چتباتها بر اساس تکنیکهای برنامه نویسی و نوع هوش مصنوعی که استفاده میکنند و همچنین با توجه به اهدافی که برای آن طراحی شدهاند، متفاوت هستند.
چتباتهای هوشمند برای درک و تفسیر بهتر پیامهای کاربران به تکنیکهای هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی متکی هستند.
این رباتها میتوانند از تعاملات قبلی بیاموزند و عملکرد خود را در طول زمان بهبود ببخشند. همچنین میتوانند مکالمات پیچیدهتری را مدیریت کنند و زمینه را عمیقتر درک کنند، و آنها را انعطافپذیرتر کرده و بسته به تعامل کاربر قادر به ارائه پاسخهای متنوع و شخصیتر میشوند.
چترباتهای هوشمند به طور گسترده در خدمات مشتری، تجارت الکترونیک، مراقبتهای بهداشتی و آموزش استفاده می شوند.
انواع چتباتها
چتباتها بر اساس تکنیکهای برنامه نویسی و نوع هوش مصنوعی که استفاده میکنند و همچنین با توجه به اهدافی که برای آن طراحی شدهاند، متفاوت هستند.
ارسال پیامک به رباتها
این نوع ربات تنها برای تعامل با کاربر به متون متکی است.
یکی از مزایای این رباتها این است که بر روی اکثر پلتفرمهای دیجیتال مانند وبسایتها و برنامهها کار میکنند، بنابراین در اکثر وبسایتهایی که پشتیبانی چت را ارائه می دهند، استفاده میشوند.
رباتهای چت صوتی
این رباتها با استفاده از صدا به جای متن با کاربر ارتباط برقرار میکنند و مشابه دستیارهای صوتی هستند که توسط شرکتهای بزرگی مانند سیری (متعلق به اپل) و الکسا (متعلق به آمازون) ارائه میشوند، پاسخ های صوتی را ارائه میدهد.
ویژگی این رباتها ارائه تعامل آسان و طبیعی به خصوص در مواردی که کاربر قادر به نوشتن نیست و از این روباتها در دستگاه های خانه هوشمند، دستیاران شخصی و برنامههای تلفن همراه استفاده میشود.
چترباتهای تعاملی
این رباتها میتوانند مکالمات تعاملی را انجام دهند که شامل پرسشها و پاسخهای متعدد است، و همچنین میتوانند سناریوهای پیچیدهای را که در آن ربات سؤالات بعدی را در طول مکالمه برای جمعآوری اطلاعات بیشتر از کاربر میپرسد، مدیریت کنند.
این مدل چتباتها در زمینههایی مانند بازاریابی دیجیتال، پشتیبانی مشتری و مشاوره سلامت استفاده می شود.
رباتهای چند کاناله
این رباتها میتوانند در چندین پلتفرم یا کانالهای ارتباطی مانند وب، پیامهای متنی، ایمیل، رسانههای اجتماعی و موارد دیگر کار کنند.
ضمنا قادر هستند با کاربران در پلتفرمهای مختلف تعامل داشته باشد و مکالمه را در این کانالها ادامه دهد.
این مدلها در شرکت هایی استفاده می شود که میخواهند پشتیبانی مشتری را در چندین پلتفرم مانند وبسایتها و رسانههای اجتماعی ارائه دهند.
رباتهای شبیهساز انسان
این رباتها از تکنیکهای پیشرفته هوش مصنوعی برای شبیهسازی رفتار تعامل انسانها استفاده میکنند و همچنین میتوانند احساسات انسانی مانند شادی و غم را شبیه سازی کنند.
همچنین میتوانند از گفتار احساسی برای ارائه یک تعامل بسیار واقعی مانند انسان استفاده کند که به بهبود تجربه کاربر کمک میکند.
چترباتهای پیشگو
این رباتها قبل از درخواست کاربر، بر آنالیز دادههای گذشته و پیشبینی نیازهای کاربر تکیه میکنند و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل رفتارهای گذشته کاربران و واکنش به انتظارات آینده استفاده میکنند.
این امر باعث میشود تا چتبات قبل از درخواست کاربر، راهحلها و پیشنهادات را ارائه دهد که به ارائه تجربه بهتر کمک میکند.