۰
plusresetminus
شنبه ۸ دی ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۱۷

واتس‌اپ و دیگر برنامه‌های رایگان چطور پول درمی‌آورند؟

استفاده از اکثر برنامه‌های پیام‌رسان اصلی رایگان هستند؛ اما ممکن است این پرسش برایتان مطرح شود که سوددهی آن‌ها از کجاست؟
واتس‌اپ و دیگر برنامه‌های رایگان چطور پول درمی‌آورند؟

حساب‌های شخصی واتس‌اپ رایگان هستند؛ چون واتس‌اپ درآمدزایی‌اش را از مشتریان شرکتی که می‌خواهند با کاربرانی عادی ارتباط برقرار کنند، حاصل می‌کند.

از سال ۲۰۲۳، شرکت‌ها این امکان را پیدا کرده‌اند تا بصورت رایگان کانال‌هایی را در واتس‌اپ راه‌اندازی کنند؛ بدین ترتیب آن‌ها می‌توانند پیام‌هایی ارسال کنند تا همه مشترکان‌شان آن‌ها را مطالعه کنند.

اما آنچه برای آن‌ها تحت عنوان امکان Premium فراهم می‌شود، دسترسی به تعاملات (چه به‌صورت مکالمه و چه بصورت تراکنش) با مشتریان فردی از طریق این اپلیکیشن است. در بریتانیا، این امکانات در مراحل ابتدایی خود است، اما مثلاً در شهر بنگلور هند، شما حالا می‌توانید از طریق واتس‌اپ بلیت اتوبوس بخرید و صندلی خود را انتخاب کنید.

نیکیلا سرینیواسان، معاون پیام‌رسانی تجاری متا دراین‌باره گفت: «اگر همه این موارد را درست انجام دهیم، چشم‌انداز ما انجام یک کسب‌وکار است. مشتری باید بتواند کارها را به‌درستی در یک تاپیک چت انجام دهد؛ یعنی اینکه اگر می‌خواهید بلیت رزرو کنید، یا پرداختی انجام دهید، باید بتوانید این کار را بدون ترک تاپیک چت خود انجام دهید و بعد از آن به دیگر مکالمات زندگی‌تان برگردید.»

اکنون کسب‌وکارها می‌توانند انتخاب کنند تا برای لینکی که یک چت جدید واتس‌اپ را مستقیماً از یک تبلیغ آنلاین در فیس‌بوک یا اینستاگرام به یک حساب شخصی متصل می‌کند، پرداخت کنند. خانم سرینیواسان معتقد است که همین به تنهایی، حالا برای غول فناوری چند میلیارد دلار ارزش دارد.

سایر برنامه‌های پیام‌رسان البته مسیرهای مختلفی را طی کرده‌اند. سیگنال، پلتفرمی که به دلیل پروتکل‌های امنیتی پیام‌هایش که ازنظر صنعتی استاندارد هستند، به شهرت رسیده یک سازمان غیرانتفاعی است و ادعا دارد که هرگز از سرمایه‌گذاران پول نگرفته است. (برخلاف برنامه تلگرام که به سرمایه‌گذاران متکی است.)

سیگنال اما از طریق کمک‌های مالی که شامل تزریق ۵۰ میلیون دلاری پول نقد از سوی برایان اکتون، یکی از بنیان‌گذاران واتس‌اپ، در سال ۲۰۱۸ انجام شده، به مسیرش ادامه می‌دهد. مردیث ویتاکر، رئیس این کمپانی سال گذشته در یک پست وبلاگ نوشت: «هدف ما این است که تا حد امکان از حمایت کامل اهداکنندگان کوچک برخوردار شویم. آن‌هم با تکیه بر تعداد زیادی از مشارکت‌های متوسط از سوی افرادی که به سیگنال اهمیت می‌دهند.»

پلتفرم Discord برنامه پیام‌رسانی دیگری است که عمدتاً توسط گیمرهای جوان استفاده می‌شود؛ این برنامه یک مدل ثبت‌نام رایگان به نام freemium دارد ولی برای برخورداری از ویژگی‌های اضافی، مثل دسترسی به بازی‌ها، باید هزینه کنید. به‌علاوه عضویت پولی به نام Nitro، مزایایی مثل پخش ویدئو باکیفیت بالا و ایموجی‌های سفارشی را به همراه خواهد داشت که اشتراک ماهیانه آن ۹.۹۹ دلار است.

شرکت سازنده اسنپ چت، تعدادی از این مدل‌ها را ترکیب کرده و دارای تبلیغات است. آن‌ها از آگوست ۲۰۲۴، حدود ۱۱ میلیون مشترک دارند که حق عضویت پرداخت می‌کنند و درعین‌حال عینک‌های واقعیت افزوده‌ای به نام عینک اسنپ چت را می‌فروشند. این شرکت ترفند دیگری هم دارد؛ طبق گزارش سایت فوربز، اسنپ بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳، تنها از طریق بهره نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار درآمد داشته ولی منبع اصلی درآمد اسنپ از تبلیغاتی است که بیش از ۴ میلیارد دلار در سال برایشان به ارمغان می‌آورد.
کد مطلب: 82444
نام شما
آدرس ايميل شما

بنظر شما مهم‌ترین وظیفه دولت جدید در حوزه IT چیست؟
حمایت از بخش خصوصی حوزه فاوا
افزایش سرعت اینترنت
کاهش تعرفه اینترنت
رفع فیلترینگ