۰
plusresetminus
دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۸۵ ساعت ۲۳:۴۲

مونتاژ گوشي در داخل عمق ساخت ندارد

غضنفري معاون وزير بازرگاني و رييس سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با ايسنا اظهار كرد: دستيابي به دو هدف درآمدزايي براي دولت، كنترل قاچاق و گاهي نيز توجه به صادرات در برخي از تعرفه‌ها اهميت دارد، البته قرار گرفتن چند هدف در كنار هم تصميم‌گيري را سخت‌تر و تمركز بر روي يك هدف نيز مشكلات را بيشتر مي‌كند. غضنفري با اشاره به تغييرات اخير در تعرفه برخي كالاها، افزود: درباره تعرفه گوشي تلفن همراه هدف موردنظر دفاع از توليد داخلي بوده بنابراين بايد به اين نكته توجه كنيم كه وقتي قطعات به صورتSKD وارد مي‌شود، بيانگر آن است كه اين توليد عمق ساخت ندارد. معاون وزير بازرگاني تاكيد كرد: توليدكنندگان اين كالا با درخواست تعرفه 60 درصدي خواهان فاصله تعرفه‌اي 56 درصدي هستند در حالي كه منطقي نيست چراكه اگر اين اتفاق رخ دهد و عمق ساخت كم باشد، اشتغالزايي آن نيز اندك است. وي افزود: وقتي قطعات SKD وارد مي‌شود به اين معناست كه بخش عمده‌اي از فعاليت توليد در خارج از كشور انجام مي‌شود، بنابراين در اين صورت نبايد فاصله تعرفه‌اي زيادي ايجاد كنيم. غضنفري تصريح كرد: اگر فاصله تعرفه‌اي زيادي در چنين مواردي ايجاد شود، ناخواسته نوعي فرصت كاذبي براي توليدكننده ايجاد مي‌شود در حالي كه توليدكننده درگير كار عميق توليدي نيست و با واردات ارزان SKD با ديوار تعرفه‌اي 60 درصدي رقابت مي‌كند. به اعتقاد وي اگر قرار باشد توليدكننده‌اي با تعرفه چهار درصد قطعات را وارد كرده و با كالاي خارجي كه با تعرفه 60 درصد وارد شده باشد رقابت كند گام مهمي در عرصه توليد و اشتغالزايي محسوب نمي‌شود. معاون وزير بازرگاني به برخي مسوولان بخش‌هاي توليدي در وزارت صنايع توصيه كرد كه نبايد از موضوعات مديريت توليد غافل باشند چراكه سال‌هاست نوعي از مديريت توليد به نام «مديريت توليد ناب» در سيستم‌هاي دنيا رواج يافته لذا وقتي سيستم‌هاي توليد را Lean مي‌كنيم يعني در كنار حمايت از مصرف كننده به حمايت از توليد نيز توجه داريم. غضنفري خاطرنشان كرد: زماني كه ديوارهاي تعرفه‌اي بازار محافظي براي توليدكننده ايجاد كند و نقش مصرف‌كننده فراموش شود آن گاه مردم نيز بدون توجه به اهميت و مقدس بودن توليد انتظار دارند كالاهاي ارزان‌تري دريافت كنند چون كه معتقدند سهمشان در فرآيند اين تصميم‌گيري ناديده گرفته شود. وي عنوان كرد: تصميماتي كه چند هدف را دنبال مي‌كنند با پيچيدگي مواجهند كه نهايي شدنشان به سختي انجام مي‌شود كه درباره تعرفه‌ها نيز صادق است و چون حمايت از توليدكننده امر مقدسي است كه به آن اعتقاد داريم بايد در كنار آن حمايت از مصرف كننده را هم به همين اندازه مورد توجه قرار دهيم.
کد مطلب: 4621
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ