پنجشنبه ۳ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۱۸

انگشت رباتیکی که نبض شما را می‌گیرد و تومورها را شناسایی می‌کند!

تصور کنید که یک انگشت رباتیک نرم با حس لمسی پیشرفته بتواند به پزشک شما در انجام معاینات روتین کمک کند.
انگشت رباتیکی که نبض شما را می‌گیرد و تومورها را شناسایی می‌کند!

به گزارش ایتنا، این فناوری نوآورانه می‌تواند به شناسایی بیماری‌هایی مانند سرطان سینه در مراحل اولیه و قابل درمان‌ و همچنین به کاهش اضطراب بیماران که هنگام معاینه شدن توسط پزشک کمک کند.

محققان در مجله Cell Reports Physical Science اعلام کردند که این انگشت رباتیک می‌تواند نبض فرد را اندازه‌گیری کرده و توده‌های غیرطبیعی را شناسایی کند.

هونگبو وانگ، پژوهشگر فناوری‌های حسگری در دانشگاه علم و فناوری چین، می‌گوید: "با توسعه بیشتر برای بهبود کارایی این انگشت، ما معتقدیم که یک «دست» ماهر ساخته شده از چنین انگشتانی می‌تواند به عنوان یک 'روبودکتر' (Robo Doctor) در بیمارستان‌های آینده عمل کند. این فناوری نه تنها به پزشکان کمک می‌کند، بلکه می‌تواند به مناطق توسعه‌نیافته در کشورها که با کمبود نیروی کار بهداشتی مواجه هستند، خدمات پزشکی خودکار ارائه دهد.

محققان با قرار دادن سیم‌پیچ‌های الکتریکی هادی درون این انگشت رباتیک نرم، توانستند آن را قادر سازند تا در لحظه، خمیدگی و نیروی نوک انگشت را اندازه‌گیری کند. تیم تحقیقاتی توانایی‌های این انگشت را با لمس آن با یک پر، ضربه زدن و فشار دادن آن با یک میله شیشه‌ای آزمایش کردند.

نتایج نشان داد که این انگشت رباتیک می‌تواند همه توده‌ها را شناسایی کند و حتی نبض یک فرد را بگیرد. تیم تحقیقاتی قصد دارد حسگرهای بیشتری به این انگشت اضافه کند تا انعطاف‌پذیری بیشتری برای معاینات پزشکی فراهم کند.

وانگ بیان کرد: "ما امیدواریم دستی هوشمند و ماهر همراه با بازوی رباتیک محرک مصنوعی مجهز به حسگر توسعه دهیم تا عملکردهای بی‌نظیر و قابلیت‌های دقیق دست‌های انسانی را تقلید کنیم."

آیا روزی شاهد خواهیم بود که این فناوری انقلابی به بخشی از معاینات پزشکی روزمره تبدیل شود؟ آینده‌ای هیجان‌انگیز در انتظار ماست!

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا