۰
plusresetminus
دوشنبه ۵ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۵

اوزمپیک برای افراد دارای اضافه‌وزن مبتلا به نارسایی قلبی هم مفید است

ایتنا - پژوهشی جدید نشان داده است فوایدی که اوزمپیک برای قلب دارد ممکن است در مورد افراد دارای اضافه‌وزن دچار نارسایی قلبی نیز صدق کند و از حمله قلبی و سکته مغزی جلوگیری کند.
اوزمپیک برای افراد دارای اضافه‌وزن مبتلا به نارسایی قلبی هم مفید است

پژوهش‌های پیشین نشان داده بود مصرف داروی کاهش وزن سماگلوتاید، که با نام‌های تجاری ویگووی و اوزمپیک فروخته می‌شود، می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری قلبی که دچار چاقی یا اضافه‌وزن‌اند مفید باشد.

با این حال، نگرانی‌هایی وجود داشت که این دارو ممکن است برای افراد مبتلا به نوع خاصی از نارسایی قلبی مضر باشد.

اکنون یافته‌های پژوهشی جدید حاکی از آن است، در گروهی که بیماری قلبی داشتند، سماگلوتاید برای افراد مبتلا به نارسایی قلبی به همان اندازه موثر بود که برای افرادی که به این بیماری مبتلا نبودند تاثیر داشت.

یافته‌های تحقیق پیشین همین گروه نشان داده بود که تزریق هفتگی این دارو با کاهش ۲۰ درصدی عارضه‌های قلبی نامطلوب عمده (Mace) مانند حمله قلبی و سکته مغزی در افراد چاق یا دارای اضافه‌وزن که بیماری قلبی‌عروقی داشتند مرتبط بود.

بر اساس یافته‌های جدید، مصرف این داروی کاهش وزن همچنین با کاهش مرگ‌و‌میر به هر دلیلی در افراد مبتلا به نارسایی قلبی ارتباط داشت.

کارشناسان می‌گویند این موضوع نشان می‌دهد که این دارو ممکن است فواید احتمالی دیگری داشته باشد، که هنوز ناشناخته است.

پروفسور جان دینفیلد، نویسنده اصلی این پژوهش از موسسه علوم قلب‌و‌عروق دانشگاه یو‌سی‌ال (UCL)، گفت: «تحلیل قبلی ما در سلکت (آزمایش سماگلوتاید و نتایج قلبی‌عروقی) نشان داد سماگلوتاید برای افراد مبتلا به بیماری قلبی‌عروقی که دچار چاقی یا اضافه‌وزن‌اند مفید است.»

«یافته‌های این پژوهش جدید نشان می‌دهد که، در همین گروه، افراد مبتلا به نارسایی قلبی، از لحاظ نتایجی که ما  ارزیابی کردیم، به همان خوبی افرادی که به این عارضه مبتلا نبودند عمل کردند.

«این موضوع مهمی است زیرا نگرانی‌هایی وجود داشت که سماگلوتاید ممکن است برای افراد مبتلا به نوعی از نارسایی قلبی موسوم به کاهش نسبت تخلیه، که قلب خون کمتری به سراسر بدن پمپ می‌کند، مضر باشد.

«یافته‌های ما نشان می‌دهد که فواید سماگلوتاید، فارغ از نوع نارسایی قلبی، مشابه است.»

نارسایی قلبی عارضه‌ای بلندمدت است که به‌مروز زمان رو به وخامت می‌گذارد. این بیماری معمولا قابل‌ درمان نیست، اما علائم را اغلب می‌توان تا سال‌ها کنترل کرد.

پژوهشگران داده‌های به‌دست‌آمده از ۴۲۸۶ نفر‌‌ــ از مجموع ۱۷ هزار و ۶۰۵ نفر در آزمایش سلکت (سماگلوتاید و نتایج قلبی‌عروقی) که به‌صورت تصادفی یا سماگلوتاید یا دارونما دریافت کردند‌ــ بررسی کردند و و وضعیت آن‌ها به‌مدت به‌طور میانگین بیش از سه سال پیگیری شد.

پژوهشگران دریافتند که این دارو با کاهش ۲۸ درصدی عارضه‌های قلبی نامطلوب عمده مرتبط بود‌ــ ۱۲.۳ درصد گروه دارونما دچار چنین عارضه‌هایی شدند، در حالی این رقم در گروه سماگلوتاید ۹.۱ درصد بود.

این دارو همچنین با کاهش ۲۴ درصدی مرگ‌‌و‌میرهای مرتبط با بیماری قلبی در زیرگروه افراد مبتلا به نارسایی قلبی زمینه‌ای، و ۱۹ درصد کاهش در مرگ‌و‌میر به هر دلیلی، ارتباط داشت. 

نحوه دقیق اثرگذاری مفید این دارو بر قلب هنوز مشخص نیست، اما پژوهشگران می‌گویند ممکن است آثار مثبت این دارو بر قند خون، فشار خون، و التهاب، و همچنین آثار مستقیم بر ماهیچه قلب و عروق خونی را شامل شود.

پژوهشگران در مقاله‌ای که در نشریه لنست (Lancet) منتشر شده است، نوشتند کاهش مرگ‌و‌میر به هر دلیل در گروه‌های مبتلا به نارسایی قلب «حاکی از احتمال وجود فواید دیگری است، که هنوز ناشناخته‌اند».

بودجه این پژوهش را نوو نوردیسک تامین کرده بود، تنها شرکت در آمریکا که دارای محصولات حاوی سماگلوتاید با تایید اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) است.
کد مطلب: 80482
برچسب ها: اوزمپیک
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام