آن جهت تصویب به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارسال شد و پس از تصویب برای اجرا به شرکت مخابرات ایران به عنوان دارنده پروانه و در مرحله بعد توسط ادارات منطقه سازمان به شرکتهای مخابرات استانی و شرکتهای PAP ابلاغ شد.»
میری ادامه داد: «اما از مرحله تصویب تا ابلاغ مصوبه به شرکتهای مخابرات استانی زمان زیادی قریب به ۴ ماه زمان سپری شد. در نهایت خروجی این مصوبه تا این تاریخ، عدم اجرای مصوبه در حالت کلی و یا اجرای گزینشی بعضی از بندهای مصوبه مذکور که به تشخیص شرکتهای مخابرات استانی به منفعت آنها بوده است. در مقطع فعلی این یکی از معضلات اساسی است که شرکتها با آن دست به گریبانند.»
مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت داده گستر عصر نوین، یکی از ۱۱ شرکت PAP توضیح داد: «حجم زیادی از مشکلات شرکتها در این آیین نامه دیده شده است که در صورت اجرا میتواند رونق و رقابت سالمی را به بازار بیاورد. ولی بعد از گذشت ۹ ماه، ما هنوز شاهد اجرای کامل و غیر گزینشی آن از سوی شرکتهای مخابرات استانی نیستیم.»
وی عدم واگذاری سرویسهای مورد درخواست شرکتها از قبیل سرویس اینترانت، طولانی بودن زمان واگذاری امکانات پسیو، افزایش قیمت تمام شده پورتها در قسمت پسیو به خاطر تفاوت در تعداد پورت درخواستی شرکتها با تعداد پورت دریافت شده از مخابرات و همچنین بر هم خوردن برنامه فروش شرکتها به دلیل عدم وجود یک برنامه زمانبندی مشخص در پاسخ به درخواستهای توسعه اعم از پسیو یا لینکهای ارتباطی جهت انتقال را از جمله مشکلاتی عنوان کرد که به علت عدم اجرای این آئین نامه همچنان وجود دارند و در بعضی از استانها عملاً فعالیت شرکتهای ندا به این دلایل و از همه مهمتر ورود خود شرکتهای مخابرات استانی به حوزه فروش سرویس و در نهایت ایجاد معضل تضاد منافع بین شرکتهای مخابرات استانی و شرکتهای ندا.
این مدیر اینترنتی در پاسخ به این پرسش که اگر شرکت مخابرات ایران همچنان از اجرای این آئین نامه سر باز زند، شرکتهای ندا چه عکسالعملی نشان خواهند داد توضیح داد: «آئین نامه تعاملی در جلسه ۹۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که عالیترین نهاد مقررات گذار حوزه ICT است به تصویب رسیده و قانون است. قانون را نمیشود اجرا نکرد. ممکن است در روند اجرای آن کند عمل شود اما نمیتوان آن را به کلی نادیده گرفت.»
میری در ادامه خاطر نشان کرد: «برای حل این موضوع جلسات فشردهای را هر هفته با حوزههای مختلف سازمان در بخشهایی چون معاونت صدور پروانه، معاونت نظارت و اعمال مقررات داشتهایم. در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم این مصوبه را کامل اجرایی کنیم. در این مصوبه بندهایی وجود دارد که در صورت اجرا ما شاهد جهش بزرگی در بازار ارائه خدمات خواهیم بود. به عقیده من وقتی قانونی تصویب میشود همه باید در جهت اجرای آن قدم بردارند.»
متاسفانه مدیریت در این مملکت صفر هست و هر کس فقط دوست داره حرف خودش رو پیش ببره. هیچکدوم از این مسئولین دلشون به حال این مردم نمی سوزه فقط فکر میز خودشون و منافعشون هستند.