۰
plusresetminus
يکشنبه ۴ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۱

همه‌چیز درباره سندرم ساختمان بیمار؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

ایتنا - این مقاله به بررسی چیستی سندرم ساختمان بیمار، علل آن، علائمی که باید مراقب آنها بود، نحوه تشخیص و درمان‌های موجود می‌پردازد.
همه‌چیز درباره سندرم ساختمان بیمار؛ علل، علائم، تشخیص و درمان

سندرم ساختمان بیمار (SBS) می‌تواند باعث شود که در هنگام حضور در یک ساختمان خاص احساس ناخوشایندی داشته باشید، اما در هنگام خروج حس و حالتان بهتر شود.

این سندرم بر بسیاری از محل‌های کار تأثیر می‌گذارد، با نرخ بالایی در دفاتر، آزمایشگاه‌های دانشگاه و ساختمان‌های اداری، که آن را به یک نگرانی بهداشت محیطی تبدیل می‌کند. اما تحقیقات اخیر در مورد این موضوع اندک است و مطالعات موجود می تواند از برخی به روز رسانی ها استفاده کند.

این مقاله به بررسی چیستی سندرم ساختمان بیمار، علل آن، علائمی که باید مراقب آنها بود، نحوه تشخیص و درمان‌های موجود می‌پردازد.

سندرم ساختمان بیمار چیست؟
به گفته سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS)، سندرم ساختمان بیمار اصطلاحی برای موقعیت‌هایی است که در آن  افراد در یک ساختمان مشکلات سلامتی را تجربه می‌کنند  که به نظر می‌رسد با زمان سپری شده در آن مکان خاص مرتبط است، اگرچه هیچ بیماری یا علت خاصی را نمی‌توان مشخص کرد. شکایات می‌توانند در یک منطقه موضعی یا در کل ساختمان پخش شوند.

در مقابل، اصطلاح "بیماری مربوط به ساختمان" زمانی استفاده می شود که بیماری های قابل تشخیص مستقیماً با آلاینده های موجود در هوا در ساختمان مرتبط باشند. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال 1984 گزارش داد که تا 30 درصد از ساختمان های جدید و بازسازی شده در سراسر جهان ممکن است با شکایت بیش از حد کیفیت هوای داخلی مواجه شوند.

اغلب، این مسائل موقتی هستند. اما آنها در ساختمان هایی که نگهداری یا طراحی ضعیفی دارند ادامه می یابند. مشکلات هوای داخل خانه نیز می تواند از فعالیت های سرنشینان ناشی شود.

 


علل سندرم ساختمان بیمار 
طبق گفته اداره بهداشت عمومی شهرستان لس آنجلس، تهویه ناکافی عامل مهمی در SBS است زیرا  کیفیت هوای داخل خانه را به خطر می اندازد . خطر ابتلا به بیماری های معلق در هوا، مانند آنفولانزا، زمانی افزایش می یابد که هوای بیرون به اندازه کافی وجود نداشته باشد. علاوه بر این، عوامل مختلفی می توانند بر کیفیت هوای اداری تأثیر بگذارند:

فعالیت‌های ساکنین:  اعمال افراد در داخل ساختمان، مانند سیگار کشیدن، می‌تواند مواد مضر را منتشر کند. دود تنباکوی محیطی حاوی آلاینده های سمی هوا است.

عوامل تمیز کننده:  استفاده از محصولات پاک کننده می‌تواند ترکیبات آلی فرار (VOCs) مانند تولوئن و بنزن را آزاد کند که بر کیفیت هوا تأثیر می‌گذارد.

اثاثیه:  مصالح ساختمانی و مبلمان می‌توانند آلاینده‌ها را منتشر کنند. فرش و محصولات چوبی تولیدی می‌توانند فرمالدئید را آزاد کنند.

تجهیزات اداری: وسایل الکترونیکی مانند رایانه‌ها و دستگاه‌های فتوکپی می‌توانند آلاینده‌هایی مانند ازن تولید کنند که بر کیفیت هوای داخل خانه تأثیر می‌گذارد.

علائم سندرم ساختمان بیمار
طبق مقاله‌ای از دکتر ادوارد هوروات، مدیر بهداشت حرفه‌ای در بخش داخلی عمومی در کلینیک کلیولند در اوهایو، افرادی که تحت تأثیر SBS قرار می‌گیرند معمولاً  طیف وسیعی از علائم غیراختصاصی را تجربه می‌کنند. علائم اغلب به پنج دسته عمده تقسیم می‌شوند:

سیستم عصبی مرکزی و علائم روانپزشکی:  این علائم ممکن است شامل خستگی، مشکلات حافظه یا مشکل در تمرکز باشد.

سوزش چشم، بینی و گلو:  علائم می‌تواند به صورت خشکی، سوزش چشم، گرفتگی صدا و تحریک پوست ظاهر شود.

علائم نوروتوکسیک:  افراد ممکن است دچار خستگی، بی‌حالی، کاهش حافظه یا مشکل در تمرکز شوند.

سردرد و سرگیجه:  سردردهای مکرر و حملات سرگیجه می‌تواند نشان دهنده SBS باشد.

شکایات از تهوع نسبت به بو یا مزه:  بوها یا طعم های نامطبوع و همچنین تغییر در حساسیت می‌تواند از جمله علائم این سندرم باشد.

افراد همچنین ممکن است واکنش‌های غیراختصاصی مانند ناراحتی قفسه سینه، علائم شبه آسم و موارد دیگر را گزارش کنند که SBS را به یک وضعیت پیچیده با علائم متنوع تبدیل می‌کند.

 

سندرم ساختمان بیمار چگونه تشخیص داده می شود؟
تشخیص SBS می‌تواند چالش برانگیز باشد، زیرا علائم آن مختص یک فضای خاص است و اغلب شبیه علائم سایر مسائل سلامتی است. ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از فرآیند حذف برای تعیین اینکه آیا SBS علت است یا خیر استفاده می‌کنند.

آنها در مورد سبک زندگی، کار، محیط خانه و فراوانی علائم شما پرس و جو خواهند کرد. آزمایش‌هایی مانند ارزیابی آلرژی، ممکن است برای تشخیص در نظر گرفته شوند.

هنگامی که SBS به عنوان بیماری احتمالی شناسایی شد، درمان آغاز می‌شود. این ارزیابی کامل به اطمینان از تشخیص دقیق و مراقبت مناسب کمک می‌کند.

درمان سندرم ساختمان بیمار
سرویس سلامت ملی بریتانیا (NHS) چندین  مرحله را برای کاهش علائم SBS پیشنهاد می‌کند‌:

بهبود سیستم تهویه:  در صورت امکان، پنجره‌ها را برای افزایش جریان هوا باز کنید.

دمای ثابت را حفظ کنید:  ترموستات را روی 66 درجه فارنهایت تنظیم کنید و از تغییر مکرر تنظیمات  خودداری کنید.

کاهش استرس:  راه‌هایی برای کاهش استرس بیابید که می‌تواند علائم SBS را کمتر کند.

شکستگی صفحه نمایش:  اگر به طور منظم از رایانه استفاده می‌کنید، استراحت‌های به موقع را فراموش نکنید. به چشمان خود استراحت دهید و عوارض مربوط به صفحه نمایش را کاهش دهید.

 هوای تازه:  بهتر است برای استنشاق هوای تازه در زمان ناهار بیرون بروید تا بویایی خود را تازه کرده و حال خود را بهبود ببخشید.

سندرم ساختمان بیمار (SBS) درمان خاصی ندارد. رویکرد اولیه، اجتناب یا از بین بردن علل ریشه‌ای است که می‌تواند علائم را کاهش دهد. با این حال، زمانی که این امر امکان‌پذیر نباشد، درمان‌ها بر مدیریت علائم متمرکز هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تسکین درد:  داروهایی برای کنترل درد و درد.

اضطراب و خواب:  داروهای کوتاه مدت برای رفع اضطراب و بهبود خواب.

کنترل تهوع:  داروهای ضد تهوع برای کاهش احساس تهوع. هدف این درمان‌ها افزایش راحتی و رفاه برای افرادی است که علائم این سندرم را تجربه می‌کنند.

زندگی با سندرم ساختمان بیمار
کارگران و کارمندان اغلب در مورد اثرات طولانی مدت بودن در یک ساختمان با سندرم ساختمان بیمار نگران هستند. با این حال، شواهد قطعی وجود ندارد که SBS را با شرایط پزشکی مزمن مرتبط کند.

به طور معمول، علائم این سندرم باید بلافاصله پس از خروج از ساختمان مشکل ساز بهبود یابد. اگر اقداماتی برای بهبود محیط داخلی انجام شود یا اگر دیگر در آن فضا نباشید، چشم انداز بهبود علائم سندرم مثبت است. اما در برخی موارد شدیدتر، برای کاهش مواجهه طولانی مدت، شاید لازم باشد مدتی به صورت نیمه وقت یا تمام وقت دورکاری کنید.

رسیدگی به کیفیت هوا و مشکلات ساختمان با مدیر یا صاحبخانه نیز می تواند به از بین بردن علائم برای کارکنان آسیب دیده کمک کند.
کد مطلب: 80466
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام