۰
plusresetminus
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۶

مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند در ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد

ایتنا - متخصصان می‌گویند که این مطالعه بر شواهد موجود درباره اثر منفی گوشت قرمز بر سلامتی می‌افزاید. در مطالعات متعدد قبلی به افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان و سایر بیماری‌های مزمن، مانند کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی، اشاره شده بود. 
مصرف زیاد گوشت قرمز می‌تواند در ابتلا به دیابت نوع ۲ نقش داشته باشد

پژوهش جدید دانشگاه هاروارد میان یکی از اجزای کلیدی گوشت قرمز و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ «ارتباط معناداری» پیدا کرده است. وجود آهن برای ساخت گلبول‌های قرمز و حمایت از سیستم ایمنی بدن ضروری است و ما آن را به دو شکل جذب می‌کنیم: آهن هِم و آهن غیرهِم (heme and non-heme iron). 

در این مطالعه، محققان دانشکده بهداشت عمومی تی‌‌اچ چان هاروارد، آهن دریافتی حدود ۲۰۷ هزار متخصص بهداشت را طی ۳۶ سال بررسی کردند. طبق نتایج به‌دست‌آمده، افراد با بیشترین میزان مصرف آهن هِم Heme Iron، که معمولا در گوشت به‌ویژه گوشت قرمز، مرغ، و غذاهای دریایی وجود دارد و به‌راحتی جذب می‌شود، در مقایسه با کسانی که این نوع آهن را کمتر دریافت کرده بودند، ۲۶ درصد بیشتر با خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ مواجه بودند.

مدت‌هاست که درمورد مصرف آهن هِم نگرانی‌هایی وجود دارد و شواهد هم نشان می‌دهد که التهاب و حتی آسیب به دی‌ان‌ای را به همراه دارد، و برخی تحقیقات می‌گویند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ (کولورکتال) پانکراس، و ریه را افزایش می‌دهد. با این حال محققان تاکید می‌کنند که به برخی از گوشت‌های گیاهی، برای افزایش طعم و شبیه شدن به گوشت حیوانی، آهن هِم می‌افزایند. 

محققان همچنین به محدودیت‌های این مطالعه، که روز سه‌شنبه در مجله «متابولیسم طبیعت» منتشر شد، اشاره کردند. به گفته آنها، جامعه تحت نظر متنوع نبود و ممکن است خطاهای جمع‌آوری داده،‌ داشته باشد. با این همه، فرانکو هو، نویسنده‌ این مقاله، گفت که این تحقیق بر اهمیت انتخاب مواد غذایی سالم در پیشگیری از دیابت تاکید می‌کند. هو، استاد تغذیه و اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد، افزود کمتر دریافت کردن آهن هِم، به‌ویژه از طریق گوشت قرمز، و انتخاب یک رژیم غذایی بیشتر گیاهی می‌تواند راهکار موثری در کاهش خطر دیابت باشد. 

افراد زیادی در سراسر جهان به دیابت نوع ۲ مبتلااند و این میزان در آمریکا حدود ۳۴ میلیون نفر است. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که بدن انسولین کافی تولید نکند یا قادر نباشد به‌خوبی از انسولین استفاده کند، درنتیجه قند خون بالا می‌رود.

البته این اولین مطالعه‌ای نیست که به ارتباط میان آهن هِم و افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌پردازد.

متخصصان می‌گویند که این مطالعه بر شواهد موجود درباره اثر منفی گوشت قرمز بر سلامتی می‌افزاید. در مطالعات متعدد قبلی به افزایش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان و سایر بیماری‌های مزمن، مانند کلسترول بالا و بیماری‌های قلبی، اشاره شده بود. 
کد مطلب: 80365
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام