۰
plusresetminus
جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۳

پژو ۵۰۰۸؛ نیمه‌شاسی هیبریدی مقرون‌به‌صرفه و راحت

ایتنا - سطح تجهیزات پایه در همه ۵۰۰۸‌ها خوب است، اما برای پیدا کردن تجربه تمام و کمال و خاص، باید صندلی‌های ماساژور و سیستم صوتی عالی ۱۰ بلندگویی داشته باشید.
پژو ۵۰۰۸؛ نیمه‌شاسی هیبریدی مقرون‌به‌صرفه و راحت

این اتفاق کمی شگفت‌آور بود که پژو ۵۰۰۸ در قالب «نیمه‌شاسی اس‌‌یو‌وی» از سال ۲۰۱۷ در بازار حضور داشته است. یعنی از زمان سه نخست‌وزیر حزب محافظه‌کار پیشین تاکنون.

به هر حال، آن‌ها چند سال پیش یک تغییر چهره نسبتا گسترده به این ماشین قدیمی دادند و ظاهر آن را امروزی و مدرن کردند. فقط قسمت عقب یکنواخت و جعبه‌مانند آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد. در مجموع، با انحنای ملایم بدنه‌اش ظاهر خوبی دارد و به‌طور کلی در مقایسه با استانداردهای فعلی نیمه‌شاسی‌ها و اس‌یو‌‌وی‌ها که روزبه‌روز حجیم‌تر می‌شوند، تقریبا جمع‌وجور به نظر می‌رسد.

به گزارش ایتنا و به نقل از ایندیپندنت، این [قسمت عقب یکنواخت و جعبه‌مانند البته] ممکن است به‌زودی جایگزین شود، اما هنوز آن را کنار نگذاشته‌اند و جدیدترین مدل موجود از این خودرو، نسخه هیبریدی آن است. یا بهتر بگویم نسخه «هیبریدی خفیف».

بر خلاف خودروهایی مانند تویوتا پریوس یا همتای نیمه‌شاسی آن راوفور که هیبریدی‌های کاملی به شمار می‌روند و مقدار زیادی برق برای باتری تولید می‌کنند و تماما به‌صورت برقی و بی‌صدا حرکت می‌کنند، پژو ۵۰۰۸ مانند همه هیبریدهای خفیف هنوز اساسا یک مدل بنزینی است که با یک ژنراتور برقی کوچک، باتری و سیستم ۴۸ ولتی همراه شده تا انرژی «هدررفته» در ترمزگیری را دوباره استفاده کند و بار سیستم‌های برقی را از روی دوش موتور بردارد.

نتیجه این شده است که در ازای پرداخت مبلغی حدود یک هزار و ۴۰۰ پوند بیشتر از معادل بنزینی نزدیک و شبیه به آن، حدود ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کمی توان بیشتر به‌ دست می‌آید. از این رو این خودرو بیشتر مناسب کاربرانی است که مسافت‌های طولانی‌تری طی می‌کنند. (جالب است که پژو ۵۰۰۸ به‌ صورت دیزلی هم فروخته می‌شود، اما دوست نداریم در مورد آن صحبت کنیم، این طور نیست؟)
 


پژو همان طور که در هنگام عرضه محصولاتش تلاش کرد، همچنان سعی می‌کند این مدل را به گونه‌ای بسازد که حس قابل اطمینان و با کیفیتی داشته باشد و بتواند با رقبایی با نشان‌های معتبر که به‌‌تازگی وارد این فضا شده‌اند، رقابت کند. پژو نسبت به زمان ورود به دنیای نیمه‌شاسی‌ها کمی دیر اقدام کرد‌؛ آنچه به این [شرکت] فرصت داد تا ببیند با چه چیزی روبرو خواهد شد و سطح بازی‌اش را بهبود بخشد. یک ۲۰۶ بزرگ و شکننده روی شاسی بلند به درد دهه ۲۰۲۰ نمی‌خورد.

آن‌ها در دستیابی به این هدف موفق شده‌اند و حتی مواد ارزان‌تر داخل کابین نیز پوششی مخملی دارند که لمس آن‌ها خوشایند است. چرم مصنوعی و پارچه‌های آلکانترا (جیر مصنوعی) نیز به همان اندازه دلپذیرند و صفحه‌نمایش‌های لمسی به‌‌حق خوب کار می‌کنند، و چند سوییچ «کلید پیانویی» در پایین برای مواردی که به‌‌سرعت به آن‌ها نیاز دارید، مانند تهویه، مسیریاب ماهواره‌ای و کنترل‌های رادیویی.
 

مشخصات


•  پژو ۵۰۰۸ هیبریدی

•  قیمت: ۵۸ هزار دلار (طبق بررسی؛ محدوده قیمت از ۴۶ هزار دلار شروع می‌شود)

•  حجم موتور: ۱.۲ لیتری بنزینی، ۴ سیلندر، ۶ سرعته خودکار + موتور الکتریکی

•  توان خروجی (اسب بخار): ۱۳۶

•  حداکثر سرعت (کیلومتر بر ساعت): ۲۰۰

•  شتاب صفر تا ۶۰ (ثانیه): ۱۰.۴

•  مصرف سوخت (لیتر در ۱۰۰ کیلومتر): ۵ لیتر

•  انتشار دی‌اکسید کربن‌ (قوانین آلایندگی و مصرف سوخت، گرم در کیلومتر): ۳۳

 

با این حال، همه‌چیز کاملا ایده‌آل نیست، چرا که سرعت خودکار (کروز کنترل) با یک دستگیره کوچک در پشت فرمان که باید با لمس از آن استفاده کنید، کنترل می‌شود. البته به آن عادت می‌کنید، اما خیلی بهتر می‌بود اگر می‌توانستید هنگام نگه داشتن فرمان با انگشتانتان مستقیم فاصله خود را با وسیله نقلیه جلویی تنظیم کنید. اما پژو یک فرمان اضافی کوچک به ۵۰۰۸ اضافه کرده است، از آن نوع که راننده‌‌های خودروهای مسابقه‌ای روی مینی‌ها و اسکورت‌ها می‌گذاشتند، بنابراین فضایی برای این کار وجود ندارد.

از سوی دیگر، این فرمان کوچک و اسپرت به طرز شگفت‌انگیزی قابل‌ انتظار به نظر می‌رسد و برای «آی‌ــ‌کاکپیت» ویژگی متداول و ممتاز پژو، با صفحه نشانگر که بالاتر از فرمان و نزدیک به شیشه جلو قرار دارند، ضروری است.

این یک جایگزین برای یک «صفحه‌نمایش جلو‌‌ــ‌سری» یا هدآپ دیسپلی مناسب و درخور است که طوری به نظر می‌رسد انگار روی جاده جلو نمایش داده می‌شود و بسیار خوب کار می‌کند، رانندگی طولانی را کمتر کسل‌کننده و از این رو ایمن‌تر می‌کند. پژو از انجام دادن کارها به روش خود هراسی ندارد.

سطح تجهیزات پایه در همه ۵۰۰۸‌ها خوب است، اما برای پیدا کردن تجربه تمام و کمال و خاص، باید صندلی‌های ماساژور و سیستم صوتی عالی ۱۰ بلندگویی فوکال داشته باشید. هر دو این‌ها کمک می‌کنند تا کیلومترها مسافت را طی کنید. فضای زیادی دارد، با گزینه‌های پنج یا هفت صندلی و  ریزه‌کاری‌های زیبا مانند میزهای پیک‌نیک دور تا دور کابین.

تنها چیزی که ندارد، گزینه چهارچرخ متحرک (یا اصطلاحا فورویل درایو) است، اما این واقعا اهمیت زیادی ندارد و نباید باعث نگرانی کسی شود. کارایی این موتور ۱.۲ لیتری سه سیلندر، بهتر است بگوییم کافی و مناسب است تا بسیار سریع‌ــ اما به بنزینی که صرفه‌جویی می‌کنید، فکر کنید.

 

پژو ۵۰۰۸ در بخش و طیف فوق‌العاده شلوغ بازار رقابت می‌کند و (تاسفانه هیچ گزینه تمام‌برقی باتری‌دار واقعی یا حتی یک هیبریدی پلاگين ندارد. اما در مقابل خودروهایی مانند اشکودا کودیاک و هوندا سی‌آر‌ــ‌وی، خودی نشان می‌دهد و در مقابل رقبایی از مرسدس بنز و ب‌ام‌و چیزی کم ندارد.

این [خودرو] همچنان یک محصول مد روز باکیفیت است، اما یک پژو ۵۰۰۸‌ــ‌ئی، شامل نسخه تمام‌برقی کاملا جدید در پاییز رونمایی می‌شود و احتمالا اواسط سال آینده با ما خواهد بود. به نظر می‌رسد حتی بهتر از مدل فعلی باشد. احتمالا یک احیای جدید برای پژو در حال رخ دادن است. این موضوع چیزی است که می‌توان به آن امیدوار بود یا انتظارش را کشید.
کد مطلب: 79673
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام