۰
plusresetminus
شنبه ۱۰ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۸

مخزن سپتیک چیست

سپتیک تانک چیست چه و کاربردی دارد؟ مخزن سپتیک چه انواعی داشته و چگونه کار می‌کند؟ چطور حجم مخزن سپتیک را اندازه بگیریم؟ سپتیک تانک سیستمی است که فرآیند انتقال و ذخیره فاضلاب را آسان کرده و اصولا در مناطق روستایی و نواحی بدون دسترسی به فاضلاب شهری کاربرد بالایی از خود نشان می‌دهد.
مخزن سپتیک چیست
---------------- رپورتاژ آگهی -----------------


سپتیک تانک چیست چه و کاربردی دارد؟ مخزن سپتیک چه انواعی داشته و چگونه کار می‌کند؟ چطور حجم مخزن سپتیک را اندازه بگیریم؟ سپتیک تانک سیستمی است که فرآیند انتقال و ذخیره فاضلاب را آسان کرده و اصولا در مناطق روستایی و نواحی بدون دسترسی به فاضلاب شهری کاربرد بالایی از خود نشان می‌دهد. با بهرمندی از آخرین فناوری‌ها و توجه به سیستم طبیعت شرایطی را به وجود آورده تا فاضلاب حمام، لباسشویی و ... را به بهترین نحو تصفیه کنید. مخزن سپتیک مواد شناوری چون روغن یا متریال جامد را از فاضلاب جدا کرده و مواد آلی را نیز هضم می‌کند. جالب است بدانید که این سیستم در بهترین حالت خود توانسته میزان آلودگی را حدود 60% درصد کاهش دهد. نقش اصلی گند انبار این است که تمامی جامدات در هنگام ورود به دستگاه را گرفته و مایعی بد بو و کدر تحویل دهد که آلودگی کمتری دارد.
 

انواع سپتیک تانک


سپتیک تانک انواع مختلفی دارد که با در نظر گرفتن شرایط محیطی می‌توانید به راحتی از آن در روستاها و فضاهایی که دارای سیستم فاضلاب نیستند بهرمند شوید. از جمله انواع این سیستم به شرح زیر تعریف می‌شوند:
 

سپتیک تانک فولادی


سپتیک تانک فولادی از مقاومت بالایی برخوردار است و در برابر فشار و ضربه بهترین گزینه در نظر گرفته می‌شود، در برابر نیروهای خارجی و تغییرات دمایی مقاوم عمل کرده و به دلیل اینکه دارای پوشش مناسب و ضد زنگ است توانسته طول عمر بالایی داشته باشد. قابلیت شکل پذیری مناسبی داشته به همین دلیل در فرم و ابعاد مختلف تولید و در دسترس قرار گرفته است تا خریداران بر اساس نیاز خود آن را به راحتی خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهند. از جمله نکات مثبتی که در مورد این محصول فلزی وجود دارد را باید مقاومت در برابر زلزله در نظر بگیریم. در صنایع مختلف چون صنعت غذا و دارو کاربردی عمل کرده است.
 

سپتیک تانک پلاستیکی


از جمله Septic tank که این روزها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته را باید مخزن سپتیک پلاستیکی در نظر بگیریم که قیمت مناسبی داشته و دوام بالایی دارد. به دلیل اینکه در برابر عوامل محیطی و واکنش شیمیایی مقاوم است توانسته طول عمر بالایی داشته باشد و تا 50 سال نیز قابل استفاده است. وزنی سبک دارد به همین دلیل به راحتی حمل و نقل و جابجا می‌شود. خاصیت ارتجاعی داشته و توانسته در برابر ضربه به خوبی مقاومت بالایی نشان دهد. این محصول در برابر حرارت و نور خورشید دوام کمی داشته و به دلیل تکنولوژی ساخت هزینه مناسبی دارد.
 

سپتیک تانک بتنی

 
سپتیک تانک بتنی

گند انبار بتنی از جمله رایج‌ترین گزینه‌ها برای تصفیه فاضلاب صنعتی و خانگی است که به خوبی عایق بندی شده به همین دلیل از نفوذ رطوبت جلوگیری کرده و به سبب پایداری بالایی که دارد با محیط زیست سازگار بوده و به مرور زمان تجزیه نمی‌شود. هزینه‌ای مقرون به صرفه داشته و قابلیت سفارشی کردن را برای مشتری به وجود آورده است، تنها نکته منفی که در مورد این محصول وجود دارد را باید وزن سنگین آن در نظر بگیریم.
 

سپتیک تانک فایبرگلاس


سپتیک تانک فایبرگلاس ساختاری منسجم و با کیفیت داشته و در برابر نفوذ رطوبت مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهد به همین دلیل برای استفاده در آب و هوای مختلف گزینه مناسبی بوده و مقاومت بالایی در برابر واکنش‌های شیمیایی و ماورابنفش نشان دهد. از این سیستم به عنوان مقاوم‌ترین نوع مخزن septic یاد می‌شود. وزنی سبک داشته و به دلیل ساختار هندسی که دارد نصب بسیار آسانی دارد. برای مناطق با دسترسی محدود مناسب بوده و در پروژه‌های ساختمانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

عملکرد سپتیک تانک


سپتیک تانک به طور مکانیکی و بیولوژیکی عمل کرده و بدین ترتیب مواد آلی و جامد فاضلاب را تصفیه و جدا می‌کند. عملکرد این دستگاه به این شکل است که فاضلات دفع شده از طریق لوله‌ها وارد مخزن شده و به سبب اینکه سرعت جریان کم است مواد سنگین ته نشین می‌شوند، سپس باکتری‌های بی هوازی فعال شده و مواد آلی موجود در فاضلاب تجزیه می‌شود. جالب است بدانید که این نوع باکتری‌ها با تجزیه مواد آلی انرژی مورد نیاز خود را بدست آورده و بدین ترتیب فاضلاب را احیا می‌کنند. در نهایت فاضلاب به شکل مواد آلی ناپایدار تجزیه شده و فاضلاب موجود به شکل پساب تبدیل می‌شود. این سیستم اجزای گوناگونی دارد که از مهمترین آن‌ها باید به مخزن ورودی، لوله ورودی، لوله خروجی، لوله تهویه و مخزن خروجی اشاره داشته باشیم.
 

کاربرد سپتیک تانک

 
کاربرد سپتیک تانک

Septic tank آلاینده‌ها را کاهش داده و به همین دلیل از محیط زیست محافظت می‌کند، به حفظ منابع آبی یاری رسانده و شرایطی را به وجود می‌آورد تا چاه‌های آب دچار آلودگی نشوند. از انتشار بوهای نامطبوع جلوگیری کرده و همچنین هزینه تصفیه فاضلاب را کاهش داده است. بر این اساس توانسته کاربرد زیادی از خود نشان دهد، از جمله مهمترین کاربردهای آن باید به موارد زیر اشاره داشته باشیم:
   1- مخزن گند انبار برای استفاده در مناطق مسکونی گزینه‌ی ایده‌آلی است که به تصفیه فاضلاب خانگی می‌پردازد و آلودگی‌ها را جدا می‌کند.
   2- در فضاهای تجاری و اداری نیز گزینه مناسبی است و در ساختمان‌های اداری، هتل و رستوران کاربردی در نظر گرفته شده است.
   3- جالب است بدانید که سپتیک تانک توانسته در کارگاه‌هایی با متراژ کوچک، کارخانه و محیط‌های صنعتی به خوبی فاضلاب صنعتی را تصفیه کند.
   4- همانطور که پیشتر اشاره کرد برای روستاهایی که به فاضلاب شهری دسترسی ندارند نیز گزینه مناسبی به حساب می‌آید که آلودگی را کاهش می‌دهد.
   5- برای مناطق تفریحی و کمپ‌ها گزینه مناسبی است که فاضلاب تولید شده را تصفیه کرده و میزان آلودگی را کاهش می‌دهد.
 

اجزا اصلی مخزن septic چیست


سپتیک تانک اجزای مختلفی دارد که هر کدام وظیفه‌ای مختص به خود را دارند، از جمله اجزای این دستگاه باید به موارد زیر اشاره کنیم.
   1- سیستم ورودی فاضلاب شامل یک لوله پلی اتیلن تک جداره یا دو جداره است که به طور سه راهی نصب می‌شود.
   2- بخش اول مخزن بیشترین حجم گند انبار را به خود اختصاص داده و قسمت زیادی از مواد جامد در آن رسوب می‌کنند.
   3- دیوار جدا کننده که از ورود لجن و چربی و روغن‌های شناور جلوگیری کرده و باعث زلال سازی می‌شود.
   4- مخزن زلال سازی حدود 33 درصد از حجم مخزن سپتیک را در بر گرفته که عمده رسوبات آن را لایه میکروارگانیسم تشکیل داده است.
   5- لوله خروج بیو گازهای تولید شده بر اثر فرآیندهای تصفیه هوازی را خارج می‌کند.
   6- سیستم خروجی که شامل سه راهی و لوله خروج بوده و در نهایت سیستم سیفون که به جهت جلوگیری از چربی از مخزن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

محاسبه حجم سپتیک تانک


یکی از نکات مهمی که باید در هنگام خرید گند انبار به آن دقت داشته باشید فضایی است که این سیستم اشغال می‌کند. بر این اساس باید ابعاد سیستم را دانسته و سپس حجم را محاسبه کنید. در صورتی که نمی‌دانید چه حجمی برای محل مورد نظر مناسب است بهتر است با کارشناسان این حوزه صحبت کرده و به طور تخصصی مشاوره دریافت کنید. به منظور بدست آوردن حجم مخزن سپتیک بهتر است به مراحل زیر دقت کنید:
   1- تعداد واحدهای مسکونی*میانگین تعداد خانوار* سرانه مصرف آب هر نفر در خانواده
   2- عدد حاصل را تقسیم بر 1000 کرده و بر 75% ضرب کرده و در نهایت آن را به علاوه رقم ثابت 4.5 کنید.
دقت داشته باشید که حداقل ظرفیت سپتیک تانک 4.5 متر مکعب بوده و در صورتی که از این رقم کمتر باشد لایه‌های فاضلابی را بر هم زده و باعث رشد ناقص باکتری‌های بی هوازی می‌شود و بدین ترتیب فاضلاب جامد به مایع تبدیل می‌شود.
همچین ضریب 75% نشان دهنده این است که تنها 25% از آب مصرف شده در ساختمان به ازای هر فرد وارد فاضلاب نشده و مصرف می‌شود به همین دلیل باید فقط هفتاد و پنج درصد آب استفاده شده را در فرمول را بکار بگیریم.
برای محاسبه دقیق حجم سپتیک تانک بهتر است به جداول زیر دقت داشته باشید.
 
 
قطر 1 1.2 1.4 1.6
طول 6.37 4.42 3.25 2.46
حجم 5  
 
قطر 1.4 1.6 1.8 2
طول 6.50 4.98 3.93 3.18
حجم 10  
  
قطر 1.6 1.8 2 2.2
طول 7.46 5.90 4.78 3.95
حجم 15  
 
قطر 1.6 1.8 2 2.2
طول 9.95 7.86 6.37 5.26
حجم 20  
  
قطر 1.8 2 2.2 2.5
طول 9.83 7.96 6.85 5.10
حجم 25  
 
قطر 1.8 2 2.2 2.5
طول 11.80 9.55 7.90 6.11
حجم 30  
 

در صورتی که به فرمول دسترسی نداشته و به دنبال تعیین ظرفیت سپتیک تانک هستید و نمی‌دانید که به طور معمول در فضاهای عمومی چقدر آب مورد استفاده قرار می‌گیرد در ابتدا با کارشناسان این حوزه صحبت کرده و مشاوره بگیرید، همچنین تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که در هر فضا چه میزان حجمی برای گند انبار نیاز دارد.
   - اردوگاه کوچک: 100 تا 200 لیتر فاضلاب در روز برای هر نفر
   - خانه مسکونی 160 تا 240 لیتر در روز برای هر نفر
   - مدارس شبانه روزی 300 تا 400 لیتر به ازای هر نفر در روز
   - بیمارستان‌ها: 600 تا 1000 لیتر در هر روز به ازای هر نفر
   - سینما و تئاتر: 20 لیتر در هر روز به ازای هر نفر
   - کارخنجات: 60 تا 140 لیتر هر روز برای هر نفر
   - هتل: 230 تا 285 لیتر در روز برای هر فرد
 

مراحل اجرای سپتیک تانک


اجرای سپتیک تانک فرآیندی تخصصی است که می‌بایست به طور فنی و تخصصی انجام شود، بر این اساس مراحل اجرا به صورت زیر تعریف می‌شوند.
 

طراحی و برنامه ریزی


در این مرحله می‌بایست محل مناسب برای نصب مخزن سپتیک انتخاب شود، بدین ترتیب کارشناسان باید شیب زمین، فاصله از ساختمان، چاه آب و منابع آبی دیگر را مورد بررسی قرار دهند. سپس با توجه به افراد ساکن در محل مورد نظر و مصرف میزان آب حجم مخزن را مشخص کنند. پس از آن نوبت به طراحی نقشه می‌رسد که در آن باید نقشه اجرایی که شامل تمامی پارامترها چون ابعاد، عمق و محل ورودی و خروجی داده‌ها است مشخص شود.
 

حفر چاه برای گند انبار


در مرحله بعد نوبت به حفر چاه است با در نظر گرفتن ظرفیت و ابعاد مخزن گودالی با طول و عرض مناسب حفر خواهد شد، در نهایت کارشناسان باید با توجه به نقشه کف گودال را کامل تراز کنند. گودال حفر شده می‌بایست به طور کاملا مسطح در اختیار قرار گیرد تا مخزن با شیب صفر در آن تعبیه شود.
 

نصب سپتیک تانک


مرحله سوم نوبت به نصب سپتیک است که در ابتدا با دقت بالا در داخل گودال قرار گرفته و سپس تمامی لوله‌های ورودی و خروجی به شکل تخصصی به تانک متصل خواهند شد. در نهایت در پوش سپتیک تانک محکم بسته شده و پس از قرار گیری تمامی قطعات کنار هم نوبت به پر کردن اطراف گند انبار می‌رسد.
 

پر کردن اطراف سپتیک تانک


در این مرحله با بهرمندی از خاک مناسب با توجه به متریال بکار رفته در سپتیک تانک خاک اطراف گند انبار را پر کرده و کاملا پوشیده می‌شود. همچنین در این قسمت شیبی مناسب ایجاد می‌شود تا آب باران به سمت آن هدایت نشود چرا که به بدنه مخزن آسیب وارد کرده و به مرور باعث خوردگی آن می‌شود.
 

اتصال به شبکه فاضلاب


مرحله 5 نوبت به اتصال لوله خروجی است، در این مرحله لوله خروجی به شبکه فاضلاب متصل شده و مخزن آماده به کار است. در نهایت تست نهایی از سوی کارشناسان انجام می‌شود. با اتمام کار به مدت چند روز مخزن از آب پر شده تا از آب بندی کامل اطمینان حاصل شود.
 

شرکت های سازنده سپتیک تانک


در صورتی که به دنبال خریداری کردن مخزن سپتیک هستید بهتر است برای سفارش دادن شرکت‌های سازنده را انتخاب کنید چرا که به طور مستقیم با مشتریان خود ارتباط برقرار کرده و به بهترین نحو شرایطی را فراهم می‌کنند تا با خیال راحت با پرداخت هزینه‌ای منصفانه و معقولانه از مخزن سپتیک مناسب استفاده فرمایید. از جمله بهترین شرکت‌های سازنده سپتیک تانک را باید فرآب صنعت در نظر بگیریم که توانسته در سال‌ها فعالیت خود به بهترین شکل نیاز مشتریان را برطرف کند. این شرکت انواع مخزن را در ابعاد گوناگون با متریال درجه یک طراحی کرده و در دسترس قرار داده است به همین دلیل انتخابی فوق العاده برای خرید می‌باشد. در صورتی که به دنبال تهیه مخزن سپتیک هستید بهتر است محصولات را با ابعاد و ظرفیت مختلف مقایسه کرده و پس از دریافت مشاوره از کارشناسان به آسانی مخزن مورد نظر را خریداری کرده و سفارش دهید.
کد مطلب: 80593
برچسب ها: رپورتاژ رپرتاژ
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام