يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۰

طولانی‌تر شدن طول روز در کرهٔ زمین

ایتنا - زمین در حال نوسان است و روزها در حال طولانی‌تر شدن هستند. مقصر؟ انسان‌ها.
طولانی‌تر شدن طول روز در کرهٔ زمین
این تصویر از سیاره زمین در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۹ گرفته شده است. دوربین تصویربرداری چند رنگی زمین (EPIC) که متعلق به ناسا و بر روی فضاپیمای DSCOVR NOAA قرار دارد، روزانه تصاویری از زمین را از فاصله نزدیک به 1.6 میلیون کیلومتر ارسال می‌کند.

به گزارش ایتنا و به نقل از اسپیس، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طول روزهای زمین و نحوه قرارگیری سیاره ما دارد از تعادل خارج می‌شود؛ زیرا تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی به طور مداوم چرخش زمین را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

گفته می‌شود با اینکه این تغییرات در ابتدا برای ما قابل مشاهده نخواهند بود، اما ممکن است عواقب جدی به دنبال داشته باشند، از جمله ایجاد اختلال در سفرهای فضایی و تغییر در هسته داخلی سیاره، که دانشمندان درباره آن هشدار می‌دهند.

هر روز روی کره زمین نزدزک یه ۸۶٬۴۰۰ ثانیه طول می‌کشد. اما زمان دقیق چرخش کامل زمین ممکن است هر سال به دلیل عوامل مختلفی مانند حرکات صفحات تکتونیکی، تغییرات در چرخش هسته داخلی و کشش گرانشی ماه، به مقدار بسیار کمی تغییر کند.

با این حال، تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند طول روز را تغییر دهد و دانشمندان به تازگی درک کرده‌اند که این تغییرات بر چرخش سیاره ما در سال‌های آینده تأثیر خواهد گذاشت.

در چند دهه گذشته، نرخ ذوب یخ از مناطق قطبی زمین، به ویژه گرینلند و قطب جنوب، به سرعت افزایش یافته است که ناشی از گرم شدن کره زمین است و همین مسئله منجر به افزایش سطح دریاها شده است. بیشتر این آب اضافی در نزدیکی خط استوا جمع شده و باعث می‌شود سیاره ما کمی در میانه خود حالت برآمده پیدا کند.

این موضوع باعث کاهش سرعت چرخش سیاره می‌شود، زیرا وزن بیشتری به دورتر از مرکز سیاره توزیع می‌گردد؛ درست مثل وقتی که اسکیت‌بازان دستانشان را از بدن دور می‌کنند، سرعتشان کاهش می‌یابد.

در مطالعه جدیدی که در تاریخ ۱۵ ژوئیه در نشریه PNAS منتشر شد، محققان از یک برنامه پیشرفته هوش مصنوعی استفاده کردند که داده‌های واقعی را با قوانین فیزیک ترکیب می‌کند تا پیش‌بینی کند چرخش سیاره در طول زمان چگونه تغییر خواهد کرد.

نتایج این تحقیق از یک مطالعه مشابه که در ماه مارس منتشر شده بود، حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که روزهای زمین در آینده طولانی‌تر خواهند شد.

همین گروه پژوهشی که مقاله جدید را نوشته است، مطالعه دیگری را نیز منتشر کرد که در تاریخ ۱۲ ژوئیه در نشریه Nature Geoscience به چاپ رسید. این مطالعه نشان داد که افزایش آب در نزدیکی خط استوا باعث حرکت محور چرخش زمین شده است. این موضوع باعث می‌شود که قطب‌های مغناطیسی هر سال بیشتر از محور خود نوسان کنند.

دانشمندان قبلاً متوجه شده بودند که این اثر احتمالاً حداقل در سه دهه گذشته در حال وقوع بوده است. با این حال، مطالعه جدید نشان می‌دهد که محور چرخش حتی بیشتر از آنچه که مطالعات قبلی پیش‌بینی کرده بودند، از موقعیت فعلی خود حرکت خواهد کرد.

بندیکت سویا، یک ژئودزیست از دانشگاه ETH زوریخ سوئیس و یکی از نویسندگان این دو مطالعه، در بیانیه‌ای گفت: «ما انسان‌ها نسبت به آنچه که تصور می‌کنیم، تأثیر بیشتری بر سیاره‌مان داریم». او افزود: «این مسئله به طور طبیعی مسئولیت بزرگی را برای آینده سیاره‌مان بر عهده ما می‌گذارد».

قطب‌های مغناطیسی زمین (آبی) به زودی شروع به نوسان حول محور چرخش سیاره (زرد) خواهند کرد، زیرا این محور به دلیل تغییرات اقلیمی شروع به حرکت می‌کند.

گفتنی است همیشه روی کره زمین، طول روز در حال نوسان بوده است. نزدیک به یک میلیارد سال پیش، سیاره ما احتمالاً تنها ۱۹ ساعت برای یک دور کامل چرخش نیاز داشت و سپس کندتر شد و به ۲۴ ساعتی که امروز تجربه می‌کنیم، رسید.