۰
plusresetminus
سه شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۳۱

۶ راه برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

ایتنا - اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام داد. در این مقاله شش راه پیشنهاد می‌شود که می‌توانید از این وضعیت فلج کننده جلوگیری کنید و از سلامت مغز خود محافظت کنید.
۶ راه برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

آلزایمر خاطرات قربانیان خود را می‌رباید و هنوز هیچ درمانی نیز برای این بیماری مرموز وجود ندارد، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید برای پیشگیری از بیماری آلزایمر انجام دهید.

با شروع آلزایمر، دو نوع پروتئین مغز، به نام‌های تاو و پلاک‌های بتا آمیلوئید، خارج از کنترل رشد می‌کنند. به گفته هاروارد هلث، این پروتئین‌ها سلول‌های مغز را از بین می‌برند و  علائمی مانند سردرگمی، از دست دادن حافظه و تغییرات شخصیتی را ایجاد می‌کنند.

با این حال، اقدامات پیشگیرانه زیادی وجود دارد که می توان برای کاهش خطر ابتلا به آلزایمر انجام داد. در اینجا شش راه پیشنهاد می‌شود که می‌توانید از این وضعیت فلج کننده جلوگیری کنید و از سلامت مغز خود محافظت کنید.

1. ورزش کنید
بر اساس گزارش  انجمن آلزایمر انگلستان ، نتایج مطالعات نشان می‌دهد که خطر ابتلا به آلزایمر برای افراد میانسالی که به طور منظم ورزش می‌کردند تا ۴۵ درصد کاهش می‌یابد. همچنین از نظر علمی ثابت داده شده است که ورزش کردن در  افراد مسن به بهبود حافظه و تفکر کمک می‌کند.


2. سیگار را ترک کنید
برخی سموم شیمیایی در سیگار وجود دارد که می‌تواند التهاب مغز را افزایش دهد، باعث خونریزی عروقی شود و به سلول‌ها آسیب بزند، که همگی با پیشرفت بیماری آلزایمر مرتبط هستند. انجمن آلزایمر انگلستان  خاطرنشان می‌کند که بررسی‌های سیستماتیک نشان می‌دهد که سیگار کشیدن ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را ۳۰٪ تا ۵۰٪ افزایش دهد.

3. رژیم غذایی سالم داشته باشید
انتخاب رژیم غذایی مدیترانه‌ای نشان داده است که به جلوگیری از آلزایمر یا کند شدن پیشرفت آن کمک می‌کند.

 


نتایج یک مطالعه که اخیراً در مجله  Neurology منتشر شد  نشان داد که هر دو رژیم غذایی مدیترانه‌ای و MIND (مداخله مدیترانه-DASH برای تأخیر تخریب عصبی) به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کاهش سطح پلاک آمیلوئید در مغز کمک می‌کند.

4. سلامت قلب خود را مدیریت کنید
هم  انجمن آلزایمر و  هم NIA  تاکید می‌کنند که عواملی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند، خطر ابتلا به آلزایمر را نیز افزایش می‌دهند.

 یک متاآنالیز اخیر از شش مطالعه منتشر شده در  The Lancet Neurology  نشان داد که افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا یک سوم کاهش می‌دهند.

5. از نظر اجتماعی در ارتباط باشید
در حالی که دلیل اینکه که چرا معاشرت به کاهش خطر ابتلا کمک می‌کند هنوز نامشخص است، انجمن آلزایمر می‌گوید که ارتباطات اجتماعی ممکن است اتصالات سلول‌های عصبی را در مغز تقویت کند و حافظه و تفکر را روان تر کند.

6. شب‌های خوب بخوابید
مطالعه‌ای در بریتانیا که اخیراً در نشریه Nature Communications  منتشر شد، رفتار تقریباً 8000 نفر را در طول ۲۰ سال را از ۵۰ سالگی ردیابی کرد. محققان دریافتند که افرادی که خواب کمتر و بی‌کیفیت‌تری را تجربه کردند، ریسک ابتلا به آلزایمر نیز در آنها بیشتر بود. 
کد مطلب: 80356
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام