۰
plusresetminus
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۰

جان شولمن، یکی از بنیان‌گذاران اوپن‌ای‌آی به استارتاپ رقیب پیوست

ایتنا - جان شولمن، که ساخت چت‌جی‌پی‌تی را سرپرستی می‌کرد، اعلام کرد که از اوپن‌ای‌آی استعفا می‌کند تا به رقیب این شرکت، استارتاپ هوش مصنوعی آنتروپیک، بپیوندد.
جان شولمن، یکی از بنیان‌گذاران اوپن‌ای‌آی به استارتاپ رقیب پیوست

شولمن، که در کنار سم آلتمن و ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران اوپن‌ای‌آی در سال ۲۰۱۶ بود، گفت که تصمیمش برای ترک این شرکت هوش مصنوعی به‌دلیل تمایل او برای تمرکز بر هم‌ترازی هوش مصنوعی بوده است - (هم‌ترازی اصطلاحی است که به تلاش برای اطمینان از هم‌راستایی اهداف سیستم هوش مصنوعی با اخلاقیات و منافع انسانی اشاره دارد.)

او شب دوشنبه در پستی طولانی در اکس (توییتر سابق) نوشت: «تصمیم گرفته‌ام این هدف را در آنتروپیک دنبال کنم، جایی که بر این باورم می‌توانم چشم‌انداز جدیدی به دست آورم و در کنار افرادی پژوهش کنم که به موضوعاتی که بیشترین علاقه را به آن‌ها دارم اشتغال دارند.»

«واضح بگویم، من به‌دلیل حمایت نکردن از پژوهش‌های هم‌‌ترازی در اوپن‌ای‌آی، از این شرکت نمی‌روم. برعکس، مدیران این شرکت به سرمایه‌گذاری در این حوزه بسیار متعهد بوده‌اند. تصمیم من یک تصمیم شخصیاست و براساس اینکه چگونه می‌خواهم تلاشم را در مرحله بعدی زندگی حرفه‌ای‌ام متمرکز کنم.»

شولمن که سرپرستی توسعه چت‌بات مشهور چت‌جی‌پی‌تی را، که پس از ارائه در سال ۲۰۲۲ به‌سرعت به پربازدیدترین اپلیکیشن بدل شد و علاقه بسیاری را در این حوزه برانگیخت، برعهده داشت گفت: «بی‌نهایت سپاسگزارم که فرصت مشارکت در چنین برهه مهمی از تاریخ را داشته‌ام.»

 

سم آلتمن، مدیرعامل اوپن‌ای‌آی، از شولمن به خاطر فعالیت‌هایش تشکر کرد و در پستی در شبکه اجتماعی اکس او را «پژوهشگری نابغه و متفکری عمیق درباره این محصول و جامعه» خواند.

خبر جدایی او در حالی منتشر شد که گرگ بروکمن، رییس اوپن‌ای‌آی و یکی دیگر از بنیان‌گذاران این شرکت، اعلام کرد که تا پایان سال به مرخصی می‌رود تا پیش از پی‌گیری و ادامه هدفش در این شرکت برای ایجاد هوش عمومی مصنوعی ایمن که بتواند با هوش انسانی رقابت کند «استراحت» کند.

اوایل سال جاری، ایلیا ساتسکیور نیز، که دانشمند ارشد این شرکت است، پس از نزدیک به یک دهه فعالیت در اوپن‌ای‌آی، شرکت را ترک کرد تا بر پروژه‌های دیگری تمرکز کند. هم‌زمان پیتر دنگ مدیر تولید نیز تنها یک سال پس از پیوستن به این شرکت از آن جا رفت.

این جدایی‌ها و مرخصی‌ها به این معنی است که تنها دو نفر از ۱۱ بنیان‌گذار اوپن‌ای‌آی در این شرکت باقی مانده‌اند: سم آلتمن و دانشمند کامپیوتر وویچک زارمبا.
کد مطلب: 80302
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام