مهندس جهانگرد ميگفت كه اين افت و خيزها، متاثر از تصميمگيريهاي موردي نهادهاي بالادستي است و هر چند وقت يكبار رخ ميدهد.
با گذشت زمان و بعد كه خلاف آن ثابت ميشود، اوضاع به روال عادي بازميگردد. بدينترتيب ما در فناوري اطلاعات، مدام يك اوج داريم و يك فرود و با يك ركود دوباره شاهد رشد نسبي خواهيم بود.
مدتي از حرف و حديثهاي مسئولان در باب كفايت دسترسي به اينترنت با سرعت K 56 در كشور ميگذرد كه بزرگترين توليدكننده تلفن همراه از برنامه جديدش براي سهمخواهي از دنياي وب سخن ميگويد.
صاحب پنجمين نام تجاري معروف دنيا، طرحي بزرگ با نام OVI را براي پيوند موبايل و وب به انجام رسانده تا نسل جديدي از دسترسي همگاني به وب را به دنيا معرفي كند، اما نه با سرعت اندك و محدود.
پرده اول: آنچه در دنيا ميگذرد
تلفنت را روشن ميكني و موقعيت خود را روي نقشه ميبيني. كافي است با يك كليك، جايي را جستوجو كني تا نتيجه را با اطلاعات دقيق و كامل روي نمايشگر تلفن همراهت ببيني.
ميتوان تو را به زبان مادريات راهنمايي كرد تا مسير را گم نكني و به مقصد برسي. با يك دكمه امكان مكالمه با مقصد دلخواه برايت فراهم است تا پيش از رفتن، از مفيد بودن طي طريق اطمينان يابي.
اگر خواستي بروي، ميتواني آدرس و همه مشخصات را با يك پيامك متني يا تصويري براي دوستان و همسفرانت ارسال كني. اينها پيشتر روي وب ممكن بود، اما حالا از دريچه تلفن همراه هم شدني است، اما نه در كشور ما.
رقباي صاحبنام بازار تلفن همراه براي آنكه از حال و روزگار خود و جايگاهشان در بازار مطلع باشند طرحهاي افكارسنجي و آماري مختلفي را انجام ميدهند تا مبادا مسيري كه طي ميكنند به بيراهه منجر شود.
در يكي از اين تحقيقها ذكر شده كه در زمينه استفاده از بازيهاي تلفن همراه، خاورميانه و آفريقا رتبه برتر دنيا را دارند. همين موضوع باعث شده تا توليدكنندگان گوشيها توجه ويژهاي به كشورهاي اين منطقه از كره خاكي داشته باشند.
در شرايطي كه حدود 40 درصد از سهم فروش تلفن همراه دنيا به شركت نوكيا تعلق دارد و سامسونگ در جايگاه بعدي 14 درصد از بازار را بهخود اختصاص داده است، پربيراه نيست كه آنها به مشتريان خود دقيقتر نگاه كنند.
پرده دوم: فراتر از كسب و كار پر رونق تلفن همراه
مديران نوكيا معتقدند كه رفتار و نيازهاي مصرفكنندگان محصولات آنها طي 25 سال اخير تغيير كرده است.
اين تغيير چنان است كه مردم ميخواهند فراتر از تماس تلفني، ايميلهاي خود را روي تلفن بخوانند، در فرصتهاي آزادي كه دارند مشغول بازي شوند، به نقشههاي مختلف و بانك مشاغل و آدرسها، دسترسي بههنگام داشته باشند، بتوانند موسيقي و راديو گوش كنند و مهمتر از همه اينكه سن و سال تلفن همراه به دستها، مدام در حال كاهش و تعداد آنها در حال افزايش است.
در اين شرايط است كه سهمخواهي توليدكنندگان تلفن همراه از وفاداري مشتريان خود، نگاه آنها را معطوف بهدنياي اينترنت كرده است.
قائممقام نوكيا در امور خدمات و نرمافزار، در آخرين گفتوگوي رسمي خود با رسانهها، چنين گفته است: «ما بهعنوان پيشرو در صنايع موبايل در دنيا، ميخواهيم به كاربرانمان اين توانائي را بدهيم كه از تمام امكانات اينترنت در گوشي خود بهرهمند شوند.
ما در حال حاضر به كاربرانمان در اكثر نقاط خاورميانه و شمال آفريقا خدماتي را از قبيل مكانيابي، بازيهاي رايانهاي و موسيقي را عرضه نمودهايم و با استفاده از سيستمOVI امكان تشكيل گروههاي دوستي و بازي آنلاين را فراهم نمودهايم.»
او معتقد است كه وقتي ميتوان در ورودي به دنياي اينترنت را از طريق تلفنهاي همراه باز كرد، چرا اين در را به دروازهاي با مالكيت بزرگ ترين توليدكننده گوشيها تبديل نكنيم.
با اين توصيف طرحي كه امروز از آن با نام OVI ياد ميشود و در زبان فنلاندي «در» معنا ميدهد در نوكيا تعريف و اجرايي شد.
اين پلتفرم روي اپراتورهاي تلفن همراه مينشيند و آنها را به دنياي وب پيوند ميدهد. از اين طريق بازيهاي مختلف، موسيقي و تفريحات ديگر و نرمافزارهاي حرفهاي هم ميتوانند روي گوشي بارگذاري شوند و از طريق تلفن همراه، كسي از اين سوي دنيا با دوستي در آن سوي آبها به بازي بنشيند.
با اين كار، اين شركت ميخواهد خود را در دنياي وب نيز پيشرو ببيند و بهزودي نيز شايد ياهو و گوگل و بزرگان اينترنت را به رقابت فراخواند.
پرده سوم: دروازه جهاني از ورودي موبايل
براي مردمي كه در دنياي فناوري و ابزارهاي ديجيتال زندگي ميكنند، اينكه الان ساعت چند است و چه روزي است چندان اهميتي ندارد، آنها انتظار دارند بدانند دقيقا كجاي دنيا هستند و ترافيك مسيري كه قصد پيمايش آن را دارند چطور است و مسيرهاي جايگزين كدامند و چه نيازهايي را از طريق چه فروشگاههايي و شركتهايي ميتوانند برآورده كنند.
ديگر كسي حوصله گشتن و از اين سو به آن سو رفتن را ندارد. انگار همه چيز و همه كار را بايد بتوان از طريق اين گوشيهاي همراه انجام داد. اين مسيري است كه ناگزير در حال گذر از آن هستيم و چه بسا در سالهاي نزديك، همه دفتر كار و ملزومات زندگيمان را نيز در اين دستگاه كوچك همراه خلاصه شده ببينيم.
پرده چهارم: راهبري فارسيزبانان در آنسوي مرزها
ما هنوز در كوچه پسكوچههاي بحث بر سر كم يا كافي بودن سرعت اينترنت در كشورمان هستيم. در حالي كه صاحبان دنياي كسب و كار، متوجه عرضه و تقاضاي سفرهاي خارجي هموطنان ما هستند.
بررسي حجم آگهيهاي برگزاري تورهاي خارجي، آنها را به اين صرافت انداخته كه نقشههاي راهنماي كشورهاي مقصد مسافران ايراني را به زبان فارسي برايشان فراهم كنند.
آنها حتي منتظر نماندهاند تا نقشههاي دقيق ايران توليد شود و روي گوشيها قرار گيرد. اكنون در منطقه خاورميانه و شمال آفريقا، اكثر گوشيهاي نوكيا حاوي نقشههايي است كه كشورهاي امارات متحده عربي، عربستان سعودي، بحرين، قطر، عمان و كويت را پوشش ميدهد.
همچنين با وجود راهنماي مكانيابي صوتي با بيش از 30 زبان زنده دنيا شامل زبانهاي فارسي، عربي، فرانسه، اردو و هندو اين امكان به كاربر داده شده كه هر نقطهاي را در جهان مكانيابي نمايد.
در كشور عربستان سعودي، مكانهاي مورد توجه تا 000/31 نقطه افزايش يافته و اين رقم براي امارات حدود 500/12 نقطه است.
اگر ايران و مصر هم نقشههاي خود را به شيوه برداري و با قابليت زوم بالا توليد كنند، همانطور كه مسافر ايراني ميتواند راهياب كشورهاي ديگر را به زبان فارسي بشنود، مسافران ورودي به ايران هم قادر خواهند بود به زبان خود در ايران راهنمايي شوند و گردش كنند.
پرده پنجم: سهمخواهي از حضور مشتريان وفادار در وب
وقتي كه بخش عمدهاي از كاربران تلفن همراه، نيازهاي خود را از روي گوشيها جستوجو كنند، اتفاقات ديگري نيز در اين حوزه قابل پيشبيني است.
تصور كنيد كه از روي نمايشگر تلفنتان، موقعيت دقيق خود را در شهري كه هستيد يافتهايد، حالا براي صرف ناهار سراغ رستورانهاي اطراف را ميگيريد و با ديدن فهرست آنها و تماشاي عكس نماي بيروني و سابقه و... رستوران، يكي را انتخاب ميكنيد.
مشتري سختگير، ميتواند همانجا روي تلفن همراه خود تصويرهاي زندهاي از اوضاع آشپزخانه، سالن پذيرايي رستوران، ميزان شلوغي و تعداد مشتريان، منوي غذا، ليست قيمت و نظرات ثبت شده مشتريان قبلي رستوران را هم مرور كند تا مطمئن شود كه دارد درست تصميم ميگيرد.اين بدان معناست كه در دنياي امروز، حوزههاي كسب و كار به شدت بر يكديگر در حال اثرگذاري هستند.
همانطور كه انتخاب غذاي يك رستوران و قضاوت در مورد قيمت آن نيز به جايي خارج از خود رستوران و روي گوشي تلفن همراه منتقل ميشود، بسياري از كارهاي ديگر مثل انتخاب مدرسه، محل تفريح، مقصد سفر، شركت محل كار، خريد لوازم خانگي و مبلمان و حتي روزنامه دلخواه هم تحتتأثير حكمراني ابزارهاي دنياي ديجيتال خواهند بود.
وقتي دسترسي به وب از طريق تلفن همراه جايگزين پاي كامپيوتر نشستن شود و سيمهاي برق و تلفن به فراموشي سپرده شوند، بديهي است كه توليدكنندگان گوشي همراه، سرقفلي ورود به دنياي وب را در دست گيرند و براي ديگران تعيين تكليف كنند.
اگر ميليونها نفر مشتري صفحههاي وب هستند، چرا براي تامين همه نيازهاي كالايي و خدماتي آنها از اين فضاي الكترونيكي و مجازي بهرهبرداري نكنيم.
اين سؤال، ذهن مديران بسياري را بهخود مشغول داشته است. مردم ابزار كار، تفريح و سرگرمي و خدمات مورد نياز خود را يكجا ميخواهند.
وقتي از مدير ارشد بزرگترين توليدكننده تلفن همراه در دنيا سؤال كرديم كه آيا در آينده نزديك مونتاژ كردن گوشي به يك تفريح ساده براي مصرفكنندگان تبديل ميشود، او چنين پاسخ داد: اگر مشتري دوست داشته باشد گوشي خود را در بستهاي خريد كند كه در آن قطعات جدا از هم گوشي قرار دارند و او ميتواند خودش آن را سرهم نمايد، طبيعي است كه ما به خواسته مشتري فكر ميكنيم. هيچچيز نشدني نيست و پاسخ هيچ خواستهاي تا ابد نه نخواهد بود.
چه بسا مثل خريدهايي كه از يك فروشگاه مواد غذايي انجام ميدهيم تا خوراكي خانگي را آماده نماييم، در آينده نه چندان دور بتوانيم نمايشگر و صفحه كليد و باتري و شارژر و آنتن و ديگر قطعات و مدارهاي تلفن همراه خود را به دلخواه از ماركها و مدلهاي مختلف موجود در فروشگاهها انتخاب كنيم و گوشي شخصي خودمان را در خانه مونتاژ نماييم! راستي سرعت دسترسي شما به اينترنت چند كيلويي است؟ اپراتور تلفن همراهتان كدام است؟