۰
plusresetminus
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۶

عکس روز ناسا: بخش بزرگی از دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS

تصویری که در آن شب از آسمان غربی به‌دست آمد، آسمان را به‌طور تقریبی در طول ۲۶ درجه نشان می‌دهد.
عکس روز ناسا: بخش بزرگی از دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS
رصد کامل دنباله‌دار C/2023 A3 Tsuchinshan-ATLAS در روز ۱۴ اکتبر سال ۲۰۳۰ کار ساده‌ای نبود. این دنباله‌دار به تازگی از نزدیک‌ترین فاصله‌اش با زمین عبور کرده بود و رصدگران از نقطه‌ای در توسان، آریزونا توانستند با ترکیب دو تصویر با لنز تله‌فوتو، بخش بزرگی از آن را ثبت کنند.
 
تصویری که در آن شب از آسمان غربی به‌دست آمد، آسمان را به‌طور تقریبی در طول ۲۶ درجه نشان می‌دهد.
 
در این تصویر، تماشاگران موفق به دیدن جزئیات جالبی شدند. از جمله خوشه ستاره‌ای کروی M5 و همچنین نمای کمرنگ دنباله‌دار دوره‌ای 13P Olbers که نزدیک مسیر دنباله غباری دنباله‌دار Tsuchinshan-ATLAS دیده می‌شد.
 

این دنباله‌دار با دنباله‌ای سفیدرنگ و بسیار روشن در آسمان، جلوه‌ای فوق‌العاده داشت.
 
جالب اینجا است که به دلیل نحوه عبور زمین از صفحه مداری دنباله‌دار، بخشی از این دنباله‌دار به نام «دنباله معکوس» (Antitail) نیز به‌خوبی دیده شد.
 
گفتنی است دنباله معکوس یک دنباله سوزنی‌شکل است که برخلاف دنباله معمولی، از سمت خورشید به بیرون می‌تابد و از غباری تشکیل شده که پیش‌تر از دنباله‌دار آزاد شده و در مدارش پراکنده شده است.
 
این دنباله‌دار یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های آسمانی اخیر است و به علاقه‌مندان اخترشناسی فرصت نادری برای مشاهده تعامل‌های پیچیده میان دنباله‌دار و منظومه خورشیدی می‌دهد.

بررسی چنین دنباله‌دارهایی می‌تواند اطلاعات بیشتری درباره ساختار و رفتارهای دنباله‌دارها، از جمله اثرات پرتوهای خورشیدی بر غبار آن‌ها، فراهم کند.
کد مطلب: 81371
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ