۰
plusresetminus
جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۱

عکس روز ناسا: ماه ربع و ستاره‌های خواهر

این خوشه ستاره‌ای، یکی از معروف‌ترین و زیباترین خوشه‌ها در آسمان شب است و معمولاً تصاویری از ابرهای نورانی آبی رنگ آن منتشر می‌شود.
عکس روز ناسا: ماه ربع و ستاره‌های خواهر
چند روز پیش، دو نماد متفاوت آسمانی به طور همزمان در آسمان طلوع کردند. ماه زمین، که در آسمان شرقی دیده می‌شد، با ستاره‌های خواهر خوشه «پلیاد» (Pleiades) همزمان شد.

این خوشه ستاره‌ای، یکی از معروف‌ترین و زیباترین خوشه‌ها در آسمان شب است و معمولاً تصاویری از ابرهای نورانی آبی رنگ آن منتشر می‌شود. اما در این تصویر خاص، نور ماه نارنجی در حال طلوع باعث شده است که رنگ‌های زیبا و جذاب ستاره‌ها کمی محو شوند.

ماه ربع که با نام ماه نیمه‌روشن نیز شناخته می‌شود، به دلیل نور زیادش در این تصویر بیش از حد روشن شده است. با این حال، می‌توان خط کلی سمت تاریک ماه را مشاهده کرد که به کمک نوری که از زمین منعکس شده، قابل دیدن است. این نور که با عنوان «نور زمین» شناخته می‌شود، نوری است که ابتدا از زمین بازتابیده و به ماه می‌رسد.

 

تصویر برگزیده امروز ناسا ترکیبی از هشت عکس متوالی است که روشنایی آن‌ها به گونه‌ای تنظیم شده تا آنچه چشم انسان می‌تواند ببیند، بازتاب دهد. جالب است بدانید که ماه تقریباً هر ماه یکبار یا به طور مستقیم از خوشه پلیاد عبور می‌کند و یا تا حد زیادی به آن نزدیک می‌شود.

این پدیده نه تنها زیبایی خاصی به آسمان شب می‌بخشد، بلکه فرصتی عالی برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم می‌آورد تا بتوانند با تلسکوپ یا دوربین‌های دوچشمی، جزئیات بیشتری از این اجرام آسمانی را مشاهده کنند.

گفتنی است خوشه پلیاد یکی از نزدیک‌ترین خوشه‌های ستاره‌ای به زمین است و در نتیجه، مطالعه آن به ما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری دربارهٔ تشکیل و تکامل ستاره‌ها کسب کنیم. همچنین، این خوشه به عنوان یک هدف محبوب برای عکاسان نجومی و علاقه‌مندان به ستاره‌شناسی شناخته می‌شود.
کد مطلب: 80664
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام