۰
plusresetminus
جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۱۱
با تلاش پژوهشگران آکسفورد ساخته شد:

ماده جدید جاذب نور که می‌تواند اشیاء روزمره را به پنل‌های خورشیدی تبدیل کند

ایتنا - این رویکرد جدید به فناوری انرژی خورشیدی همچنین می‌تواند هزینه انرژی خورشیدی را کاهش دهد. این ماده را، به دلیل نازکی و انعطاف‌پذیری، می‌توان تقریباً بر روی هر سطحی اعمال کرد.
ماده جدید جاذب نور که می‌تواند اشیاء روزمره را به پنل‌های خورشیدی تبدیل کند
دانشمندان دانشگاه آکسفورد ممکن است یکی از بزرگترین موانع گسترش دسترسی به انرژی خورشیدی را حل کرده باشند.
 
به گزارش ایتنا و به نقل از انگجت، دانشمندان دپارتمان فیزیک این دانشگاه، یک لایه بسیار نازک از ماده ساخته‌اند که می‌توان آن را به جای پنل‌های خورشیدی حجیم مبتنی بر سیلیکون به قسمت بیرونی اشیائی که دسترسی به نور خورشید دارند اعمال کرد.
 
این غشای فوق‌نازک و انعطاف‌پذیر با پشته‌سازی لایه‌هایی از لایه‌های جاذب نور پروسکایت (perovskite) با ضخامت بیش از یک میکرون ساخته شده است. طبق بیانیه منتشر شده توسط دانشگاه آکسفورد، این ماده جدید همچنین 150 برابر نازک‌تر از ویفر سیلیکونی متداول است و می‌تواند 5 درصد بازده انرژی بیشتری نسبت به فتوولتائیک‌های تک‌لایه سیلیکونی متداول فراهم بیاورد.
 
دکتر شایفنگ هو، پژوهشگر فوق‌دکتری در بخش فیزیک آکسفورد، می‌گوید که او معتقد است «این رویکرد می‌تواند دستگاه‌های فتوولتائیک را قادر به دستیابی به راندمان بسیار بیشتر، فراتر از ۴۵ درصد، کند».
 

این رویکرد جدید به فناوری انرژی خورشیدی همچنین می‌تواند هزینه انرژی خورشیدی را کاهش دهد. این ماده را، به دلیل نازکی و انعطاف‌پذیری، می‌توان تقریباً بر روی هر سطحی اعمال کرد. به این ترتیب، هزینه ساخت و نصب و راه‌اندازی کاهش می‌یابد و امکان افزایش تعداد مزرعه‌های انرژی خورشیدی که انرژی پایدارتری تولید می‌کنند، فراهم می‌آید.
 
با این حال، این فناوری هنوز در مرحله تحقیقاتی است و این دانشگاه به میزان پایداری طولانی‌مدت پانل‌های پروسکایت جدید اشاره‌ای نکرده است. به گفته وزارت انرژی ایالات متحده، افزایش راندمان انرژی خورشیدی از 6 به 27 درصد در پنج سال یک شاهکار چشمگیر است اما پایداری آن در مقایسه با فناوری فتوولتائیک همیشه محدود بوده است. همچنین نتایج مطالعه‌ای که در سال 2016 در مجله علمی Solar Energy Materials and Solar Cells ارائه شد گویای آن بود که پروسکایت می‌تواند «تولید انرژی کارآمد و کم‌هزینه» را امکانپذیر سازد اما به دلیل حساسیت به رطوبت «پایداری ضعیفی» نیز دارد.
 
انرژی خورشیدی در یک دهه گذشته به یک گزینه ارزان‌تر برای تولید برق تبدیل شده است. بنا بر اعلام Global Change Data Lab، هزینه فناوری فتوولتائیک خورشیدی در 10 سال گذشته 90 درصد کاهش یافته است.
کد مطلب: 80297
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام