۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۳

اگر فشار خون را کنترل نکنید آلزایمر می‌گیرید

ایتنا - پژوهشگران در مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند که افراد ۶۰ ساله و بالاتر مبتلا به فشار خون بالای درمان نشده، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند.
اگر فشار خون را کنترل نکنید آلزایمر می‌گیرید

این یافته‌ها که در مجله Neurology منتشر شده، ارتباطی بین فشار خون بالای درمان نشده و آلزایمر را نشان می‌دهد، اما لزوماً رابطه علت و معلولی را ثابت نمی‌کند.

محققان معتقدند فشار خون بالا می‌تواند به رگ‌های خونی مغز آسیب برساند و جریان خون و اکسیژن‌رسانی به سلول‌های مغزی را کاهش دهد. این امر می‌تواند در طول زمان منجر به مرگ سلول‌های عصبی و توسعه زوال عقل عروقی شود که اغلب همراه با بیماری آلزایمر دیده می‌شود.

در این مطالعه، محققان ۳۱۲۵۰ نفر با میانگین سنی ۷۲ سال را از ۱۴ کشور مختلف مورد بررسی قرار دادند. شرکت‌کنندگان به طور متوسط 4 سال پیگیری شدند و در این مدت، ۱۴۱۵ نفر به بیماری آلزایمر مبتلا شدند.

نتایج نشان داد که افراد مبتلا به فشار خون بالای درمان نشده، ۳۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر نسبت به افراد بدون فشار خون بالا قرار دارند. همچنین، این افراد ۴۲ درصد بیشتر از کسانی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند، در معرض خطر آلزایمر هستند.

محققان دریافتند که مصرف داروهای فشار خون با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر مرتبط است. این یافته‌ها اهمیت درمان فشار خون بالا را در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر نشان می‌دهد.

فشار خون بالا می‌تواند به چندین طریق بر مغز تأثیر بگذارد. این عارضه می‌تواند به تجمع پروتئین بتا آمیلوئید، که از ویژگی‌های اصلی بیماری آلزایمر است، کمک کند. همچنین، فشار خون بالا می‌تواند منجر به التهاب مزمن شود که به نوبه خود می‌تواند به آسیب بیشتر سلول‌های مغزی و توسعه بیماری‌های عصبی تخریب‌کننده مانند آلزایمر کمک کند.

با این حال، این مطالعه محدودیت‌هایی نیز داشت. تعاریف فشار خون بالا در مناطق مختلف متفاوت بود که می‌تواند منجر به ناسازگاری‌های احتمالی در تشخیص شود.
کد مطلب: 80388
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام