۰
plusresetminus
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۲

خودروی هوشمندتان چگونه شما را ردیابی می‌کند؟

خودروهای مدرن شگفت‌انگیز هستند. قرار گرفتن پشت فرمان یک خودروی جدید مانند بالا رفتن از کابین خلبان یک سفینه فضایی است.
خودروی هوشمندتان چگونه شما را ردیابی می‌کند؟

این روزها، بیشتر خودروها ناوبری هوشمند، رابط‌‌های صفحه لمسی و حتی ویژگی‌های کمک رانندگی را ارائه می‌کنند که می‌تواند به شما بگوید چه زمانی از لاین خود خارج می‌شوید، چه زمانی از سرعت مجاز فراتر می‌روید، و چه زمانی چیز خطرناکی نزدیک شما است.

و همه اینها همراه به علاوه یک لیست نگران کننده طولانی از چیزهای دیگر در مورد شما، عادات رانندگی شما، و اطلاعات دیگر.

به گزارش ایتنا، دانستن اینکه در دنیایی که حملات سایبری همه‌جا کمین کرده‌اند، خودروها از نظر حریم خصوصی بدترین دسته محصول محسوب می‌شوند.
 

داده‌هایی که جمع‌آوری می‌کنید


اگر خودروی شما نسبتاً جدید است، ممکن است مانند یک ابزار جاسوسی طراحی شده باشد. آنها مجهز به میکروفون، دوربین و سنسورهای زیادی هستند که داده‌ها را جمع‌آوری می‌کنند.

اما موضوع فقط به سنسورهای تعبیه شده در داخل خودرو محدود نمی‌شود، علاوه بر اپلیکیشن‌های نصب شده بر روی گوشی شما، برنامه‌هایی نیز در سیستم‌های سرگرمی نصب شده است که ممکن است از طریق بلوتوث به خودرو متصل شوید، که منجر به از بین رفتن انواع حریم خصوصی در این فرآیند می‌شود.

این امر بدان معنی است که سازندگان خودرو می‌توانند بدانند به چه نوع موسیقی گوش می‌دهید، چه صحبت‌هایی در داخل خودرو میان شما و مخاطب شما رد و بدل می‌شود و مکان‌هایی که در برنامه‌های نقشه جستجو می‌کنید. 
 

اشتراک‌گذاری داده‌ها


یکی از راه‌های مستقیم که می‌تواند بر شما تأثیر بگذارد، نرخ‌های بیمه است. تایید شده است که بسیاری از سازندگان خودروهای هوشمند،  برای ایجاد یک پروفایل ریسک، اطلاعات خودروهای خود را به شرکت‌های بیمه انتقال می‌دهند.

این اطلاعات شامل تاریخ و مدت هر سفری که راننده طی کرده، مسافتی که طی کرده، و رکورد ترمز ناگهانی، تجاوز از حد مجاز سرعت یا چرخش خیلی سریع می‌باشد.

 


سپس از داده‌ها برای افزایش نرخ بیمه رانندگان با توجه به شیوه رانندگی آنها استفاده می‌شود. و نکته جالب اینجاست که درواقع رانندگان نمی‌دانند شرکت بیمه آنها بر چه مبنایی قیمت‌های جدید را تعیین می‌کند.

یکی دیگر از راه‌هایی که داده‌های شما، علیه خودتان استفاده می‌شوند، تبلیغات است. جای تعجب نیست که عادات رانندگی، تاریخچه مقصد و شاید هر چیز دیگری می تواند برای کارگزاران داده ارسال شود که آن را به شرکای تبلیغاتی می فروشند.

نتیجه نهایی، تبلیغات هدفمندی است که همه چیز را در مورد عادات رانندگی شما و انواع داده‌های مرتبط می‌داند.

سازندگان خودرو همچنین می‌توانند داده‌های شما را بدون رضایت شما با مجریان قانون نیز به اشتراک بگذارند.
 

تدابیر حفاظت از حریم خصوصی


در حالی که استفاده از داده‌ها می‌تواند تا حدودی مفید نیز باشد، مانند ارسال داده‌های تشخیصی به تعمیرگاه‌ها، یا ارائه داده‌های مکانی به خدمات اضطراری، اما این عدم آگاهی کامل است که موضوع اشتراک‌گذاری داده‌ها را بسیار خطرناک می‌کند.

در واقع، شما نمی‌دانید چه چیزی جمع آوری می‌شود، چگونه جمع‌آوری می‌شود و چگونه له یا علیه شما استفاده می‌شود. برای اینکه خودروی هوشمند شما تبدیل به به کابوسی برای حریم خصوصی نشود، باید اقداماتی را انجام دهید که مهم‌ترین آنها عبارتند از:

انصراف: به تنظیمات سرگرمی خودروی هوشمند خود بروید و گزینه‌های مربوط به حریم خصوصی یا تبلیغات را جستجو کنید.

شاید بخواهید برخی از داده‌ها را به سازنده خودروی خود ارسال کنید، پس می‌توانید اطلاعات را به خدمات اضطراری منتقل کنید، برای مثال، اما هر چیزیکه به نظر مشکوک به نظر می‌رسد غیرفعال کنید. اگر برنامه ماشین جداگانه‌ای در گوشی شما وجود دارد، در آنجا نیز جستجو کنید و همین کار را انجام دهید.

 

تماس با سازنده: اگر مستقیماً با سازنده خودروی خود تماس بگیرید، ممکن است بتوانید کارهای بیشتری انجام دهید. اکثر شرکت‌های خودروسازی وب‌سایت دارند که می‌توانید از طریق آنها، از جمع‌آوری داده‌ها انصراف دهید.

همچنین می‌توانید با خط خدمات مشتریان آنها تماس بگیرید و اشتراک با یک شخص واقعی را لغو کنید.

با شرکت بیمه خود تماس بگیرید: از شرکت بیمه خود بپرسید که آیا چنین داده‌هایی را خریداری می‌کند و از آن برای ارزیابی خطرات شما استفاده می‌کند یا خیر.

با دانستن اینکه نمی‌توانید آنها را مجبور به توقف استفاده از داده‌های خود کنید، اما اگر این کار را انجام می‌دهند، شاید مایل باشید که یک شرکت بیمه جدید پیدا کنید که صراحتاً اعلام کند این کار را انجام نمی‌دهد.
کد مطلب: 80724
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام