۰
plusresetminus
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۵۱

هوش مصنوعی؛ نقطه عطفی برای آینده سفرهای هوایی

هوش مصنوعی تجربه سفر را بهبود می‌بخشد، حتی اگر هنوز جایگزین خلبانان نشده باشد اما بدون شک نقش مهمی در آینده صنعت هوانوردی خواهد داشت.
هوش مصنوعی؛ نقطه عطفی برای آینده سفرهای هوایی

صنعت هوانوردی در حال تجربه تغییرات تکنولوژیکی عظیمی است که عمدتاً به دلیل ادغام گسترده هوش مصنوعی در جنبه‌های مختلف صنعت هوانوردی، از جمله برنامه‌ریزی پرواز، مدیریت خدمه و نگهداری تا خدمات مشتریان است.

این افزایش پذیرش به وضوح در پیشرفت صنعت هوانوردی فراتر از عملیات فعلی منعکس شده است.

از جمله کاربردهای اصلی هوش مصنوعی در صنعت هوانوردی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت درآمد: الگوریتم‌های هوش مصنوعی داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند، تقاضا را پیش‌بینی  و قیمت بلیط را تنظیم می‌کنند که در نهایت درآمد کلی این صنعت را افزایش می‌دهد.

این فناوری داده‌های تاریخی، الگوهای رزرو و ترجیحات مشتری را برای تعیین قیمت بهینه صندلی بر اساس عواملی مانند روز، فصل و آب و هوا در نظر می‌گیرد. 

ایمنی، تعمیر و نگهداری هواپیما: هوش مصنوعی به چالش تعمیر و نگهداری برنامه‌ریزی نشده که بیش از ۷ درصد تاخیرهای پرواز در سال گذشته را تشکیل می‌داد، پاسخ می‌دهد.

با استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی، صنعت هوانوردی می‌تواند ایمنی هوایی را با تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف مانند سنسورهای هواپیما، ثبت‌کننده‌های اطلاعات پرواز و آب‌وهوا افزایش دهد.

این امر به شناسایی نگرانی‌های امنیتی بالقوه و افزایش استانداردهای ایمنی عمومی کمک می‌کند.

در همین زمینه، راه‌حل‌های تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده مبتنی بر هوش مصنوعی، خطوط هوایی را قادر می‌سازد تا اجزای هواپیما را در زمان واقعی ردیابی کنند، نقص‌ها را پیش‌بینی کنند و قبل از اینکه خطرناک شوند، برای تعمیر برنامه‌ریزی کنند.

 


تجزیه و تحلیل بازخورد : بازخورد مشتریان برای خطوط هوایی بسیار مهم است.

امروزه هوش مصنوعی می‌تواند به صنعت هوایی کمک کند تا جزئیات را بهتر درک کند، به عنوان مثال، ابزارهای تجزیه و تحلیل احساسات مبتنی بر هوش مصنوعی را می‌توان برای استخراج در کانال‌های بازخورد مختلف مانند رسانه‌های اجتماعی، پست‌های وبلاگ‌ها، نظرات، سایت‌های بررسی مشتری و نظرسنجی‌ها، برای کشف الگوهای تکرارشونده، احساسات استفاده کرد. 

این رویکرد مدرن، خطوط هوایی را قادر می‌سازد تا داده‌ مهمی در مورد تجربیات مشتریان به دست آورند و به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا مشکلات را  بررسی و خدمات خود را بهبود بخشند.

اتوماسیون پیام: اتوماسیون پیام به یک ابزار اصلی در صنعت هواپیمایی تبدیل شده است که خدمات مشتریان را بهبود می‌بخشد.

خطوط هوایی از آن برای پاسخ سریع به سوالات و ساده کردن عملیات خود استفاده می‌کنند.

مسافران اکنون به‌روزرسانی‌های خودکار در مورد زمان پرواز، تغییرات دروازه و سایر اطلاعات مهم دریافت می‌کنند و در زمان صرفه‌جویی می‌کنند.

راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، مانند ربات چت‌ها، راه خوبی برای شروع خودکارسازی پیام‌ها هستند.

این نرم‌افزارها به طرز ماهرانه‌ای سوالات مختلف رزرو پرواز، نگرانی‌ها مثلا درباره گمشدن چمدان و به‌روزرسانی‌های لحظه‌ای پرواز را مدیریت می‌کنند.

 


مدیریت کادر پرواز و خدمه: برای مسافران خطوط هوایی، استفاده از هوش مصنوعی در برنامه ریزی خدمه به معنای پروازهای قابل اعتمادتر و کارآمدتر است.

هوش مصنوعی به خطوط هوایی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنند که کادر پرواز مناسب، با مهارت‌ها و تجربه مناسب، برای هر پرواز در دسترس هستند، این امر باعث کاهش تأخیر، بهبود ایمنی و بهبود تجربه کلی سفر می‌شود. 

بهبود بهره‌وری سوخت: با توجه به تاثیر قابل توجه هزینه‌های سوخت بر هزینه‌های کلی، هوش مصنوعی نقش مهمی در افزایش بهره وری سوخت در صنعت حمل و نقل هوایی ایفا می‌کند.

الگوریتم‌های هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل عواملی مانند آب و هوا، مسیرهای پرواز، عملکرد هواپیما و بار مسافر، مصرف سوخت را از طریق پیش‌بینی‌های پیشرفته عوامل محیطی برای مدیریت مصرف سوخت بهینه می کنند.

هوش مصنوعی همچنین سرعت صعود مناسب در هنگام برخاستن را نیز پیشنهاد می‌کند که تا ۳ درصد در مصرف سوخت در هر پرواز صرفه‌جویی می‌کند.

فروش بلیط: برای مسافران نیز، هوش مصنوعی به رزرو بلیط و ارائه تجربه رزرو شخصی‌تر و راحت‌تر کمک می‌کند.

هوش مصنوعی بر اساس انتخاب‌های قبلی سفر، ترجیحات و بودجه شما، بلیط‌هایی را پیشنهاد می‌کند و پیدا کردن پروازهای متناسب با نیازهای شما را آسان‌تر می‌کند.

این فناوری نه تنها به شما کمک می‌کند تا فرصت‌های بهتری پیدا کنید، بلکه فرآیند رزرو را نیز ساده می‌کند.

خدمات داخل هواپیما: خطوط هوایی می‌توانند به لطف الگوریتم‌های نوآورانه‌ای که تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند، از هوش مصنوعی برای سفارشی کردن وعده‌های غذایی در پرواز بر اساس ترجیحات مشتری و محدودیت‌های غذایی استفاده کنند، و در نتیجه هوش مصنوعی می‌تواند در کاهش ضایعات غذا نیز کمک‌کننده باشد.

تشخیص تقلب : هوش مصنوعی نقش مهمی در کشف تقلب در حمل و نقل هوایی ایفا می‌کند و خطرات مرتبط با فعالیت‌های غیرواقعی را کاهش می‌دهد.

با تجزیه و تحلیل داده‌های تراکنش گسترده، الگوریتم‌های هوش مصنوعی به سرعت الگوهای مشکوک را شناسایی کرده و تقلب‌های احتمالی در رزرو سفر را مشخص  می‌کنند.

 


افزایش امنیت: هوش مصنوعی در هوانوردی نه تنها آسمان را متحول می‌کند، بلکه تأثیر قابل توجهی بر روی زمین برای خطوط هوایی نیز ایجاد می‌کند.

برای مسافران، استفاده از فناوری بیومتریک و تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی در خطوط هوایی به معنای تجربه سفر ایمن‌تر است.

این فناوری‌ها ضمن افزایش تدابیر امنیتی، فرآیند شناسایی را نیز سرعت می‌بخشند.

هوش مصنوعی اثر انگشت یا ویژگی‌های صورت را به طور دقیق با هویت تطبیق می‌دهد و احتمال تقلب را کاهش و ایمنی را افزایش می‌دهد.

 علاوه بر این، تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی در زمان واقعی به نیروهای امنیتی کمک می‌کند تا به سرعت هر گونه فعالیت مشکوک را شناسایی کنند، که منجر به پاسخ سریع‌تر به تهدیدات احتمالی می‌شود.

لجستیک و عملیات: پذیرش فناوری‌های هوش مصنوعی در فرودگاه‌ها منجر به سفری روان‌تر و کارآمدتر می‌شود.

سیستم‌های چک‌این خودکار فرآیند را سرعت می‌بخشند و زمان انتظار را کاهش می‌دهند، در حالی که دستیارهای مجازی مجهز به هوش مصنوعی به‌روزرسانی‌های پرواز را به مسافران ارائه می‌کنند و آنها را در فرودگاه راهنمایی می‌کنند.

همچنین از هوش مصنوعی برای ردیابی و مدیریت چمدان‌ها و بار مسافران، کاهش خطاها و بهبود دقت تحویل چمدان استفاده می‌شود. 

سفرهای پایدار: صنعت هوانوردی ۲ درصد در انتشار دی اکسید کربن جهانی مرتبط با انرژی سهم دارد.

 با این حال، یاتا (سازمان بین‌المللی هوانوردی) قصد دارد تا سال ۲۰۵۰ این رقم را به صفر برساند. هوش مصنوعی این امکان را فراهم خواهد آورد. 

خطوط هوایی می‌توانند با استفاده از تجزیه و تحلیل پیشرفته و یادگیری ماشینی،  تصمیمات هوشمندانه‌ای در مورد مسیرهای پرواز، مصرف سوخت و عملیات پرواز بگیرند.

این رویکرد مبتنی بر داده، ردپای کربن را در راستای اهداف پایداری کاهش می‌دهد و انتقال این صنعت به آینده‌ای سبزتر را تسریع می‌کنند.

 
 

چالش‌ها و مخاطرات


استفاده از هوش مصنوعی در هوانوردی مزایای بسیاری را به همراه دارد، اما چالش‌هایی نیز به همراه دارد که برخی از این خطرات و چالش ها به شرح زیر است.

موانع فنی: ادغام هوش مصنوعی در سیستم‌های هوانوردی آسان نیست، زیرا چالش‌های فنی وجود دارد که باید بر آنها غلبه کرد.

اطمینان از کارکرد درست و متناسب هوش مصنوعی با سخت‌افزار و نرم‌افزار مختلف در مدل‌های مختلف هواپیما و سازندگان می‌تواند دشوار باشد.

ملاحظات اخلاقی: تعیین میزان استقلال برای تصمیم‌گیری با استفاده از هوش مصنوعی، به ویژه در شرایط بحرانی، برخی سوالات اخلاقی را مطرح می‌کند که نیاز به بررسی دقیق دارد.

 چالش‌های نیروی انسانی:  هوش مصنوعی به یک تیم ماهر برای توسعه، نگهداری و بهره برداری نیاز دارد.
کد مطلب: 81126
نام شما
آدرس ايميل شما

مهمترين اقدام برای پيشگیری از تکرار امثال کوروش کمپانی؟
اصلاح قوانين
برخورد قاطع
اصلاح گمرکات
آزاد کردن بازار
آگاه سازی مردم
هيچکدام