۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۴۵

سلول‌های مغز در خواب بازنشانی می‌شوند و برای خاطرات فردا آماده می‌شوند

ایتنا - یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که خواب خوب شبانه برای کمک به افراد در ایجاد خاطرات جدید بسیار مهم است.
سلول‌های مغز در خواب بازنشانی می‌شوند و برای خاطرات فردا آماده می‌شوند


طبق گزارشی که در تاریخ 15 آگوست در نشریه Science منتشر شده، نورون‌هایی که در طول روز خاطرات جدیدی را ثبت می‌کنند، هنگام خواب دوباره تنظیم می‌شوند.

آزاهارا اولیوا، استادیار عصب‌بیولوژی و رفتار در دانشگاه کورنل، در نیویورک، گفت: «این مکانیسم به مغز اجازه می‌دهد تا از همان منابع و همان نورون‌ها، برای یادگیری جدید در روز بعد دوباره استفاده کند.
این فرآیند در هیپوکامپ، ناحیه‌ای از مغز که برای توانایی انسان در خلق خاطرات حیاتی است، اتفاق می‌افتد.

یادگیری چیزی یا درگیر شدن در یک تجربه جدید، نورون‌های هیپوکامپ را فعال می‌کند و آن رویدادها را به عنوان خاطرات ذخیره می‌کند.

همان نورون‌ها بعداً همان الگوی فعالیت را در هنگام خواب تکرار می‌کنند و خاطرات روز را در ناحیه بزرگ‌تری به نام قشر مغز منتقل می‌کنند.

اما سوالی که برای محققان ایجاد شده بود این بود که چه چیزی نورون‌های هیپوکامپ را پر نمی‌کند و در نتیجه از یادگیری جدید جلوگیری می‌کند.

الکترودهای کاشته شده در هیپوکامپ موش‌ها توضیحی بالقوه ارائه کرد.

محققان دریافتند که نورون‌هایی که خاطرات روز را ثبت کرده‌اند، پس از وارد کردن آخرین خاطرات به قشر مغز، دوباره تنظیم می‌شوند.

 

به گفته محققان، دو ناحیه هیپوکامپ که خاطرات را ثبت می‌کنند، CA1 و CA3، به نظر می‌رسد در طول خواب، تحت هدایت ناحیه سومی به نام CA2 تنظیم مجدد شوند.

اولیوا توضیح می‌دهد: «ما متوجه شدیم که حالت‌های هیپوکامپ دیگری نیز در هنگام خواب رخ می‌دهند. همه‌چیز در خاموشی رخ داد. نواحی CA1 و CA3 که بسیار فعال بودند ناگهان ساکت شدند. این مرحله در واقع یک تنظیم مجدد حافظه است و این حالت توسط ناحیه میانی، CA2 ایجاد می‌شود.

به گفته محققان، مشخص شد که مغز دارای مدارهای موازی است که توسط دو نوع نورون تنظیم می‌شود. شبکه‌ای از مدارها حافظه را تنظیم می‌کند و دیگری امکان تنظیم مجدد حافظه را فراهم می‌کند.

این درک جدید می‌تواند به محققان کمک کند تا ابزارهایی برای تقویت حافظه، با دستکاری مکانیسم‌های تثبیت حافظه، بیابند.

این یافته ها همچنین می تواند پایه و اساس راه‌های جدیدی برای درمان مشکلات ناشی از خاطرات ناخواسته، مانند اختلال اضطراب پس از سانحه (PTSD) یا رفع اختلالات حافظه مانند بیماری آلزایمر باشد.

اما به گفته محققان، به طور کلی، این یافته‌ها به توضیح اینکه چرا خواب برای سلامت مغز همه حیوانات بسیار مهم است کمک می‌کند.

اولیوا گفت: این امر نشان می‌دهد که حافظه یک فرآیند پویا است.
کد مطلب: 80357
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام