بررسی استارتآپها در دستور کار مرکز ملی فضای مجازی
ایتنا - در این جلسه از سوي معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور، مطالبي در خصوص روند ايجاد و شكلگيري اين تشكلها، هدف از گسترش آن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارائه شد.
شورای معین مرکز ملی فضای مجازی کشور سیاستهای حمایت از کسب و کارهای نوپا(استارت آپ) و فرصتهای این شرکت ها را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.
به گزارش ایتنا از روابط عمومی مرکز ملی فضای مجازی، در راستای اقتصاد مقاومتی در حوزه فضای مجازی و حمایت از کسب و کارهای نوپا در جلسه شورای معین مرکز ملی فضای مجازی کشور با حضور اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی و نمایندگان دستگاههای عضو شورای عالی فضای مجازی، چگونگی فعالیت شرکتهای دانش بنیان و کسب و کارهای نوپا(استارت آپ) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بنابراین گزارش، در این جلسه از سوي معاونت فناوری مرکز ملی فضای مجازی کشور، مطالبي در خصوص روند ايجاد و شكلگيري اين تشكلها، هدف از گسترش آن در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ارائه شد. در ادامه نکاتی درخصوص هدف از شكلگيري اينگونه از فعالیتها و تأثيرات اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و امنيتي اين کسب و کارها در ایران را با بر شمردن نمونههای موفق آن ترسیم کرد.
در ادامه اعضای جلسه دیدگاههای خود را درخصوص فرصتها و تهدیدات این فعالیتها بیان داشته و تاکید کردند در فاز نخست که گام حمایتی است اصلاح قوانین و مقررات حوزه کارآفرینی، اشتغال، تربیت کارآفرینان جدید از طریق آموزشهای تخصصی و در گام دوم شناسایی نیازهای بازار داخلی و پیشتیبانی و راهاندازی این شرکتها میبایستی انجام شود. همچنین در توصیههای سیاستی مواردی همچون توسعه کارآفرینی، صادرات محصولات و خدمات کسب و کارهای نوآورانه و نوپای حوزه فضای مجازی، تدوین قوانین حمایتی از کسب و کار شرکتهای نوپا، ایجاد حمایت از مراکز خدمات مشاورهای و توسعه شرکتهای دانشگاهی مورد تاکید قرار گرفت.
گفتنی است؛ کسب و کارهای نوپا یا همان استارت آپ ها سازمانهائي موقتی هستند که با هدف یافتن تحقق پذيري یک مدل کسب و کار و يا تکرار پذیر بودن آن به وجود آمده اند و معمولاً سير تحولات آن از تولید ایده تا نتیجه مطلوب بین ۶ تا ۷ سال به طول میانجامد.