۰
plusresetminus
شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۳۱

دوشنبه سیاه کریپتو

ایتنا - ارزش کل بازار تمام دارایی‌های ارزهای دیجیتال پس از سقوط با ۱۷/۱ درصد کاهش به ۱/۸۶ تریلیون دلار رسید.
دوشنبه سیاه کریپتو
ارزش بازار ارزهای دیجیتال در روز یکشنبه گذشته به شدت کاهش یافت و تا صبح دوشنبه به سقوط خود ادامه داد، زیرا سرمایه‌گذاران دارایی‌های پرخطر را فروختند.
بر اساس داده‌های CoinGecko، با کاهش ۱۵ درصدی ارزش بیت‌کوین در عرض ۲۴ ساعت و افت ۲۲ درصدی ارزش اتر، ارزش کلی ارزهای دیجیتال حدود ۳۶۷ میلیارد دلار کاهش یافت اما بازار در اواخر روز بهبود یافت.

شرکت داده‌های رمزنگاری Coinglass می‌گوید کاهش قیمت کریپتو منجر به انحلال بیش از ۱/۱۳ میلیارد دلار در بازارهای مشتقات شده است. بخش عمده‌ای از فروش یکجا و ارزان کریپتو و سقوط گسترده‌تر بازار به دلیل سقوط سهام در سراسر جهان بود. پیشتر در ماه جولای هم دومین کاهش نرخ بهره چین نگرانی‌ها در مورد بی‌ثباتی در دومین اقتصاد بزرگ جهان را برانگیخته و باعث شده بود دارایی‌های ریسک‌پذیر کاهش یابد.
آن زمان بیت‌کوین، تقریباً ۲ درصد کاهش نشان داد و به حدود ۶۴۰۰۰ دلار رسید و اتر هم با بیش از ۵ درصد کاهش بازار گسترده‌تر آلت‌کوین را پایین‌تر کشید.  چیزی که این بار برای کریپتو با فروش قبلی متفاوت بود این است که سرمایه‌گذاران بیشتری به دلیل معاملات اسپات کریپتوی صندوق‌های قابل معامله در بورس آسیب‌پذیر هستند.

معاملات نقطه‌ای یا اسپات در کریپتو نیز همانند فارکس است و فرآیند خرید و فروش ارزهای دیجیتال و توکن‌ها با قیمت‌های فعلی بازار را در بر می‌گیرد. هدف از معاملات اسپات کریپتو، انجام خرید با قیمت‌های کنونی بازار و سپس فروش با قیمت‌های بالاتر در بازار برای کسب سود از معاملات است. به‌طور کلی معامله اسپات (Spot Trading ) به خرید یا فروش مستقیم یک دارایی گفته می‌شود. در این معاملات هزینه به صورت آنی پرداخت می‌شود و تحویل کالا به خریدار هم به صورت فوری است. معاملات اسپات نه‌تنها در بازار ارز دیجیتال، بلکه در سایر بازارهای مالی مانند بورس، فارکس و طلا نیز وجود دارد.
فروش در بازار کریپتو با کاهش گسترده‌تر سهام در بازارهای آسیا و اقیانوسیه همزمان شد. شاخص Nikkei ۲۲۵ ژاپن بیش از ۱۲ درصد افت کرد و ریزش بازارها پس از آن آغاز شد که بانک مرکزی ژاپن اعلام کرد نرخ بهره خود را به بالاترین سطح در ۱۶ سال گذشته خواهد رساند. این بدترین روز برای این شاخص از زمان سقوط «دوشنبه سیاه» در سال ۱۹۸۷ بود. در ایالات متحده، هفته گذشته نزدک ۳/۴ درصد به محدوده «اصلاح» سقوط کرد، که بدترین رشد سه‌هفته‌ای شاخص فناوری سنگین از ماه سپتامبر ۲۰۲۲ را داشت.
اصلاح بازار (Market Correction) پدیده‌ای تکرارشونده در کریپتو است و می‌تواند در هر بازار مالی رخ دهد؛ بنابراین نه‌تنها در کریپتو، بلکه برای مثال در بازارهای سهام و اوراق قرضه نیز وجود دارد. آمازون و انویدیا در این کاهش نقش داشتند. این شاخص در روز دوشنبه ۳/۴ درصد دیگر کاهش یافت. کاهش هفته گذشته سهام تا حدی به درآمدهای ناامیدکننده، گزارش اشتغال ضعیف‌تر از حد انتظار ایالات متحده، افزایش بیکاری و کاهش بخش تولید مرتبط بود.

فدرال رزرو ایالات متحده تصمیم گرفت که نرخ پایه خود را ثابت نگه دارد و وعده کاهش نرخ در ماه سپتامبر را نداد درحالی که بسیاری از کارشناسان بازار در این باره پیش‌بینی‌هایی انجام داده بودند و امیدوار به این کاهش نرخ بهره بودند. نرخ بهره پایین‌تر عملکرد دارایی‌های پرریسک را بهتر خواهد کرد. در زمان نگارش این گزارش قیمت بیت‌کوین به پایین‌ترین سطح خود از ماه فوریه رسید و برای مدت کوتاهی به زیر آستانه قیمت ۵۰۰۰۰ دلار یعنی ۴۹۱۱۱.۱۰ دلار معامله شد.
بزرگترین ارز دیجیتال جهان زیر ۵۱۰۰۰ دلار معامله شد. امسال این ارز تقریباً ۱۷ درصد افزایش داشته است. قیمت اتر، توکن بومی زیربنای بلاکچین اتریوم، به حدود ۲۲۰۰ دلار کاهش یافت و سود سال خود را از بین برد. توکن BNB بایننس ۲۰ درصد کاهش داشت و سولانا ۲۲ درصد پایین‌تر از ارزش خود معامله شد. ارزش کل بازار تمام دارایی‌های کریپتو پس از سقوط با ۱۷/۱ درصد کاهش به ۱/۸۶ تریلیون دلار رسید. با این حال، پس از افزایش ۶/۲ درصدی به ۲/۰۹۰ تریلیون دلار صعود کرد.
سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های تجاری جدید از چین و تایوان و نیز تصمیمات بانک مرکزی در هند و استرالیا هم بودند. پس از تصویب کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده در سال جاری وجوه جدید قابل معامله در مبادلات نقدی برای بیت‌کوین و اتر، آخرین سقوط رمزارز را سرمایه‌گذاران بیشتری احساس خواهند کرد.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) شاهد گردش صدها میلیون دلاری این کوین‌ها بوده‌اند. پیشتر خبرگزاری‌ها اعلام کرده بودند که مورگان استنلی به زودی به ۱۵۰۰۰ مشاور مالی خود اجازه می‌دهد تا صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین را به مشتریان خود ارائه دهند. کارشناسان این حرکت را گامی مهم برای ورود بانک‌های بزرگ وال‌استریت به فضای دارایی دیجیتال می‌دانستند.
تا این مرحله، کسب‌وکارهای مدیریت ثروت در وال‌استریت تنها در صورتی معاملات را تسهیل می‌کردند که مشتریان به‌طور خاص درخواست قرار گرفتن در معرض وجوه ارز دیجیتال جدید را داشته باشند. مورگان استنلی اولین بازیگر اصلی است که به مشاوران اجازه می‌دهد تا به طور فعال تخصیص بیت‌کوین را به مشتریان توصیه کنند.
 

دلایل اصلی ریزش بازار چه بود؟


کارشناسان صنعت کریپتو چند عامل ویژه و مهم را برای سقوط بازار در هفته گذشته ذکر کرده‌اند که به طور خلاصه به شرح زیر هستند.  عامل اول گزارش حقوق و دستمزد غیر کشاورزی ایالات متحده بود. تحلیلگران می‌گویند گزارش حقوق و دستمزد غیرکشاورزی (NFP) که توسط اداره کار و آمار ایالات متحده منتشر شد، یک اثر موجی بر بازار ارزهای دیجیتال گذاشت. افزایش سهام غول‌های فناوری مانند انویدیا، اپل و آلفابت (گوگل)، منجر به اخراج کارکنان و کاهش مداوم رکورد NFP و موجی از فروش سهام شده است. این سوگیری احساساتی ترس را به بازارهای رمزنگاری گسترش داده باعث شد سرمایه‌گذاران دارایی‌های خود را بفروشند.
دومین عامل فدرال رزرو و نرخ بهره بود. وقتی بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش می‌دهد، می‌تواند وام‌گیری دارایی‌های گران‌تر و پرخطرتر مانند ارزهای دیجیتال را جذاب‌تر کند. این کاهش عرضه پول احتمالاً یکی از عوامل سقوط می‌تواند باشد.
سومین عامل تحولات و عدم قطعیت پیرامون انتخابات آمریکاست که به سقوط بازارها منجر شده است. بلاتکلیفی پیرامون انتخابات ایالات متحده بی‌ثباتی را در اقتصاد ایجاد کرده و رکود جهانی ناشی از جنگ روسیه و اوکراین را تشدید کرده است. سرمایه‌گذاران به دلیل ترس از تحریم‌های احتمالی از بازار کریپتو خارج می‌شوند. سایر عوامل مؤثر در سقوط بازار رمزارزها عبارت بودند از فروپاشی شاخص‌های نیکی ژاپن و شاخص قیمت سهام توکیو (TOPIX) که هر کدام بیش از 8 درصد سقوط کردند؛ بدترین زیان بازار سهام از سال 1987. و از سویی براساس گزارش درآمد سه‌ماهه دوم شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت، این شرکت نزدیک به ۵۰ درصد از سهام خود را در شرکت اپل فروخت. همین امر بر نگرانی سهامداران بازار افزود.
 

بعد از ریزش دوشنبه چه اتفاقی افتاد؟


معاملات صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین از ژانویه آغاز شد و پس از آن در ماه گذشته وجوه اتر هم بر آن اضافه شدند. سی‌ان‌بی‌سی‌نیوز در گزارشی نوشت که برای بسیاری از سرمایه‌گذاران، این اولین مواجهه آنها با ارزهای دیجیتال و نوسانات ناشی از آن است. داده‌های جریان خالص از شرکت داده‌های رمزنگاری CoinGlass نشان می‌دهد که در بیشتر موارد، دارندگان صندوق‌های قابل معامله در بورس در این بازی دوام آورده‌اند.
در تمام صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین نقدی، حدود 169 میلیون دلار خروجی خالص وجود داشت. صندوق محبوب IBIT منتشر شده توسط BlackRock هیچ بازخریدی نداشت و خروجی‌های روز دوشنبه تنها کسری از بیش از 50 میلیارد دلار ارزش بازار یا مارکت کپ (Market Cap ) این وجوه است.
تحلیلگران جِی‌پی مورگان چِیس در یادداشتی نوشتند که حجم صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین در روز دوشنبه بیش از دو برابر شد و از جمعه به بیش از 5/2 میلیارد دلار رسید. این بانک اضافه کرد که حجم معاملات آغاز معامله در ژانویه را تحت‌الشعاع قرار داد. در صندوق‌های قابل معامله در بورس اسپات اتر، بیش از 49 میلیون دلار به تمام صندوق‌ها اضافه شد و تحلیلگران جی‌پی‌مورگان اضافه کردند که حجم معاملات «به طور قابل توجهی افزایش یافته است.»
تحلیلگران دارایی‌های دیجیتال در برنشتاین در یادداشتی در روز دوشنبه 5 اوت نوشتند که برخلاف دوره‌های قبلی که سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین از طریق صرافی‌های رمزنگاری سخت‌تر بود، صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین زنده و «بسیار نقدشونده» هستند و حدود 2 میلیارد دلار در روز معامله می‌شوند. به نوشته آنها «ما انتظار داریم تا در سه‌ماهه سوم و چهارم تاییدیه‌های بیشتری را دریافت کنیم، بنابراین رمپ‌های بیشتری برای تخصیص دارایی به بیت‌کوین فراهم می‌کنیم.» با استفاده از رمپ‌های ورودی یا Crypto on-ramps ، افراد و کسب‌وکارها می‌توانند به راحتی پول معمولی خود را به ارزهای دیجیتال تبدیل کنند، که به آنها امکان می‌دهد دارایی‌های دیجیتالی داشته باشند.

سی‌ان‌بی‌سی در گزارشی نوشت که جدیدترین روند صعودی بیت‌کوین مستقیماً با سرازیر شدن ده‌ها میلیارد دلار به صندوق‌های ارز دیجیتال جدید همزمان شده است. این عددی است که با مشارکت بیشتر مشاوران مالی می‌تواند به‌طور چشمگیری افزایش یابد. از آنجایی که بیت‌کوین بیشتر به یک دارایی کلان نقد تبدیل می‌شود، تحلیلگران برنشتاین انتظار دارند که کریپتوها در سه‌ماهه سوم تا حد زیادی با «اشارات کلان و انتخاباتی» معامله شوند.
پس از ریزش شدید بازار در روز دوشنبه، روز سه‌شنبه سرمایه‌گذاران شاهد بازگشت بازارها بودند. به نوشته تحلیلگران برنشتاین، اگر بازارهای سهام گسترده‌‌تر پس از واکنش فدرال رزرو بهبود یابند، انتظار داریم که بازارهای بیت‌کوین و کریپتو نیز به دنبال آن بهبود یابند. از سویی تحلیلگران بارکلیز هم در روز دوشنبه خاطرنشان کردند که حجم معاملات در محصولات صندوق‌های قابل معامله در بورس هنوز نسبت به حجم مبادلات ارزهای دیجیتال کمتر است.
 

اتفاقات جدید بازار رمزارزها


کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده سرانجام در ماه جولای اولین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله اتریوم را تایید کرد. با این حال این امر کاتالیزور صعودی مورد انتظار سرمایه‌گذاران اتریوم نبوده است. کارشناسان بازار رمزارز در مجله فوربز نوشته‌اند قیمت بیت‌کوین در جولای تا حدی به لطف سرفصل‌های اصلی انتخابات ریاست‌جمهوری که احتمالاً در سال 2025 درهای کاخ سفید را به روی دوستدار رمزنگاری باز کند، افزایش یافت.
قیمت بیت‌کوین در اوایل ژوئیه برای مدت کوتاهی به زیر 54000 دلار یعنی پایین‌ترین حد چهارماهه خود رسید، اما باارزش‌ترین ارز دیجیتال جهان از آن سطح جهش کرد و در بقیه ماه روند صعودی داشت. قیمت بیت‌کوین در ژوئیه بیش از 11 درصد رشد کرد و این ماه را با قیمت بالای 67700 دلار به پایان رساند. قیمت اتریوم در ماه جولای 3/4 درصد کاهش یافت و به 3272 دلار رسید.
در میان 10 ارز دیجیتال بزرگ براساس ارزش بازار، ارزXRP  با 9/26 درصد سود، بهترین عملکرد را در ماه جولای داشت. ارز تون‌کوین (TON) بدترین عملکرد ماه را داشت اما در کل در سه ماه گذشته 21/5 درصد رشد داشت. قیمت بیت‌کوین نسبت به سال گذشته 61/1 درصد در سال 2024 افزایش یافته است و این ارز دیجیتال را برای دومین سال متوالی با افزایش قابل توجه قیمت در مسیر خود قرار داده است.
قیمت اتریوم نیز 41/8 درصد در سال 2024 افزایش یافته است. ارزش کل بازار جهانی ارزهای دیجیتال در نوامبر 2021 به بیش از 2/9 تریلیون دلار رسید، اما در زمستان کریپتو در سال 2022 ضربه بزرگی خورد. ارزش بازار آن تا ماه اوت به 2/4 تریلیون دلار بهبود یافته است. تقریباً شش ماه پس از تصویب اولین صندوق‌های قابل معامله بیت‌کوین توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، این کمیسیون در ماه جولای به‌طور رسمی اولین دسته از صندوق‌های قابل معامله اسپات اتریوم را تایید کرد.

سرمایه‌گذاران از اکتبر 2023 به صندوق‌های قابل معامله آتی اتریوم مورد تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا دسترسی داشته‌اند، اما صندوق‌های قابل معامله اسپات جدید اولین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که به جای قراردادهای مشتقات ارزهای دیجیتال، روی خود ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند. هفته گذشته شرکت ماینینگ کوره ساینتیفیک (Core Scientific) که اعلام ورشکستگی کرده بود اما با بازگشت به بازار، سهام آن 140 درصد افزایش یافت، قراردادی به ارزش 6/7 میلیارد دلار با کوره ویوو (CoreWeave )، استارت‌آپی که از پشتیبانی انویدیا، یکی از تامین‌کنندگان اصلی فناوری تراشه، برخوردار است، امضا کرد تا در این بازار اجرای مدل‌های هوش مصنوعی را به‌کار گیرد.

کوره ساینتیفیک قرار است 112 مگاوات زیرساخت محاسباتی اضافی را برای پشتیبانی از عملیات کوره ویوو ارائه کند. کوره ساینتیفیک اعلام کرده این قرارداد علاوه بر توافق موجود که انتظار می‌رود 4/7 میلیارد دلار درآمد به همراه داشته باشد در طی 12 سال 2 میلیارد دلار درآمد ایجاد می‌کند. استخراج‌کنندگان بیت‌کوین چند ماهی هست که به سمت ایجاد زیرساخت‌های هوش مصنوعی در این صنعت رفته‌اند.
اما تحلیلگران بازار با دیدی محافظه‌کارانه‌تر به این موضوع نگاه می‌کنند. آنها می‌گویند به سادگی نمی‌شود زیرساخت‌های موجود را برای استفاده از هوش مصنوعی تغییر کاربری داد.  تحلیلگران شرکت سرمایه‌گذاری نیدهام هم بر این باورند که اگر قرار است هوش مصنوعی وارد صنعت استخراج کریپتو شود باید کل زیرساخت‌ها را از اول با بولدوزر خراب و دوباره ساخت.
 

معنای ریاست‌جمهوری هریس یا ترامپ برای کریپتو؟


یکی از بزرگترین کاتالیزورهای بازار کریپتو در چهار ماه آینده احتمالاً انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده خواهد بود.
پس از تصمیم جو بایدن برای کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2024، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور، نامزد دموکرات‌ها شد. این تغییر موج جدیدی از هیجان را در میان رای‌دهندگان جوان ایالات متحده به راه انداخت و رقابتی را در محافل سیاست واشنگتن برای تعیین مواضع هریس در مورد موضوعات مختلف به وجود آورد. دولت بایدن موضعی تا حدی سختگیرانه در مورد ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده بود و بر سرکوب نظارتی مداوم بر این صنعت تاکید دارد.

سرمایه‌گذاران و کارشناسان رمزارز امیدوارند که کامالا هریس، کمتر از بایدن با جامعه ارزهای دیجیتال مخالف باشد. هریس به‌رغم گذراندن بیش از دو دهه در مناصب منتخب، هنوز در برخی حوزه‌های سیاستی برای بسیاری از آمریکایی‌ها به صورت معمایی باقی مانده است. او بیشتر دوران حرفه‌ای خود را به عنوان دادستان گذراند تا در سال 2017 وارد سنای ایالات متحده شد. او اغلب خود را به عنوان یک فرد مترقی معرفی کرده، اما در مورد اینکه آیا این فلسفه او است یا چیزی بیشتر از فلسفه‌اش خواهد بود بین طرفدارانش تردید وجود دارد.
با این حال، روابط او در کالیفرنیا او را به صنعت فناوری نزدیکتر از برخی دیگر از مترقیان هم‌صنفش کرده و انتقاد او از این بخش نسبت به برخی از همتایانش معتدل‌تر بوده است. کریپتو یکی از حوزه‌هایی است که در آن ابهاماتی در مورد نحوه رویکرد هریس به این صنعت وجود دارد. برخی خوشبین هستند که این انتخاب می‌تواند به این معنی باشد که او آماده است تا دیدگاه‌های مختلف و جدید را قبول کند.

پیشتر پولیتیکو در گزارشی به نقل از تحلیلگران اقتصادی نوشته بود که «هریس برای تجارت، هوش مصنوعی و رمزارز تفکرات بسیار بازتری خواهد داشت.» باز بودن نسبت به یک سیاست دوستدار صنعتی خاص یا تمایل به ایجاد مقررات برای این صنعت می‌تواند راهی آسان برای هریس باشد تا کمک‌های مالی بیشتری از مشاغل و سرمایه‌گذاران کشورش به دست آورد.
فوربز در گزارشی در این خصوص نوشت که با توجه به پیشینه او در حمایت از سیاست‌های مترقی و دوستی نسبت به صنعت فناوری، تصور دنیایی که هریس در آن از رمزنگاری استقبال می‌کند آسان است. سایر مترقیان هم معتقدند که دارایی‌های دیجیتال می‌توانند خدمات مالی را دسترس‌پذیرتر کنند و به‌عنوان ابزاری برای تحمیل رقابت بیشتر در کسب‌وکارهای خدمات مالی سنتی عمل کنند.
براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، اما انتظار نمی‌رود که هریس به‌طور قابل توجهی از سیاست‌های بایدن انحراف داشته باشد و آرامشی را که صنعت رمزارزها به دنبال آن است فراهم نخواهد کرد.
به هر حال کارشناسان بر این باورند که حتی اگر هریس دوستانه‌تر با صنعت فناوری و رمزارز برخورد کند، احتمالاً خواهان این مسئله خواهد بود که برای کنار آمدن با سایر دموکرات‌ها علاقه‌ای نخواهد داشت تا یک سیاست مدون در این زمینه اتخاذ کند. در این صورت احتمالاً آن‌طور که گروه‌های فعال در حوزه کریپتو علاقه دارند چندان امیدواری روشنی از آینده صنعت رمزارز با حضور هریس دیده نمی‌شود.

فوربز می‌نویسد که مشخص نیست که آیا او به دنبال داشتن کرسی‌های جدید در آژانس‌های نظارتی کلیدی مانند کمیسیون بورس و اوراق بهادار یا کمیسیون معاملات آتی کالا هست یا خیر. با این حال، بدون کنترل دموکرات‌ها بر سنا، احتمال تغییر در رهبری کاهش می‌یابد. سایر مؤسسات مهم، مانند خزانه‌داری، به احتمال زیاد شاهد تغییر خواهند بود حتی اگر جمهوری‌خواهان اکثریت سنا را داشته باشند. انتخاب مجدد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، احتمالاً هنوز هم بهترین نتیجه را برای صنعت کریپتو خواهد داشت، اما مواضع سیاستی ناشناخته هریس برای برخی جای خوشبینی دارد.
این درحالی‌ است که سازمان‌دهندگان یک کنفرانس در حوزه بیت‌کوین در سال 2024 می‌گویند که در حال مذاکره با کامالا هریس برای حضور در این رویداد بودند، اما او در نهایت تصمیم گرفت که شرکت نکند. در اواخر ژوئیه، ترامپ هنگام ایراد سخنرانی اصلی در کنفرانس بیت‌‌کوین 2024 در نشویل، بر تعهد خود به ایجاد سیاست‌های دوستدار رمزنگاری در صورت بازگشت به کاخ سفید تاکید کرد.
ترامپ در سخنرانی خود متعهد شد از استخراج بیت‌کوین در ایالات متحده حمایت کرده و اطمینان حاصل می‌کند که دولت ایالات متحده دارایی بیت‌کوین خود را نمی‌فروشد. او همچنین متعهد شد که یک شورای مشورتی ریاست‌جمهوری طرفدار بیت‌کوین و کریپتو ایجاد کند. تلاش ترامپ برای ارتباط با علاقه‌مندان به کریپتو در سال 2024، انحرافی 180 درجه‌ای از موضع بدبینانه قبلی او در مورد این صنعت است. ترامپ در مصاحبه‌ای در سال 2021 گفته بود که به نظر او بیت‌کوین «یک جور کلاهبرداری است.»

براساس گزارش‌های منتشرشده تیم تحقیقاتی دارایی دیجیتال VanEck، انتخاب هریس را به طور بالقوه برای بیت‌کوین و انتخاب ترامپ را برای اتریوم عامل صعود می‌دانند. شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری VanEck می‌گوید ترامپ احتمالاً سیاست‌های ضد اثبات سهام را که تأثیر منفی بر اتریوم دارد، معکوس خواهد کرد. پروتکل‌های اثبات سهام (PoS) دسته‌ای از مکانیسم‌های اجماع برای بلاک‌چین‌ها هستند که با انتخاب اعتباردهنده‌ها متناسب با تعداد دارایی‌هایشان در ارز دیجیتال مرتبط کار می‌کنند. این کار برای جلوگیری از هزینه محاسباتی طرح‌های اثبات کار(POW) انجام می‌شود.
با این حال کارشناسان شرکت VanEck بر این باورند که کاخ سفید در نهایت می‌تواند در جهت طرفداری از رمزارزها صرف نظر از اینکه کدام نامزد در انتخابات پیروز می‌شود، حرکت کند. پیتر ایبرل، مدیر سرمایه‌گذاری Castle Funds هم می‌گوید که بیشتر سرمایه‌گذاران هنوز معتقدند که هریس رویکرد خصمانه‌تری نسبت به ترامپ در قبال دارایی‌های دیجیتال اتخاذ می‌کند.
ایبرل می‌گوید: «ترامپ و معاون وی، جی‌دی ونس، موضعی بسیار طرفدارانه‌تر در قبال ارزهای دیجیتال اتخاذ کرده‌اند و مردم خوش‌بین هستند که قانون‌گذاران هر دو طرف رویکرد منطقی‌تری را برای مقررات دارایی‌های دیجیتال در نظر خواهند گرفت.» کنوانسیون دموکرات‌ها به هریس فرصتی خواهد داد تا دیدگاه خود را نسبت به رویکرد حملات بی‌امان دولت بایدن به فضای دارایی‌های دیجیتالی تغییر دهد.(هم‌میهن)
کد مطلب: 80238
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام