۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۸۶ ساعت ۲۰:۴۶

ضعف‌های گوگل زیر نقاب محبوبیت جهانی

همچنین این جست‌وجوگر اینترنتی بین مشتریان شرکت‌های بزرگ انفورماتیکی چون مایکروسافت و AOL (آمریکن آنلاین)، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دنیا با 23 میلیون کاربر از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. میزان مردمی بودن گوگل تاحدی است که در واژه‌نامه‌های انگلیسی از واژه گوگل فعل to google به معنی جست‌وجو کردن روی وب گرفته شده است. اما چگونه ممکن است که هیچ موتور جست‌وجوی دیگری نتواند به پای گوگل شرکت مانتین ویوو برسد؟ روزنامه واشنگتن پست با طرح این سوال و با بررسی ویژگی‌ها و پتانسیل‌های سه موتور جست‌وجوی بزرگ دیگر یعنی یاهو، مایکروسافت لیو سرچ و Ask.com شرکت آی‌ای‌سی به این سوال پاسخ می‌دهد. در این میان بهترین عرصه برای یافتن پاسخی مناسب به این سوال، سرویس جست‌وجوی وبلاگ است. درحقیقت گوگل دارای یکی از بزرگ‌ترین سرویس‌های وبلاگ گردی بین تمام موتورهای جست‌وجو است. هرچند اغلب جست‌وجوهایی که روی سکوی بلاگر، سایت ارائه‌دهنده فضاهای وبلاگ، انجام می‌دهد با پدیده هرزبلاگ (blogspam) از بن تخریب می‌شود. اگرچه یاهو سرویس جست‌وجوی اختصاصی روی وبلاگ‌ها را ارائه نمی‌دهد، اما جست‌وجوگر Ask.com که از این سرویس برخوردار است، می‌تواند نتایج بهتری را در اختیار کاربران و وبگردان قرار دهد و از این جنبه از گوگل پیش افتد. این روزنامه آمریکایی در ادامه گزارش خود می‌نویسد: در صورتی که کاربر دو جست‌وجوی همزمان را با این دوموتور جست‌وجو انجام دهد، یک تعداد نتیجه دریافت می‌کند، اما در فهرست گوگل بسیاری از آدرس‌ها جعلی هستند. به نظر می رسد نقاط ضعف گوگل به اینجا ختم نمی‌شود. به طوری که این موتور در سرویس جست‌وجوی فیلم و عکس نیز نسبت به دیگر جست‌وجوگرها بسیار ضعیف عمل می کند. این درحالی است که برای مثال موتور Ask.com از تابستان امسال یک سایت بسیار کاربردی را در این عرصه راه‌اندازی کرد که نسبت به گوگل نتایج بهتری بدست می‌دهد. این سایت که عملکرد بسیار آسانی دارد، در دو ستون صفحه آرایی شده است. این نوع صفحه‌آرایی به کاربر این امکان را می‌دهد که در طرف چپ تصویر خود فهرست نتایج و در طرف راست یک تصویر کوچک از صفحه اصلی سایت‌های بدست آمده را مشاهده کند. دراین میان جست‌وجوگر Live Search مایکروسافت هم به تازگی سرویس جست‌وجو در سطح کلان خود را راه‌اندازی کرده است. این سرویس در حقیقت سیستمی است که به کاربر این امکان را می‌دهد که از پایه، جست‌وجوهای خود را اصلاح کند. برای مثال کاربر با استفاده یکی از این "کلان‌ها" می‌تواند جست‌وجوی آخرین موضوعات منتشر شده توسط پنج سایت بسیار مردمی وب را درون فهرست دریافت کرده مرتب کند. در خصوص امتیازات یاهو باید گفت که یکی از نقاط قوت این موتور جست‌وجو سرویس del.icio.us آن است. del.icio.us یکی از ابداعی‌ترین سرویس‌های وب است که از پایان سال 2005 راه‌اندازی شد. del.icio.us یک سرویس نشانک‌گذاری اجتماعی روی متن است که تمام سایت‌های محبوب کاربران و سایت‌هایی را که به عنوان لینک‌های مفید در سایت‌های دیگر عرضه می‌شوند را جمع‌آوری می‌کند. این سرویس یاهو به وبگردان روشی موثر را برای اشتراک‌گذاری سایت‌های موردعلاقه خود با کاربران دیگر نقاط دنیا و مشاهده سایت‌های مطلوب کاربران دیگر ارائه می‌کند. به نوشته واشنگتن پست، تنها دلیل اقبال گوگل جنبه‌های تجاری این موتور است به طوری که این موتور توانایی بالایی برای ارائه فهرست‌های مربوط به یک محصول تجاری برای مثال تلویزیون را دارد. بنابراین برای رقبای گوگل تنها یک امکان برای متحول کردن چشم‌انداز موتورهای جست‌وجو وجود دارد و آن این است که این موتورها یکبار برای همیشه تک قطبی گرایی جست‌وجوگر خانه مانتین ویوو را به طور جدی مورد بررسی قرار دهند.
کد مطلب: 7679
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام