۱
۰
plusresetminus
پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۴۳

با ۵ جایگزین رایگان آفیس مایکروسافت آشنا شوید

ایتنا- آفیس برنامه استاندارد و کاملی است اما اپن‌سورس بودن مزیتی است که آفیس فاقد آن است و البته کمپانی‌های کوچک خواستار آفیس اپن‌سورس هستند.
با ۵ جایگزین رایگان آفیس مایکروسافت آشنا شوید


با اینکه آفیس مایکروسافت، نرم‌افزار استانداردی است که برنامه‌های کاربردی مثل  پردازش واژگان، برنامه‌های صفحه گسترده و ارائه مطلب، مدیریت پایگاه داده، ایمیل و نشر رومیزی را به صورت یکپارچه ارائه می دهد اما اکثر کمپانی‌های کوچک به دنبال آفیسی هستند که رایگان و اپن سورس (متن باز) باشد.


با اینکه آفیس مایکروسافت، نرم‌افزار استانداردی است که برنامه‌های کاربردی مثل  پردازش واژگان، برنامه‌های صفحه گسترده و ارائه مطلب، مدیریت پایگاه داده، ایمیل و نشر رومیزی را به صورت یکپارچه ارائه می‌دهد اما اکثر کمپانی‌های کوچک به دنبال آفیسی هستند که رایگان و اپن سورس (متن باز) باشد. 

نرم‌افزارهای اپن سورس در سال‌های اخیر راه طولانی را پشت سر گذاشته‌اند، بنابراین دیگر این‌روزها با انتخاب یک برنامه اپن‌سورس به جای یک نرم‌افزار اختصاصی گران‌قیمت، ویژگی‌های جالب و امکان پشتیبانی را از دست نخواهید داد. 

امروزه نرم‌افزار های اپن‌سورس آفیس، قابلیت‌های خوبی دارند، دسترسی کافی به اسناد آنلاین را فراهم می‌کنند و اجتماعات بزرگی از برنامه‌نویسان و کاربران را پوشش می‌دهند. 

علاوه براین اکثر آفیس‌های اپن سورس، فرمت‌های مختلف اسناد ( از جمله فرمت فایل‌های مایکروسافت) را پشتیبانی می‌کنند. 

همچنین از آنجایی‌که این برنامه‌ها رایگانند، دیگر لازم نیست نگران هزینه‌های سنگین خرید لایسنس‌های نرم‌افزارهای اختصاصی باشید. 

اکثر جایگزین‌های رایگان آفیس مایکروسافت، برنامه‌های اساسی پردازش واژگان، صفحه گسترده و ارائه مطالب را دارند. 

حتی برخی از آنها گزینه‌های دیگری را هم پیش روی شما می‌گذارند از جمله برنامه‌های نقاشی، ابزارهای پایگاه داده و نیز گزینه‌های ذخیره‌سازی. 

پس اگر در فکر کنارگذاشتن آفیس مایکروسافت هستید بهتر است با این ۵ جایگزین رایگانش آشنا شوید. 

۱- آفیس اپن سورس آپاچی: آفیس آپاچی در حال حاضر یکی از بهترین مجموعه‌های آفیس اپن سورس است. این مجموعه، ابزارهای مناسبی برای پردازش واژگان، صفحه گسترده، ارائه مطالب، گرافیک و پایگاه داده دارد. 

آفیس آپاچی به شما اجازه می دهد اسناد خود را به حالت OpenDocument ذخیره کنید. 
همچنین می تواند فایل‌هایی که به فرمت ورد آفیس مایکروسافت ذخیره شده‌اند را بخواند و فایل‌های شما را به فرمت ورد ذخیره کند. 
نسخه کامل آفیس آپاچی ۶ ابزارمختلفی برای انجام وظایف اداری – مدیریتی دارد که عبارتند از:
Writerکه برنامه پردازش واژه است و اکثر قابلیت‌های ورد آفیس را دارد.
Calcیک اپلیکیشن صفحه گسترده است و مانند اکسل برای محاسبات و تحلیل‌های عددی به کار می‌رود. 

Impress به درد زمان‌هایی می‌خورد که می‌خواهید مطالبتان را به صورت چند رسانه‌ای ارائه کنید.

Draw یکی دیگر از برنامه‌ها آفیس آپاچی است که می‌تواند همه نمودارهای ساده را به تصاویر سه بعدی تبدیل کند. 

Base نیز ابزار مخصوص دیتابیس است. و در نهایت این آفیس اپن‌سورس ابزاری دارد به نام Mathکه به درد انجام محاسبات ریاضی و حل معادلات عددی می‌خورد. 

اپن آفیس آپاچی یک نرم‌افزار رایگان است که نسخه فعلی آن یعنی Apache OpenOffice ۳.۴.۱ ، ویندوز مایکروسافت، گنو لینوکس و سیستم عامل OS X مک را پشتیبانی می‌کند. 

۲- LibreOffice: این آفیس اپن سورس هم تمام ۶ اپلیکیشن آپاچی را دارد . اما این دو مجموعه در برخی از ویژگی‌ها، نحوه استفاده و پشتیبانی با هم تفاوت دارند. 

خصوصا به نظر می‌رسد که LibreOffice به نسبت اپن آفیس، به شکل فعالانه‌تری توسعه می‌یابد. 

به عنوان مثال پکیج استاندارد این مجموعه، ورودی PDF، فشرده ساز ارائه‌ها، و پابلیشر ویکیهم دارد. 

نسخه فعلی این مجموعه یعنی LibreOffice, v۳.۵.۶، ویندوز، مکینتاش و گنو لینوکس را پشتیبانی می‌کند. 

۳- NeoOffice: نئو آفیس هم یک آفیس اپن سورس است که قبل از اپن آفیس و LibreOffice از سیستم عامل مک پشتیبانی می‌کرد. 

نئو آفیس تمام قابلیت‌هایی که در وب سایت OpenOffice.org معرفی شده را داراست اما از آنجا که بیشتر مخصوص مک طراحی شده، فرایند نصبش بیشتر شبیه مک است و پشتیبانی‌های بهتری هم از قابلیت‌های مخصوص مک دارد. 

از جمله ادغام در اینترفیس OS X و استفاده از فونت‌ها و خدمات چاپ این سیستم عامل. 

نسخه جدید این آفیس یعنی NeoOffice, v۳.۳، رزولوشن بالا در طراحی متون روی صفحه نمایش رتینا را پشتیبانی می‌کند. 

با Mountain Lion و Gatekeeper سازگار است و نیز به کاربران موبایلی خود اجازه می‌دهند به صورت کاملا ایمن فایل‌های نئو آفیسشان را با سایر دستگاه‌ها، کامپیوترها و کاربران به اشتراک بگذارند. 

۴- Google Docs؛ ایجاد، به اشتراک‌گذاری و همکاری آنلاین: گوگل داک هم یک مجموعه آفیس رایگان تحت وب است و به تمام کسانی که اکانت گوگل دارند اجازه می‌دهد فایل‌هایشان را به صورت آنلاین ایجاد کرده و به اشتراک بگذارند. 

گوگل داک نیز ابزارهایی مخصوص اسناد، صفحه گسترده، ارائه مطلب و نقاشی ارائه می‌دهد و در حال حاضر از طریق سرویس ذخیره‌سازی ابری گوگل درایو قابل دسترسی است. 

در گوگل داک فایل‌های را می‌توان به فرمت ها Word،OpenOffice RTF،PDF، HTML و zip دانلود کرد. 

گوگل داک با تعداد زیادی از سرویس‌های گوگل مثل جیمیل، جی‌چت، گوگل پلاس، گوگل کلندر و گوگل درایو یکپارچه است و هر دستگاهی که مرورگر و کانککشن اینترنت داشته باشد می‌تواند از آن استفاده کند. 

۵- KOffice؛مجموعه آفیس یکپارچه شده: KOffice، سه ابزار اصلی که در همه آفیس‌ها مشترک است را به شما ارئه می‌دهد یعنی اپلکیشن‌های پردازشگر واژگان( KWord)، صفحه گسترده (KCells) و ارائه مطالب( Showcase). 

KOffice ۲.۳.۳ آخرین نسخه این آفیس اپن سورس است که از ویندوز،لینوکس،FreeBSD و OS X مک پشتیبانی می‌کند.
کد مطلب: 23638
نام شما
آدرس ايميل شما


feedback
مرسی
در مورد Apache OpenOffice سرچ کردم. فکر کنم امشب بعد از دوازده که سرعت اینترنتم یه چند کیلو بایتی بیشتر میشه دانلودش کنم. البته ممکنه تا صبح طول بکشه ولی با توجه به ویژگی هایی که داره فکر کنم ارزش دانلود داشته باشه.
بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ