۰
plusresetminus
پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۷

داروی کاهش وزن ویگووی؛ سربلند در کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ایتنا - سازمان‌ تنظیم‌کننده مقررات داروهای بریتانیا تزریق داروی کاهش وزن ویگووی (Wegovy) را به منظور جلوگیری از حمله قلبی و سکته مغزی در بزرگسالان دارای اضافه‌وزن یا مبتلا به چاقی تایید کرد. ویگووی نام تجاری داروی سما‌گلوتاید است که قبلا برای درمان چاقی تایید شده بود. 
داروی کاهش وزن ویگووی؛ سربلند در کاهش خطر حمله قلبی و سکته مغزی

ام‌اچ‌آرای (MHRA)، سازمان تنظیم قوانین داروها و محصولات مراقبت بهداشتی بریتانیا، اکنون اجازه داده است که این دارو برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی در افراد مبتلا به چاقی استفاده شود.

ویگووی اولین داروی کاهش وزن است که در بریتانیا به عنوان روش پیشگیرانه برای «بیماری‌های قلبی‌عروقی قبلا تشخیص‌داده‌شده» تاییدیه گرفته است. 

بر این اساس، این دارو را می‌توان برای افرادی که شاخص توده بدنی (بی‌ام‌آی) ۲۷ یا بالاتر دارند و بیماری قلبی‌عروقی‌ آن‌ها پیش‌تر تشخیص داده‌ شده است، تجویز کرد.

ویگووی که محصول شرکت داروسازی نوو نوردیسک است، معمولا از طریق ایجاد حس سیری و کاهش اشتها موثر واقع می‌شود. این دارو از طریق الگوبرداری از هورمون جی‌ال‌پی‌‌ــ۱ که در تنظیم سطح قند خون و افزایش ترشح انسولین تاثیر می‌گذارد، عمل می‌کند و مقدار گلوکز یا قندی را که کبد تولید می‌کند، کاهش می‌دهد.

با کاهش میزان قند تولید‌شده، سرعت هضم غذا کاهش می‌یابد. 

 


کاهش خطر حمله قلبی یا سکته مغزی به یک‌پنجم
به گزارش اسکای‌نیوز، این تاییدیه نتیجه کارآزمایی جدید روی ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر است که نشان داد که تزریق یک‌بار در هفته این دارو تا پنج سال می‌تواند خطر یک مشکل قلبی‌عروقی جدی مانند حمله قلبی یا سکته مغزی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. 

با آنکه موسسه ملی بهداشت و مراقبت عالی بریتانیا (NICE) هنوز این روش درمانی را تایید نکرده، پروفسور سر استفان پاویس، مدیر پزشکی سازمان بهداشت و درمان ملی انگلستان (NHS) می‌گوید حس خوبی دارد و امیدوار است که این درمان بتواند از حملات قلبی و سکته‌ها جلوگیری کند و به تعداد بیشتری از مردم برای یک زندگی سالم فرصت دهد.

شرلی هوپر از ام‌اچ‌آرای هم این اقدام را «گامی مهم و روبه‌جلو» در مقابله با عواقب جدی چاقی برای سلامتی می‌داند و می‌گوید اطمینان دارد که «استانداردهای نظارتی مناسب ایمنی، کیفیت و اثربخشی» رعایت شده‌اند.

 در مورد تامین دارو قبلا چالش‌‌هایی وجود داشت. به طوری که نوو نوردیسک اوایل سال ۲۰۲۴ هشدار داد برای عرضه دارو محدودیت‌هایی دارد و در تامین تقاضا برای این دارو، بر افرادی به آن «نیاز بیشتر و مداوم» دارند، تمرکز خواهد کرد.       
کد مطلب: 79976
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام