ارتباط تنظیم عواطف با ADHD و مشکلات رفتاری در کودکان
کودکانی که در دوران پیشدبستانی در مدیریت احساسات و رفتار خود مشکل دارند، تا هفت سالگی در معرض خطر بیشتری برای توسعه علائم اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) و دیگر مشکلات سلامت روان قرار دارند.
یک مطالعه جدید در مجله "توسعه و روانپزشکی" نشان میدهد که کودکانی که در دوران پیشدبستانی در مدیریت احساسات و رفتار خود مشکل دارند، تا هفت سالگی در معرض خطر بیشتری برای توسعه علائم اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) و دیگر مشکلات سلامت روان قرار دارند.
نتایج این تحقیق همچنین ارتباطی بین این دشواریهای اولیه و نرخهای بالاتر مشکلات رفتاری و رفتارهای درونیسازی شده مانند غم و اضطراب در دوران کودکی بعدی را نشان میدهد.
تنظیم احساسات به توانایی مدیریت و کنترل پاسخهای عاطفی به موقعیتها اشاره دارد. این مهارت در دوران کودکی به طور قابل توجهی توسعه مییابد، و کودکان یاد میگیرند چگونه احساسات شدید مانند ناامیدی، هیجان یا غم را متعادل کنند. تنظیم مؤثر احساسات به کودکان کمک میکند تا به چالشها بهطور مناسب پاسخ دهند و از شکستها بهبود یابند.
در مقابل، تنظیم ضعیف احساسات که به عنوان اختلال تنظیم عاطفی شناخته میشود، ممکن است منجر به واکنشهای عاطفی بیش از حد، دشواری در آرام شدن یا رفتارهای تکانشی شود که زندگی روزمره را مختل میکند. کودکانی که با اختلال عاطفی مواجه هستند، ممکن است در محیطهای اجتماعی، تحصیلی و خانگی مشکلاتی داشته باشند.
محققان در این مطالعه به بررسی الگوهای اولیه اختلال تنظیم عاطفی و ارتباط آن با نتایج سلامت روان، به ویژه ADHD و مشکلات رفتاری پرداختند. فرانسیسکو آنتونیو کالدِرون آلفارو، نویسنده مطالعه و دانشجوی دکتری دانشگاه آکسفورد، اظهار داشت که درک تفاوتهای دوران کودکی و اثرات طولانیمدت آنها انگیزه اصلی این پژوهش بوده است.
ADHD یک اختلال تکاملی است که با الگوهای مداوم بیتوجهی، بیشفعالی و تکانشگری مشخص میشود. کودکانی که مبتلا به ADHD هستند ممکن است در تمرکز بر وظایف یا کنترل تکانهها مشکل داشته باشند.
این مطالعه از دادههای مطالعه همنسلی هزاره استفاده کرد که توسعه کودکان در بریتانیا را پیگیری میکند. نمونه شامل بیش از ۱۴,۰۰۰ کودک بود. نتایج نشان داد کودکانی که در سالهای پیشدبستانی بیشتر با تنظیم احساسات مشکل داشتند، تا سن هفت سالگی بیشتر تمایل به نشان دادن علائم ADHD داشتند.
این یافتهها اهمیت حمایت از توسعه عاطفی در سالهای پیشدبستانی را نشان میدهد. کالدِرون آلفارو معتقد است شناسایی این تفاوتها میتواند به هدفگذاری مداخلات زودهنگام کمک کند و توسعه سالم کودکان را ترویج دهد.