ایتنا- پژوهشهای اخیر نشان داده است که بیش از نیمی از آمریکاییها معتقدند که کمپانیهای شبکههای اجتماعی اخبار را کنترل میکنند.
پژوهشهای اخیر نشان داده است که بیش از نیمی از آمریکاییها معتقدند که کمپانیهای شبکههای اجتماعی، اخبار را کنترل میکنند.
به گزارش ایتنا از رایورز به نقل از وبسایت خبری تحلیلی engadget، بسیاری از افراد بر این باورند که شبکههای اجتماعی کیفیت اخبار را پایین میآورد.
مطالعه جدیدی که در این رابطه انجام شده است نشان میدهد که 62 درصد از بزرگسالان آمریکایی بر این باورند که کمپانیهای شبکههای اجتماعی روی اخبار، کنترل بسیار زیادی دارند و 55 درصد نیز معتقدند این کمپانیها با الگوریتمهای خود مخلوط بدتری از اخبار ارائه کردهاند.
نزدیک 88 درصد پاسخگوها اعلام کردند که شبکههای اجتماعی با مطالعات جالب توجه به رسانههای خبری لطف کردهاند. نزدیک 84 درصد نیز اظهار داشتند که کمپانیها سایتهایی را دوست داشتند که فالوور های زیادی در شبکههای اجتماعی داشتند و 79 درصد نیز معتقد بودند که این کمپانیها اخباری را انتشار دادهاند که مقاصد سیاسی خاصی داشتهاند.
در مورد تعصب رسانهای نیز تردیدهایی وجود داشت و 53 درصد گفتند که اخبار یکطرفه "یک مشکل بسیار بزرگ" محسوب میشود و این در حالی بود که 51 درصد از آنها نسبت به اخبار نادرست یا جعلی همان احساس را داشتند.
البته سطح درک تعصب سیاسی بستگی به تمایلات سیاسی افراد دارد. افرادی که جمهوریخواه هستند بیشتر از گروه دیگر ادعا میکردند که سایتها کنترل روی محتوای خبری بیش از حد دارند(75 درصد در مقابل 53 درصد) و استدلال میکنند که سایتها لیبرال بودند.
هیچکدام از طرفین فکر نمیکردند که این سایتها محافظهکار باشند، با این وجود تنها 18 درصد از هواداران دموکرات ادعا میکنند که سایتهای اجتماعی عموماً راستگرا هستند.
البته این شکایات جلودار خواندن اخبار از طریق شبکههای اجتماعی نیستند و تعداد افرادی که اخبار را از این طریق دنبال میکنند از 18 درصد در سال 2016 به 28 درصد در سال 2019 رسیده است.
همچنین بیش از نیمی از آمریکاییها اخبار را از فیسبوک دنبال میکردند و منابع خبری یوتیوب و توییتر 28 و 17 درصد افراد را به خود جلب کرده بودند.
البته این یک مطالعه قطعی نیست و نظرات 5107 آمریکایی در آن به ثبت رسیده است. این اندازه برای نمونه یک پژوهش کافی است اما ممکن است بهصورت کامل نشاندهنده تمامی اقشار جامعه نباشد.
با این وجود این دسته از پژوهشها چالشهای شبکههای اجتماعی در بهبود اخبارشان را پررنگتر میکند.
بسیاری از افراد امروزه به این شبکهها بیاعتماد شدهاند و تغییر الگوریتمها یا افزایش درمانهای انسانی ممکن است برای افرادی که به تاثیر مخرب شبکههای اجتماعی اذعان دارند، کافی نباشد.